• Sun 1 Dec 2019 09:48
    522 visningar
    4 svar
    4
    522

    Dödsbotvist

    Är det någon som vet hur det funkar?
    Min mor ansökte om avhysning av min ena bror hos Kronofogden 3 månader innan hon avled. Det ligger en 8 månaders handläggningstid på dessa ärenden.
    Kan de fortfarande verkställa hennes önskemål om avhysning trots att hon ej är i livet längre? Hon ägde 75% av dödsboet när hon levde. 

  • Svar på tråden Dödsbotvist
  • Sun 1 Dec 2019 10:00
    #1
    +1

    Krångligt, behövs nog proffshjälp.

  • Sun 1 Dec 2019 10:33
    #2
    +1

    Idag äger ju din bror en stor del av bostaden antar jag så då blir nog läget annorlunda.

  • Sun 1 Dec 2019 11:00
    #3

    Här måste ni ringa juristerna på Kronofogden, 0771-737300 och be om att bli kopplad till juristslingan på Betalningsföreläggandeenheten.

    Svaret har bla med att göra om hur långt ärendet har gått i processen. Finns utslag? Är dödsboet skiftat? Vad är det för objekt han ska avhysas ifrån? Hyreslägenhet/bostadsrätt/villa?

    Jag förutsätter att din bror har arvsrätt efter din mor (Jag menar han kunde varit din halvbror utan gemensam mor), vilket innebär att han nu är dödsbodelägare av i alla fall sin arvslott.

    Det här är komplicerat och tyvärr tror jag att processen måste börja om när dödsboet är skiftat pga att han bla är dödsbodelägare.

    Men eftersom det inte framgår hur långt i processen ni kommit måste du ringa Kronofogden för att få ett korrekt svar.

  • Sun 1 Dec 2019 11:11
    #4
    +2

    Om din bror är dödsbodelägare och dödsboet inte är skiftat har han lika rätt ("lika fel") att bo i en eventuell fastighet såsom ni övriga dödsbodelägare. Det är inte så att den som äger mest nu automatiskt får rätten att bo där.

    Ni måste då begära tvångsförsäljning av fastigheten via tingsrätten om ni inte kan komma överens.

Svar på tråden Dödsbotvist