• linnea12533

    Råkade ge Honung till 10månaders

    Min sambo gav vår 10-månaders dotter några honungspuffar (ca 3-4st), vid ca 3 tillfällen de senaste dagarna. Han visste inte att hon inte fick äta honung. Nu har jag panik, hur farligt tror ni det kan vara. Det rör sig kanske om totalt ca 10 puffar. Men hon är ju inte 1 år!!!

    Nog för att det va onödigt överhuvudtaget att hon fick smaka nåt så sött, men just honungen kan ju va giftig för bebisar. Livrädd nu!!!

  • Svar på tråden Råkade ge Honung till 10månaders
  • annabellelee

    Det gäller färsk honung. I puffar är honungen tillagad. Dessutom innehåller nog dessa puffar minimalt med honung.

  • Inezzzen

    Så länge det är svensk honung ska det inte vara någon fara då den sällan innehåller den bakterien som kan vara farlig för spädbarn. De säger dock att man ska undvika även svensk honung i förebyggande syfte.

  • BuoBä

    Det är så lite honung i de där puffarna att knappt kan räknas. Dessutom är det givetvis inte något magiskt som händer på ettårsdagen som gör att barnen plötsligt tål honung, utan redan vid 10 månader har tarmarna blivit bättre på att hantera det.

  • Solblomma30
    annabellelee skrev 2019-12-01 20:28:17 följande:

    Det gäller färsk honung. I puffar är honungen tillagad. Dessutom innehåller nog dessa puffar minimalt med honung.


    Det stämmer inte att man kan ge tillagad honung till bebisar. Bakterien som bildar botulinumtoxin överlever trots tillagning. Dock är det nog extremt liten risk att bebisen blir sjuk med tanke på åldern.
  • trollhona
    linnea12533 skrev 2019-12-01 20:25:00 följande:

    Min sambo gav vår 10-månaders dotter några honungspuffar (ca 3-4st), vid ca 3 tillfällen de senaste dagarna. Han visste inte att hon inte fick äta honung. Nu har jag panik, hur farligt tror ni det kan vara. Det rör sig kanske om totalt ca 10 puffar. Men hon är ju inte 1 år!!!

    Nog för att det va onödigt överhuvudtaget att hon fick smaka nåt så sött, men just honungen kan ju va giftig för bebisar. Livrädd nu!!!


    Honung på burk kan innehålla sporer som är farliga för barnets tarmar, och leda till dödsfall. Det är inte samma som rostade honungspuffar, men de innehåller raffinerat socker som du inte bör ge till barn under 2år. Så säg åt honom att låta bli dem i fortsättningen,
  • linnea12533
    trollhona skrev 2019-12-01 22:35:39 följande:

    Honung på burk kan innehålla sporer som är farliga för barnets tarmar, och leda till dödsfall. Det är inte samma som rostade honungspuffar, men de innehåller raffinerat socker som du inte bör ge till barn under 2år. Så säg åt honom att låta bli dem i fortsättningen,


    Självklart har jag sagt åt honom att aldrig med ge det till henne och även han själv blev lite orolig när jag berättade.
  • Bertram

    INGREDIENSER: Puffade VETEKÄRNOR 63%, socker 25%, glukossirap, honung 3,5%, palmolja, karamell sirap. Kan innehålla spår av soja och mjölk.


     


    Hade varit betydligt mer oroad för de övriga sakerna i honungspuffar. Kan garantera att det inte är riktig honung i heller. Det hade varit alldeles för dyrt.

  • linnea12533

    [quote=80072651][quote-nick]Bertram skrev 2019-12-02 08:26:13 följande:[/quote-nick]INGREDIENSER: Puffade VETEKÄRNOR 63%, socker 25%, glukossirap, honung 3,5%, palmolja, karamell sirap. Kan innehålla spår av soja och mjölk.

     

    Hade varit betydligt mer oroad för de övriga sakerna i honungspuffar. Kan garantera att det inte är riktig honung i heller. Det hade varit alldeles för dyrt.[/

    Ja som sagt, nu kommer han inte att ge detta något mer. Hoppas det blev en tankeställare för honom.

Svar på tråden Råkade ge Honung till 10månaders