• stiiiiiv

    Varför kör så många av oss ensam till och från jobbet?



    Vi svenskar kör ca 13,767 MILJARDER km årligen, ensamsittande i var sin bil till och från jobbet. Stephen heter jag, och jag är en av de. Det svider, både miljö- och pengamässigt, och jag vill vända på den dystra statistiken. Därför håller jag på att starta en ideell verksamhet som ska möjliggör samåkning för flera.

    Första steget blir att samla information. Jag har forskat på internet, men jag upptäckte att en del information är antingen otillgänglig eller ännu inte samlats in. Därför gör jag nu min egen kort enkät (8 frågor) för att få svar på frågan. Det tar ca 3 minuter att svara på enkäten. Snälla, sprida länken till era bekanta så jag får den bästa möjliga svarsfrekvensen. Klicka på länken nedanför.

    Varför åker vi ensam till jobbet?

    Tack på förhand// Stephen
  • Svar på tråden Varför kör så många av oss ensam till och från jobbet?
  • Ful Anka

    Man samåker inte för det påverkar den individuella friheten. Det var länge sen man la ner alla tankar på detta så gör det du också.


    This is my life and I don't care
  • Pilsner
    stiiiiiv skrev 2019-12-02 12:14:18 följande:
    Därför gör jag nu min egen kort enkät (8 frågor) för att få svar på frågan. Det tar ca 3 minuter att svara på enkäten. Snälla, sprida länken till era bekanta så jag får den bästa möjliga svarsfrekvensen. Klicka på länken nedanför.

    Varför åker vi ensam till jobbet?
    Du vet väl att enkät baserad sådant urval blir mer eller mindre värdelös statistiskt sett.
  • Fjäril kär

    Saknar alternativtet att man inte kan samåka pga olika arbetstider. Vilket ju är en stor majoritet av befolkningen som faktiskt gör.

    Skiftgång, obekväm arbetstid, halvtid/deltid/heltid etc sätter käppar i hjulet för många som annars skulle kunna samåka.

  • CitronTulo

    För min del så kör jag ca 30 minuter till en annan kommun där min arbetsplats ligger. Har några kollegor som bor åt samma håll men vi bor ändå en bra bit ifrån varandra. Några ska lämna barn på morgonen eller jobbar deltid..
    Vi har dessutom flextid vilket är väldigt värdefullt då man kan börja mellan kl.06 och 09 på morgonen och sluta från kl.15. Tider utöver det måste förankras med chef, men är ändå väldigt fritt!
    För mig skulle det kännas väldigt ovärt att behöva synka mina fria arbetstider med mina kollegors. Ibland ska man inte hem efter jobbet utan någon annanstans..

    När det kniper (typ när någon har bilen på verkstad) så samåker vi såklart och anpassar oss, men att göra det varje dag? Nej tack!

  • Mentat

    Samhället har förändrats. Det är inte många arbetsplatser som har kvar fasta tider och därmed försvinner ett skäl till att samåka, att man skulle dit och sedan hem samtidigt. Det är inte längre fallet.

  • Persikaplommon

    Det är få som bor på samma ställe , jobbar på samma ställe , börjar / slutar samtidigt och även har barn på samma skola/förskola om man har barn , har samma ärenden på vägen osv.

    Det blir krångligt att samåka om det blir omvägar och väntande varje dag.

  • SilverEmma

    Jag har samåkt till jobb/skola men upplever att andra generellt är sjukt dåliga på att passa tider. Har ingen som helst lust att stå och vänta på folk och sedan bli sen eller inte komma dit vid den tiden jag planerat. 

  • CitronTulo
    SilverEmma skrev 2019-12-03 09:05:34 följande:

    Jag har samåkt till jobb/skola men upplever att andra generellt är sjukt dåliga på att passa tider. Har ingen som helst lust att stå och vänta på folk och sedan bli sen eller inte komma dit vid den tiden jag planerat. 


    Håller med dig! Är alltid i god tid själv, och avskyr att behöva vänta på folk som inte är det!
  • Elin P

    Jag skjutsar två barn på morgonen och hämtar oftast efter jobbet. Vill kunna vara fri att åka när det passar mig. Även vara fri att kunna göra något ärende på vägen från jobbet eller under dagen om det behövs. Skulle faktiskt aldrig kunna tänka mig att samåka då jag upplever det som skitjobbigt att behöva ta hänsyn till någon annan och vänta på andra eller att de ska vänta på mig. Möjligen skulle jag dock kunna tänka mig att börja ta buss eller elcykel senare när barnen är så stora att de inte behöver lämnas och hämtas.

  • Mint

    Sparar ca 10 minuter på att åka bil jämfört med kollektivt. Åker kollektivt 95 av 100 gånger eftersom det är bekvämt.

    Skulle jag behöva åka runt i stan och hämta de som ska till samma ställe skulle tidsbesparingen vara ett minne blott. Dessutom skulle jag behöva vänta in eller bli väntad på varenda dag. Eller ändå ta buss/tåg eftersom vi inte hade samma tider.

    Så, kollektivtrafiken är min samåkning.

  • Themis
    Jag tycker jag tar mitt ansvar genom att bilpendla 10 minuter istället för 50 minuter, eller veckopendling med flyg, som det också kunde ha varit. 
    Jag valde alltså ett jobb nära istället för ett mer karriärinriktat på annan ort.

    Jag blir sjuk 4-5 gånger extra om året om jag åker buss. Då talar vi inte bara förkylning utan långvariga tillstånd som bihåleinflammation, lungsäcksinflammation och bronkit.

    Antibiotika och inhalatorer är inte särskilt miljövänliga och mina många extra läkarbesök blir också dyra för samhället, förutom risken att jag blir utmattningssjukskriven för att man inte kan/får vara hemma sjuk så länge utan måste släpa sig fram halvsjuk på jobbet under långa perioder.

    Kör jag bil är jag sjuk 1-3 ggr/år och det leder i 90% av fallen inte till komplikationer då om jag inte står ute i kylan och väntar på bussar och tåg. Jag har pendlat buss-tåg-buss i 6 år innan så jag vet att det är så här det blir.

    Så visst, jag kan åka buss, men det blir mycket dyrare för er andra då och jag kommer att jobba mycket mindre.
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
Svar på tråden Varför kör så många av oss ensam till och från jobbet?