Inlägg från: Vildrufva |Visa alla inlägg
  • Vildrufva

    Orkar inte mer! Hjälp!

    Hur svårt kan det vara?

    Min dotter, idag 16 år, har varit utan vänner sedan mellanstadiet. Successivt blev hon allt mer ensam och så småningom helt osynlig. Att gå till skolan blev en pina i högstadiet. Hon smög längs väggarna. Enorm frånvaro. Hon missade allt som hade med fester och avslutningar att göra. Från att som liten varit utåtriktad och nästan lite för aktiv, utvecklade hon en slags social fobi. När någon pratade med henne var det som att hon glömt bort hur man gjorde.

    Skolan gjorde vissa anpassningar och lät henne slippa tänka. Ex gymnastiken. Men i övrigt

    Ingen direkt hjälp förutom sporadiska besök hos skolpsykolog. Vår förhoppning blev gymnasiet. Men det upprepar sig. Hon passar inte in. Vi har haft samtal med skolan men jag behöver konkreta råd. Känner någon igen sig? Vart vänder jag mig? BUP, Soc....? Finns det inga samlingspunkter för ensamma tonåringar? Aktiviteter och klubbar har hon inte mod till....och man kan ju inte följa med en 16-åring. Jag avskyr att hon är ensam. Någon kontakt via nätet har hon till och från och vill mer än något bara ha en vän.

    Så tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter!

  • Svar på tråden Orkar inte mer! Hjälp!
  • Vildrufva

    Tack för era inlägg!
    Jag tror att min tös är ensam för att hon är annorlunda. Någonstans på vägen hängde hon inte med när de andra blev tonåringar. All avvisning kändes extremt hård. Möjligen har hon överkänslighet. Min tjej sminkar sig inte. Bryr sig inte om kläder. Hon gillar att spela vid datorn, Disney....Jag tror inte på mutism. Mer att det står så mycket på spel när hon väl blir tilltalad och att hon inte har verktygen. Och vid det här laget vågar hon liksom inte. Tanken har slagit mig att det kan handla om t.ex add. Och tack gode Gud för att internet finns. Det blir ändå någon liten kontakt med någon ibland. Min dotter VILL ha vänner

Svar på tråden Orkar inte mer! Hjälp!