• Anonym (Ts)

    CSN problem, panik...

    Jag angav antal poäng för tre kurser, men kommer inte kunna gå sista som börjar nu i december. Trodde jag kunde gå den på distans men läraren godkänner inte det, trots att en annan fått gå alla tre på distans. Man får ju pengarna i förväg, så jag har då alltså fått mer än jag har rätt till då. Vad gör jag nu? Grejen är att jag absolut inte har råd att betala tillbaka nu. Och om jag ändrar på csn, antal poäng så antar jag att jag måste betala tillbaka direkt? Plus kanske får någon straff avgift? Men är det ändå bättre än att ignorera det, tänker att då dröjer kanske återbetalnings kravet...

  • Svar på tråden CSN problem, panik...
  • Kerubmamman

    Sök nån annan kurs. Det kan vara en annan skola.
    Vilken nivå är det? Hur många poäng är kurserna på?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • LoveRain

    Det är absolut inte bättre att ignorera det! Ring CSN o h förklara läget och be om en återbetalningsplan istället.

  • Anonym (Stina)

    CSN tittar bara på poängen du tagit, inte vilken kurs så hittar du snabbt nån annan distanskurs så hoppa på den!

    Annars - finns det möjlighet att göra kursen i vår? Då kommer inte CSN kräva tillbaka pengar, men du får inte nya studielån för våren förrän du gjort de poängen.

    Det är ingen panik så länge du är registrerad på kursen - de är inte så snabba med återbetalningskrav. Oftast dröjer det tills du vill söka studielån igen, eller kommande halvår.

  • Anonym (Jag)

    Du behöver enbart klara en viss procent varje termin eller läsår för att få fortsatt CSN. Har du klarar de andra kurserna? Den här kursen du inte kan läsa nu är den på 7,5 poäng? I sådana fall bör det inte vara någon större fara såtillvida att du fortfarande är registrerad på kursen och alltså aktivt inte avslutar den. Se till att du blir registrerad bara på den.

    Sedan hade jag ifrågasatt lärare med hänvisning till att andra har fått läsa kursen på distans. Om inte detta hjälper så kontakta rektorn.

  • Anonym (Ts)
    Kerubmamman skrev 2019-12-03 07:49:29 följande:

    Sök nån annan kurs. Det kan vara en annan skola.

    Vilken nivå är det? Hur många poäng är kurserna på?


    Nej jag kommer inte kunna söka någon annan, det är komvux och det går inte att söka kurser nu. Tror inte jag får heller, eftersom att jag har slutbetyg. Det är om jag kan motivera varför jag behöver gå en kurs, men som sagt det går inte att söka nu. Kursen är på 100 poäng. De tidigare har varit på 100 och 200 poäng,
    LoveRain skrev 2019-12-03 07:49:47 följande:

    Det är absolut inte bättre att ignorera det! Ring CSN o h förklara läget och be om en återbetalningsplan istället.


    Men jag kommer inte ha några pengar alls, blir då arbetslös nu direkt och kommer ta typ 4 månader att få pengar från a-kassan.. visst, jag har lite sparpengar men antar att de kommer vilja att man betalar mer än typ 100 kr i månaden.
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-03 07:54:05 följande:

    CSN tittar bara på poängen du tagit, inte vilken kurs så hittar du snabbt nån annan distanskurs så hoppa på den!

    Annars - finns det möjlighet att göra kursen i vår? Då kommer inte CSN kräva tillbaka pengar, men du får inte nya studielån för våren förrän du gjort de poängen.

    Det är ingen panik så länge du är registrerad på kursen - de är inte så snabba med återbetalningskrav. Oftast dröjer det tills du vill söka studielån igen, eller kommande halvår.


    Jag vet inte riktigt, ev kan jag gå någon annan kurs i vår. Men jag är inte inskriven på kursen. Den startar typ nästa vecka, och nu har jag sagt till läraren att jag inte kan gå den om jag inte får gå den på distans. Plus att han skulle ha tagit bort mig från kursen om jag inte kom dit, antar jag.
  • Anonym (Jag)

    Om detta är på gymnasienivå så kan andra regler gälla. Är osäker på detta och ovanstående svar handlade alltså om högskolenivå.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jag) skrev 2019-12-03 10:01:31 följande:

    Du behöver enbart klara en viss procent varje termin eller läsår för att få fortsatt CSN. Har du klarar de andra kurserna? Den här kursen du inte kan läsa nu är den på 7,5 poäng? I sådana fall bör det inte vara någon större fara såtillvida att du fortfarande är registrerad på kursen och alltså aktivt inte avslutar den. Se till att du blir registrerad bara på den.

    Sedan hade jag ifrågasatt lärare med hänvisning till att andra har fått läsa kursen på distans. Om inte detta hjälper så kontakta rektorn.


    Jag kommer inte vara inskriven på kursen. Blir ju konstigt om jag säger att jag vill gå den ändå, sen kommer jag inte dit. Och jag tror att han då måste ge mig F i kursen men om jag inte kommer dit måste han väl ge mig streck? Jag tänkte kontakta rektorn och ifrågasätta.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jag) skrev 2019-12-03 10:11:31 följande:

    Om detta är på gymnasienivå så kan andra regler gälla. Är osäker på detta och ovanstående svar handlade alltså om högskolenivå.


    Tror det är samma oavsett nivå.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-03 10:13:10 följande:

    Jag kommer inte vara inskriven på kursen. Blir ju konstigt om jag säger att jag vill gå den ändå, sen kommer jag inte dit. Och jag tror att han då måste ge mig F i kursen men om jag inte kommer dit måste han väl ge mig streck? Jag tänkte kontakta rektorn och ifrågasätta.


    Utifrån CSNs perspektiv så är ett F bättre än ett streck, dvs bättre att du har gått kursen (på papperet) och failat än att du har helt avskrivit dig den. Konstigt kommer det kanske bli, men gör det som blir bäst för dig. Kanske kan du komma dit en gång eller lämna in någonting så kan han inte kicka ut dig. Bra att du ska kontakta rektorn. Utbildningen ska vara lika för alla.
  • Kerubmamman
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-03 10:08:04 följande:
    Nej jag kommer inte kunna söka någon annan, det är komvux och det går inte att söka kurser nu. Tror inte jag får heller, eftersom att jag har slutbetyg. Det är om jag kan motivera varför jag behöver gå en kurs, men som sagt det går inte att söka nu. Kursen är på 100 poäng. De tidigare har varit på 100 och 200 poäng,
    LoveRain skrev 2019-12-03 07:49:47 följande:
    Det är absolut inte bättre att ignorera det! Ring CSN o h förklara läget och be om en återbetalningsplan istället.
    Men jag kommer inte ha några pengar alls, blir då arbetslös nu direkt och kommer ta typ 4 månader att få pengar från a-kassan.. visst, jag har lite sparpengar men antar att de kommer vilja att man betalar mer än typ 100 kr i månaden.Jag vet inte riktigt, ev kan jag gå någon annan kurs i vår. Men jag är inte inskriven på kursen. Den startar typ nästa vecka, och nu har jag sagt till läraren att jag inte kan gå den om jag inte får gå den på distans. Plus att han skulle ha tagit bort mig från kursen om jag inte kom dit, antar jag.

    Ok. Har läst på nu. Ligger du efter med nån kurs? För man får tydligen ?släpa efter? med högst 200 poäng. www.csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel/studieresultat.html
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Ts)
    Kerubmamman skrev 2019-12-03 14:45:53 följande:

    Ok. Har läst på nu. Ligger du efter med nån kurs? För man får tydligen ?släpa efter? med högst 200 poäng. www.csn.se/fragor-och-svar/hur-manga-poang-maste-jag-klara-for-att-fortsatta-fa-studiemedel/studieresultat.html


    Nej jag har gjort alla kurser och fått godkänt. Men jag måste väl ändå vara inskriven på kursen? Tidigare fått brev om att ?vi ser att du inte har påbörjat alla poäng du uppgett? eftersom vi går en kurs i taget.

    Jag måste åka bort nästa vecka så kommer inte kunna gå dit alls, så då kommer ju lärare inte skriva in mig på kursen..
  • Anonym (A)
    LoveRain skrev 2019-12-03 07:49:47 följande:
    Det är absolut inte bättre att ignorera det! Ring CSN o h förklara läget och be om en återbetalningsplan istället.
    Håller med, ring.
  • Anonym (Ts)

    Jag funderar på att fråga läraren om jag kan gå kursen på distans, och få F på den. Det känns som en väldigt konstig fråga men kommer ju aldrig träffa hen igen oavsett. Tror ni läraren hade gått med på det? Då gör jag ju ändå uppgiften (är endast en stor uppgift) men om läraren anser att hen inte kan bedöma mig (vilket är helt ologiskt men...) så får hen väl ge mig F, och inte streck? Tycker dock det är sjukt märkligt att läraren anser att hen kan bedöma nån annan, som får göra 3 kurser på distans.

  • Anonym (L)

    Kan du inte lösa situationen med dina lärarna ring CSN då. De är faktiskt där att hjälpa dig. Troligtvis kommer de krava tillbaka viss summa, men de kommer att hjälpa dig med en rimlig återbetalningsplan. Agerar du inte nu blir chansen stor att nästa termin nekar dem lånet (alltså du får inte CSN). Va så ärligt det bara går, du kan absolut inte slippa återbetalning, så bättre att få göra det under dina villkor. Det är möjligt att det blir 100kr/månaden och resten får du betala när du börjar jobba.

    Och självklart kolla runt på arbetsmarknaden. Om du inte pluggar följande veckorna jobba lite - många ställe söker lite extra hjälp vid jultiden.

  • Anonym (Lglf)

    Ring och prata med dom. Men ja du kommer förnldolgiek få betala tillbaka det. Men du kan få åtetbetslningsplsn på det. Så det är lugnt.

  • Bibbidi

    Ärligt talat. Jag hade kontaktat ansvarig på skolan och ifrågasatt varför du blev nekad till att läsa på distans  när andra fått det.

  • Anonym (Ts)
    Bibbidi skrev 2019-12-04 21:53:48 följande:

    Ärligt talat. Jag hade kontaktat ansvarig på skolan och ifrågasatt varför du blev nekad till att läsa på distans  när andra fått det.


    Jag funderar på det, dock är det en annan situation. Läraren anser att det är rimligt eftersom den som fick gå 3 kurser på distans fick ett arbete inom branschen (yrkesutbildning). Men jag tycker ändå det blir märkligt, då läraren inte ser vad hen gör. Förstår inte riktigt skillnaden, eftersom läraren inte tycker att hen kan bedöma mig om jag gör uppgiften på distans. Det kan hända att rektorn håller med läraren, förlorar ju inget på att ta upp det dock.
  • Anonym (Ts)

    Men hur tar jag upp det här med CSN för att få en återbetalningsplan på typ 100 kr i månaden? Måste jag ha någon ursäkt till att det blev fel?

Svar på tråden CSN problem, panik...