• Anonym (H)

    Vem ärver?

    Om en man har väldigt mycket pengar och gifter sig med en kvinna utan att skriva äktenskapsförord. Båda har barn, men inga gemensamma.

    Om han dör, hur fungerar det med arvet?

    Min man hävdar att allt går till henne och sen efter henne till hennes barn, alltså arvet byter släktled... Men det kan väl inte stämma?

  • Svar på tråden Vem ärver?
  • Anonym (Nixpix)

    Nej, det stämmer inte. Kan inte exakta regler, men hans barn ärver som minst deras laglott.

  • Anonym (A)

    Man gör en bodelning där man delar lika på allt minus skulder. Frun får sin del och mannens del ärvs av hans barn. Och eftersom det är särkullsbarn får de behålla arvet direkt.

  • Anonym (JU)

    Din man har helt fel. Mannen i fråga kan försöka föra över så mycket som möjligt till frun i arv men hans barn har alltid rätt till sin laglott. Äktenskapsförord är en offentlig handling men de kan även ha testamenten som reglerar arv mellan sig och hur det ska fördelas till barn över tid. Dess innehåll dyker upp först vid bouppteckning.

  • Anonym (H)

    Vad händer om det finns ett hus med? Kan hon tex sälja det mot barnens vilja?

  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2019-12-03 14:19:07 följande:

    Vad händer om det finns ett hus med? Kan hon tex sälja det mot barnens vilja?


    Ja, det tror jag att hon kan. Hon kanske t o m måste sälja det, för att barnen ska kunna få sitt arv.


  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2019-12-03 14:21:15 följande:

    Ja, det tror jag att hon kan. Hon kanske t o m måste sälja det, för att barnen ska kunna få sitt arv.


    Även om något av barnen vill ha huset?
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2019-12-03 14:23:20 följande:
    Även om något av barnen vill ha huset?
    Allt beror ju på hur mkt han lämnar efter sig. Lämnar han ett hus för 10 miljoner och frun ska hälften och barnen dela på hälften så måste ju huset säljas.
  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2019-12-03 14:25:15 följande:

    Allt beror ju på hur mkt han lämnar efter sig. Lämnar han ett hus för 10 miljoner och frun ska hälften och barnen dela på hälften så måste ju huset säljas.


    Varför? Det är dock inte värt fullt så mycket, men hon har mer pengar än han i nuläget, hon har rika släktingar och har fått ärva massor. Kan han på något sätt förhindra att hon säljer huset?
  • Anonym (wsd)
    Anonym (H) skrev 2019-12-03 14:32:46 följande:
    Varför? Det är dock inte värt fullt så mycket, men hon har mer pengar än han i nuläget, hon har rika släktingar och har fått ärva massor. Kan han på något sätt förhindra att hon säljer huset?
    Menar du att kvinnan har mer pengar? Enskild egendom?
  • Anonym (H)
    Anonym (wsd) skrev 2019-12-03 14:35:25 följande:

    Menar du att kvinnan har mer pengar? Enskild egendom?


    Jag vet faktiskt inte, men de kallar det iaf för hennes pengar. Hon köpte tex en fin lägenhet till sin son utan att blinka, så det är en hel del det rör sig om.
  • Anonym (JU)

    Vad är intressekonflikten i det här?

    Om mannen verkligen vill att huset ska tillfalla hans barn när han dör kan han se till att det händer med en enkel juridisk handling. Har de bott där länge kanske han önskar att hon ska kunna bo kvar. Det är väl inte bara hans hus? Eller?

  • Anonym (wsd)
    Anonym (H) skrev 2019-12-03 14:37:28 följande:
    Jag vet faktiskt inte, men de kallar det iaf för hennes pengar. Hon köpte tex en fin lägenhet till sin son utan att blinka, så det är en hel del det rör sig om.
    Hur som helst. Om två personer är gifta och det endast finns särkullbarn så ska den efterlevande maken/makan ha sin halva av det gemensamma. Den avlidnes barn ärver sin förälders halva av det gemensamma.

    Eftersom det endast är särkullbarn delas detta upp redan nu.

    Enskild egendom omfattas inte av detta!

    Detta med att sonen fick en lägenhet av sin mamma kan kanske bli intressant. Jag vet dock för lite om detta för att uttala mig säkert. Är gåvan uttryckligen/skriftligen INTE förskott på arv så räknas den bort. Om den däremot räknas som förskott på arv, och är betald med deras gemensama pengar vet jag inte vad som gäller. Kolla upp detta! 
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2019-12-03 14:32:46 följande:
    Varför? Det är dock inte värt fullt så mycket, men hon har mer pengar än han i nuläget, hon har rika släktingar och har fått ärva massor. Kan han på något sätt förhindra att hon säljer huset?
    Varför? För att alla ska kunna få sin del. Man kan givetvis sälja det till barnet som vill ha huset, då får det barnet köpa ut de andra.
  • Kjell2
    Anonym (H) skrev 2019-12-03 13:31:35 följande:

    Om en man har väldigt mycket pengar och gifter sig med en kvinna utan att skriva äktenskapsförord. Båda har barn, men inga gemensamma.

    Om han dör, hur fungerar det med arvet?

    Min man hävdar att allt går till henne och sen efter henne till hennes barn, alltså arvet byter släktled... Men det kan väl inte stämma?


    Din man har fel.

    Först sker en bodelning. Alla skulder och tillgångar som båda har räknas ihop. Hälften av nettovärdet till dödsboet, hälften till frun. Alltså påverkar fruns skulder och tillgångar

    Det som landar i dödsboet delas av arvingarna, dvs hans barn.

    Nu antar jag inget testamente. Han skulle kunna testamentera hälften av det i dödsboet till sin fru. Resten får barnen enl laglotten.

    Vad som sker med huset hänger på var det hamnar i bodelningen.


  • Anonym (H)
    Kjell2 skrev 2019-12-03 14:53:49 följande:

    Din man har fel.

    Först sker en bodelning. Alla skulder och tillgångar som båda har räknas ihop. Hälften av nettovärdet till dödsboet, hälften till frun. Alltså påverkar fruns skulder och tillgångar

    Det som landar i dödsboet delas av arvingarna, dvs hans barn.

    Nu antar jag inget testamente. Han skulle kunna testamentera hälften av det i dödsboet till sin fru. Resten får barnen enl laglotten.

    Vad som sker med huset hänger på var det hamnar i bodelningen.


    Så om hon har mycket pengar kommer det räknas in i arvet till hans barn?
  • Anonym (säljare)

    Om en man och en kvinna är gifta görs bouppteckning när den ena dör.
    Finns då inte något äktenskapsförord får kvinnan 50% och mannens barn får dela på övriga 50%. Det gäller totala tillgångar som hus, bil, värdesaker, banktillgångar osv dvs allt.
    Hur man delar upp dom % kan man diskutera om vad som passar dom som får ärva.
    Dvs finns det många andra tillgångar kan ju  tex frun få huset och barnen övriga tillgångar.
    Ofta kanske inte dom räcker till dvs huset är mer värt då måste ju huset säljas om inte man skriver att  tex frun får bo kvar där och barnen får resterande pengar när huset säljs.

    Men alla har rätt att få ut arv och huset kan behövas säljas eller om frun om hon vill bo kvar kan lösa ut barnen dvs betala dom 50% dom ska få.
    Är det frun som vill sälja kan barnen lösa ut henne dvs betala henne för hennes del.
    Man har alltid rätt att köpa ut den andre om den vill sälja sin del om man har råd.
    Frun kan inte sälja sin del till någon annan utomstående utan tillåtelse från övriga delägare. 
    Barnen har rätt att köpa ut fruns del om hon vill sälja sin del och dom kan köpa.
    Hon kan alltså inte tvinga barnen att sälja huset om dom kan betala hennes del.

  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2019-12-03 14:59:11 följande:
    Så om hon har mycket pengar kommer det räknas in i arvet till hans barn?
    Ja, om det inte är hennes enskilda egendom.
  • Anonym (wsd)
    Anonym (H) skrev 2019-12-03 14:59:11 följande:
    Så om hon har mycket pengar kommer det räknas in i arvet till hans barn?
    Ja, fast inte om det är enskild egenom.

    Allt det som de äger gemensamt ska med i bouppteckningen. Hur detta säkerställs vet jag inte riktigt.
Svar på tråden Vem ärver?