• Tue 3 Dec 2019 17:09
    455 visningar
    2 svar
    2
    455

    Depression och SSRI

    Hej. 
    Jag har sedan många år tillbaka haft problem med ångest och nedstämdhet. 
    Jag fick barn för 4 månader sen och efter en väldigt tuff förlossning med mycket smärtor och sen njursten på det så har jag hamnat i en djup depression. Jag har känt mig helt förstörd och inte kunnat gå upp ur sängen och inte känt något band till mitt barn. Jag fick träffa en läkare som skrev ut antidepressiva till mig ( oralin sertralin ) som jag har tagit sedan 7 veckor tillbaka. Jag började på 25 mg i en vecka och gick sedan upp till 50 mg. De första tre veckorna var fruktansvärda och allt blev bara värre ( vilket läkaren hade förvarnat ) men efter ca 3 veckor och 3 dagar när jag i stort sett gett upp hoppet så vände det. Min familj förklarade det som att jag gick från natt till dag, jag kände att jag mådde bra och ångesten hade släppt, kände mig lite orolig men det var hanterbart. Detta höll i sig i ca. 5 dagar och sen vände det igen och blev sämre och sämre, läkaren höjde dosen till 100 mg som jag har tagit i 2 veckor nu men fortfarande inte känt något. Det jag undrar är om någon har varit med om liknande? Varför blev det så bra och sen försvann det? Det enda som ger mig hopp nu är att det ska bli så igen.
    Är det någon som känner igen sig eller som har haft goda effekter av sertralin oralin? 

    Mvh 


    sertralin effekt
  • Svar på tråden Depression och SSRI
  • Tue 3 Dec 2019 17:42
    #1

    Har inga råd att ge dig men vill skicka min omtanke till dig! Hoppas du får söt det stöd du och ditt lilla barn förtjänar.

  • Tue 3 Dec 2019 19:44
    #2

    Hade du varit min patient hade jag nog först velat höja dosen till max 200, om effekten uteblir byta preparat.

Svar på tråden Depression och SSRI