• Tue 3 Dec 2019 20:06
    1885 visningar
    3 svar
    3
    1885

    Moderkakan växer fast i kejsarsnittärr

    Detta hände mig I min 5:e graviditet. Dock upptäcktes det på första vul i v8+0. Min livmodervägg där ärret var och embryot fäst hade redan då blivit så tunn att obstetrikern sa att vi genast behövde avbryta graviditeten då ett kejsarsnittärr aldrig kan vara så elastiskt som vanlig livmodervävnad och att livmodern kommer spricka just där embryot fäst. I mitt fall brast min livmoder precis när de öppnat upp min buk och jag blödde så att de var tvugna att ta bort min livmoder. Doktorn sa även att risken med en graviditet som fäst partiellt över ett kejsarsnitts ärr är att moderkakan växer för djupt in i livmoderväggen eller i värsta fall genom livmoderväggen,kallas increta och percreta om du vill googla lite själv.

    Hoppas jag inte skrämt dig nu och du har faktiskt turen på din sida då du är så långt gången och moderkakan kan växa uppåt mer än ner om du har tur. Bra att de har koll på dig. Grattis till bebisen och lycka till!

  • Tue 3 Dec 2019 20:32
    #3
    mallalala skrev 2019-12-03 20:19:25 följande:

    Usch så hemskt. Stackars dig. Hur många snitt hade du gjort innan?

    Jorå googlat har jag gjort. Men vill gärna ha input från de som upplevt det.

    Än har moderkakan inte satt dit i ärret så hoppas det inte är ngn fara. Men man blir ju lite stressad


    Jag hade gjort 3 snitt innan min femte och sista graviditet.
Svar på tråden Moderkakan växer fast i kejsarsnittärr