• Anonym (Hemskt)

    Jag älskar ingen

    Precis som rubriken lyder. Jag älskar ingen. Det är hemskt men sant. Ifrågasätter om jag någonsin älskat någon. Fler? Tankar?

  • Svar på tråden Jag älskar ingen
  • Anonym (Mano)
    Anonym (Hemskt) skrev 2019-12-03 22:39:36 följande:

    Precis som rubriken lyder. Jag älskar ingen. Det är hemskt men sant. Ifrågasätter om jag någonsin älskat någon. Fler? Tankar?


    Jag känner igen mig. Var nog kär några gånger när jag var i tonåren men inte varit kär som vuxen. Aldrig känt pirr i magen för de jag varit i förhållande med. En släkting dog nyligen och jag skäms för att jag känner mig så likgiltig. Men jag vet inte vad det är att älska eg? Bryr mig jättemycket om de nära mig. Särskilt barnen. Även sambon absolut.
    Vad menar du med "älska"? Nyfiken. Skönt att inte vara ensam.
  • Anonym (Regnkappa mot känslor)
    Anonym (Hemskt) skrev 2019-12-03 22:39:36 följande:

    Precis som rubriken lyder. Jag älskar ingen. Det är hemskt men sant. Ifrågasätter om jag någonsin älskat någon. Fler? Tankar?


    Menar du ingen alls, varken vän, förälder, syskon eller partner? Eller bara romantiskt?

    Vad tror du det beror på?
  • Anonym (Regnkappa mot känslor)
    Anonym (Mano) skrev 2019-12-03 22:53:36 följande:
    Jag känner igen mig. Var nog kär några gånger när jag var i tonåren men inte varit kär som vuxen. Aldrig känt pirr i magen för de jag varit i förhållande med. En släkting dog nyligen och jag skäms för att jag känner mig så likgiltig. Men jag vet inte vad det är att älska eg? Bryr mig jättemycket om de nära mig. Särskilt barnen. Även sambon absolut.
    Vad menar du med "älska"? Nyfiken. Skönt att inte vara ensam.
    Varför tror du inte du varit kär som vuxen? Vad skiljde när du var ung och de du var förälskade i? Varför skaffade du barn med din partner om du aldrig var kär t ex och tror du din partner vet eller saknat det?
  • andrew smith

    människor går int attt litapå, därför älskar jag inte någon, och allra imnst knäppa abetsledare....

  • Anonym (Mano)
    Anonym (Regnkappa mot känslor) skrev 2019-12-04 01:51:15 följande:
    Varför tror du inte du varit kär som vuxen? Vad skiljde när du var ung och de du var förälskade i? Varför skaffade du barn med din partner om du aldrig var kär t ex och tror du din partner vet eller saknat det?
    Så bra frågor. Vet faktiskt inte vad som skiljde. Måste fundera på det. Nä min partner visste nog inte. Men visste nog att han älskade mest. Ville gifta sig men jag ville inte. Vi lever inte ihop längre. Har en ny som jag inte heller varit kär i.
  • Mandel

    Sällar mig till skaran av icke älskande. Tror jag.

    Jag tror min oförmåga att älska beror på att jag aldrig känt mig älskad själv och därför inte lärt mig att älska.
    Har sedan jag var barn bara upplevt att jag är i vägen, ställer till besvär, utnyttjas, ingen som bryr sig om hur jag mår/har det osv. Det har varit så hela mitt liv och jag är nu 45.
    Har hela livet blivit ratad och bortprioriterad av både föräldrar, syskon, "vänner", kollegor, x-maken osv.

    Formad av livet så har jag så klart en kan-själv/klarar-mig-själv-attityd som skydd och omgivningen tror att jag är osårbar och att man kan behandla mig därefter. Att man inte behöver bry sig om mig.
    Detta resulterar då så klart i att jag heller inte släpper in folk och inte heller tillåter mig att tycka om dem för jag vet att de snart kommer att utnyttja mig eller bara rata mig.

    Eller så har jag någon vanföreställning om att kärlek och omtanke skulle handla om att man bryr sig om andra människor och inte bara prioriterar sig själv.
    Kärlek är kanske att bara bry sig om sig själv? Vad vet jag...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Hemskt)
    Anonym (Regnkappa mot känslor) skrev 2019-12-04 01:49:36 följande:

    Menar du ingen alls, varken vän, förälder, syskon eller partner? Eller bara romantiskt?

    Vad tror du det beror på?


    Ingen aning. Och ja ingen.
Svar på tråden Jag älskar ingen