• Anonym (??)

CSN-fråga

Jag har haft studieuppehåll nu i ca en månad, läser på universitetet. I höstas blev jag beviljad Csn i 40 veckor på heltid. Nu ska jag läsa en kurs som börjar 9/12 och är registrerad på kursen. Hur provar Csn studieresultaten i en pågående termin? Någon som vet? Jag har läst lite på Csn hemsida men blev inte klokare. Det står bara att de vanligen provar studieresultaten från den senaste (40 veckorna) perioden jag blev beviljad studiemedel. Men jag har bara läst två kurser och sedan tagit studieuppehåll. Någon som vet hur studieresultaten provas i detta fallet? Tack på förhand!

• Svar på tråden CSN-fråga
  • Anonym (X)

Har du sagt till så du inte fått studiemedel under uppehållet?

• Anonym (??)
    Anonym (X) skrev 2019-12-04 08:49:32 följande:

Har du sagt till så du inte fått studiemedel under uppehållet?

Ja det är därför jag frågar nu när jag ska söka studiemedel igen.
  • Anonym (Tips från coachen)

Vad säger csn när du ringer till dem då?

• Anonym (??)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2019-12-04 10:17:42 följande:

Vad säger csn när du ringer till dem då?

Har stått i kö i typ 50 min och sedan är personen jag söker inte anträffbar så de har inte sagt så mycket ;) skämt å sido jag har mailat dem nu och frågat men tänkte om någon vet hur det går till såhär nu mitt i en termin.
  • riboflavin

Eftersom det blir en ny ansökan spelar tidpunkten ingen roll. De kommer pröva mot de två kurserna du läst med hänsyn till att du sedan meddelat studieuppehåll, inte mot de 40 veckor du först beviljades. Så 67,5 % godkänt om det var första perioden du studerade, 75% om du studerat innan dess. Detta förutsatt att du i tid meddelade ditt studieuppehåll och inte har fått ersättning utbetalt för veckor du inte studerat.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (??)
    riboflavin skrev 2019-12-04 12:24:18 följande:

Eftersom det blir en ny ansökan spelar tidpunkten ingen roll. De kommer pröva mot de två kurserna du läst med hänsyn till att du sedan meddelat studieuppehåll, inte mot de 40 veckor du först beviljades. Så 67,5 % godkänt om det var första perioden du studerade, 75% om du studerat innan dess. Detta förutsatt att du i tid meddelade ditt studieuppehåll och inte har fått ersättning utbetalt för veckor du inte studerat.

Ok då blir det tufft för min del då jag kuggade en av de två kurserna. Jag meddelade Csn i god tid innan studieuppehållet så den biten blir inget problem. Synd att de är just de två kurserna som kollas när jag i övrigt har 85 procent godkänt :/ men tack för svar!
  • riboflavin
    Anonym (??) skrev 2019-12-04 12:27:44 följande:

Ok då blir det tufft för min del då jag kuggade en av de två kurserna. Jag meddelade Csn i god tid innan studieuppehållet så den biten blir inget problem. Synd att de är just de två kurserna som kollas när jag i övrigt har 85 procent godkänt :/ men tack för svar!

Jag är inte helt säker på hur detta gäller om man haft exempelvis sommarlov, men tycker att det borde gälla i ditt fall.

Be dem pröva dina resultat över en längre period.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden CSN-fråga