• sylvestris

    8 Månaders viftar med händerna (orolig)

    Hej!


    Vi har en 8 månaders kille som "snurrar" på händerna/ Viftar när han är upphetsad. Nu råkade jag höra något om (och googlade såklart) om att man tidigt kan se tecken på autism hos barn om de snurrar och viftar med händerna. Ofta när han ska få mat och inte får gröten nog fort så viftar han och snurrar på händerna, det händer även ibland när han bara är frustrerad och vill ha något.
    Ibland även när han ligger på mage (framförallt förut innan ha kunde hasa/åla) så lyfter han händerna från underlaget och "skruvar/snurrar" på dem.

    Svårt att beskriva hur det ser ut exakt men han hoppar i stolen och har händerna sträckta rakt ut och liksom grejar med fingrarna/skruvar på händerna. Han lugnar sig med händerna när han får mat i munnen.  Han reagerar inte speciellt mycket på sitt namn heller men i övrigt verkar han frisk och verkar vara ungefär ett medelbarn när det gäller att krypa och sånt.

    Vad har ni för erfarenheter? Har något av era barn gjort så som bebisar? Visade sig sedan att de är friska i skolåldern?

    Jätteorolig!

  • Svar på tråden 8 Månaders viftar med händerna (orolig)
  • Erla

    Båda mina barn har gjort så. Mitt ena är jämt över två år nu och visar inga tendenser till att ha autism eller någon annan diagnos. Helt normal tvååring alltså. Min snart åttamånaders gör också exakt så som din och jag tolkar det som att det är av frustration och inget annat. Inget annat tyder på att bebisen skulle ha någon form av störning :)

  • Disa35

    Hej TS!

    Har bara ett barn, en halvåring, och är långt ifrån expert, men kan ju försöka bidra lite i alla fall.

    Din grabb låter ungefär som min, han pratar med hela kroppen och det tar vanligen ett par-tre försök att få honom att reagera på sitt namn. Men när han gör det är blicken klar och fokuserad.

    Det kan ju vara så att han i ren iver vevar med händerna för att få maten, vi vuxna förstärker ju också det vi säger med gester. Och han har väl inget verbalt språk än, så hur ska han annars få dig att förstå att nu är det bråttom med gröten?

    Jag tycker att du ska försöka ta det lugnt och inte oroa dig (lättare sagt än gjort, jag vet), för det låter inte som om det är något fel med din lillkille. Du skriver ju att han verkar pigg, glad och frisk för övrigt, hade han haft autism eller något annat tror jag att det hade märkts mer.

    Men förstås prata med BVC om oron blir för mycket!

    Lycka till Glad

  • AndreaBD

    Så pass små barn gör ju olika rörelser, testar allt möjligt när de utvecklas. Jag skulle aldrig tänka på autism där. Det är när äldre barn viftar med händerna som man reagerar, eftersom det då inte är åldersadekvat. 

  • sylvestris

    Hej och tack för lugnande svar. Jag vet ju att jag ändå inte kan påverka något men det känns bra med lite lugnande ord.

    Vill gärna ha fler svar :)

  • Solblomma30

    Så gör alla bebisar! Jag tycker att det är synd att så mycket av normala bebisbeteenden blir övertolkade som autism-symptom helt i onödan. Att en bebis viftar med händerna när den vill något är helt normalt, jag har fyra barn och de tre äldsta har alla gjort det. En kompis oroade sig mycket över autism gällande sitt barn och hon hade googlat sig till tecken på autism och frågade ofta mig om mitt barn gjorde si eller så. Det var alltifrån att gå på tå, till att snurra runt, gå på hälarna, gå baklänges, få ilskeutbrott osv. Allt detta har/gör ju normala barn. Alla mina barn har i perioder gjort sånt. De märker att de kan göra en sak och så testar de att göra så på olika sätt ett tag, tills de upptäcker nästa grej.

    Jag tänker såhär, att för att man överhuvudtaget ska börja tänka autism så ska barnet för det första vara osocialt. Ett barn som inte söker ögonkontakt, inte ger svarsleenden, inte klarar av social kontakt med andra barn eller närstående, inte gillar kroppskontakt osv, kan tänkas ha autism eller någon liknande diagnos. Om det är osocialt på det viset och samtidigt hela tiden viftar med händerna/snurrar runt/går på tå (alltså onormalt mycket) så kanske det kan vara varningstecken. Kanske. Men ett normalutvecklat barn behöver man inte bekymra sig för på det viset. Jag tycker att din son låter helt normal på din beskrivning :)

  • sylvestris

    Tack för utförligt svar Solblomma! Det där med att han inte reagerar på sitt namn då? När ska man tänka att barn ska förstå sådant?


     

  • Soffen

    Min äldsta höll också på så med händerna. Hon är 13 år idag och har definitivt inte autism. Nu har jag en 7,5 månaders som gör likadant. Har aldrig reflekterat över att det skulle vara något annat än ett sätt att visa sig exalterad eller frustrerad. I den åldern har de ju inget språk så deras sätt att kommunicera blir ju väldigt fysiskt. Jag hade inte varit orolig om jag var du. ??

  • Sasu

    Min 5 månaders gör likadant när jag håller på att skopa upp gröt med skeden, till och med när jag dricker mitt kaffe eller bara äter en macka så slänger hon runt med armarna, helt normalt att de blir lite exalterade av att se mat och leksaker! :)

    Vi har ingen autism någonstans i släkten, så jag är inte orolig att hon har autism :)

  • mamma 86

    Min 11 åring viftade jättemycket med händerna som bebis när hon skulle få mat, hon var helt enkelt väldigt ivrig och matglad :) en BVC sköterska sa till mig att det kunde tyda på autism och jag blev jätteorolig (var ej min ordinarie sköterska). Hon är snart 12 år nu och har absolut inte autism.

Svar på tråden 8 Månaders viftar med händerna (orolig)