• Mangan

    Överlåtelse av sommarstuga

    Hej!


     


    Min syster skall ta över våra föräldrars sommarstuga. Vi har värderat den och därmed kunnat fastställa hur mycket pengar jag skall få av henne. Frågan är hur vi går tillväga? Om man säljer ett hus måste man betala skatt. Men blir man tvungen att göra det om man får en summa pengar av en närstående för en del av en fastighet? Kan det få några andra negativa konsekvenser? Kan man komma undan det på något lämpligt, lagligt sätt i så fall?


    Jag har f.ö. letat efter andra ekonomi-forum på nätet att ställa frågan på, utan att ha hittat något lämpligt. Någon som känner till något?


     


     


    Mangan
  • Svar på tråden Överlåtelse av sommarstuga
  • Cheescake

    Lättast är att fråga en jurist eller advokat. De brukar ha en liten tid för fri rådgivning.

  • Anonym (Ellen)

    En gåva är en sak. En försäljning är en annan. Och säljer man av en fastighet helt eller delvis så uppkommer ofta en vinst som är beskattningsbar.
    Håller med om att ni bör ta hjälp av en jurist så att allt blir  rätt och riktigt.

  • Kjell2
    Mangan skrev 2019-12-04 10:47:35 följande:

    Hej!


     


    Min syster skall ta över våra föräldrars sommarstuga. Vi har värderat den och därmed kunnat fastställa hur mycket pengar jag skall få av henne. Frågan är hur vi går tillväga? Om man säljer ett hus måste man betala skatt. Men blir man tvungen att göra det om man får en summa pengar av en närstående för en del av en fastighet? Kan det få några andra negativa konsekvenser? Kan man komma undan det på något lämpligt, lagligt sätt i så fall?


    Jag har f.ö. letat efter andra ekonomi-forum på nätet att ställa frågan på, utan att ha hittat något lämpligt. Någon som känner till något?


     


     


    Skatt får man betala för eller senare. Frågan är när det blir bäst, nu vid överlåtelsen till systern, eller senare, när systern eventuellt säljer.

    Att systern ger er pengar skapar ingen skatt. Ni bör däremot tänka på att föräldrarna reglerar gåvan via ett gåvobrev och tänker efter hur det ska påverka ett framtida arvskifte.

    Rör detta mycket pengar bör ni nog ta proffshjälp.


  • Jamesdio

    Håller med om att ta hjälp av kunnig jurist. En större gåva pengar eller en fastighet kommer att räknas som förskott av arv om det inte finns dokument som uttryckligen säger att det inte ska räknas som förskott av arv. Även förmånligt köp av fastighet kan ibland räknas som gåva (förskott av arv). Ska det bli rättvist bör ni ju också tänka på att den som får/köper fastigheten kommer att drabbas av beskattning vid försäljning. Inköpsvärdet kan komma att grundas på förälderns inköpsvärde och det behövs nog hjälp att räkna på det.

Svar på tråden Överlåtelse av sommarstuga