• Anonym (C)

Särbegåvade barn

Det viktiga är att vara lyhörd för hur barnet upplever förskolan och skolan.

Vet inte om min son är särbegåvad, men han har alltid haft väldigt lätt för matte och musik.

I förskoleklassen brydde hans sig inte om att matten var löjligt lätt, utan han roade sig själv med att pyssla och hitta på egna utmaningar.
    När han däremot skulle jobba i en alldeles för lätt mattebok i ettan kom han hem och sa att han hatade matte. Han tyckte det var helt meningslöst att räkna en massa alltför lätta uppgifter.

Jag ordnade så att han fick gå på en matteklubb på fritiden, där de jobbade med problemlösning, och då blev matte som ämne kul igen. Skolans matte har dock ofta inte varit någon höjdare.

Ibland har skolan lyckats få till bra lösningar, men vissa år har sonen knappt lärt sig något i skolan och avskytt  mattelektionerna.

Nästa år när han ska gå i åk 6 ska visst högstadiets mattelärare ha hand om en grupp av elever som behöver mer stimulans, så jag ser fram emot det.

• Anonym (C)

En 11-åring som klarat grundskolenivå i alla ämnen borde kunna få börja läsa gymnasiekurser. Idag när det finns tillgång till distansundervisning via nätet borde det gå att lösa så att 11-åringen kan få undervisning på rätt nivå, även om hen blir kvar i sin klass.

Sedan är det inte säkert att en särbegåvad 11-åring trivs med sina klasskamrater bara för att de är i samma ålder.

• Anonym (C)

Min son trivdes väldigt bra i förskolan och förskoleklassen, där han hade stor frihet att göra sådant han själv var intresserad av.

I ettan försvann den friheten, och han förväntades sitta och göra sådant han kunnat i flera år. Det skapade en stor frustration, och jag har fått kämpa för att få skolan att ge honom mer mattestimulans. Samtidigt som han inte vill sitta med för lätt material vill han inte skilja sig för mycket från klasskamraterna, så det är lite av en balansgång. 

En av sonens klasskamrater blev också väldigt frustrerad i skolan, och när hans föräldrar tog honom till en psykolog visade sig att han var särbegåvad, både inom matematik och språk. Han flyttades upp en klass, och fick dessutom extra stimulans i skolan, och då fungerade det bättre.

Svar på tråden Särbegåvade barn