Särbegåvade barn
Min äldsta är förmodligen särbegåvad. Hon är 9 år och det var hennes lärare förra året som bad oss fundera på det. Hon kunde skriva sitt namn när hon var två. Läste böcker vid 5 år. Har alltid velat veta hur saker fungerat på djupet och det bästa hon vet är att läsa faktaböcker. Kan redovisa i detalj hur saker fungerar då hon kommer ihåg allt hon läser. Matte har hon väldigt lätt för och även hur hon uttrycker sig i tal och skrift. Läser och förstår avancerade böcker. Dock svårt för att få vänner och läsa av andra människor. I skolan är hon uttråkad och väldigt omotiverad, vilket är problemet. Gör enbart det hon måste och slarvar för att hon inte riktigt ser poängen med att göra det hon redan kan. Om det inte är något som intresserar henne. Vi bor utomlands och de har inom matte och läsning placerat henne i den mest avancerade gruppen. Vet inte hur jag ska kunna motivera henne till att göra sitt bästa i skolan. Förra året satt hon mest och tittade på klockan under lektionstid. Det nationella provet i slutet på året i matte och läsning låg hon ändå i topp.. Jag tycker dock att det har gått hyfsat bra fram tills nu. Det märks framför allt i relation till hennes jämnåriga att hon tänker väldigt annorlunda. Hon vill inte leka på raster utan söker sig till de vänner som hellre vill prata och diskutera saker (och de är ju inte många i den åldern). Jag har egentligen inga råd. Jag har mest jobbat hårt med det sociala och hur hon ska lära sig umgås med vänner.