• Wed 4 Dec 2019 12:14
    1365 visningar
    16 svar
    16
    1365

    Käre blivande make

    Det blir tyvärr inget bröllop.
    Jag vet att jag sa ja när du friade på min födelsedag, gav mig en diamantring i vitguld och vi blev gratulerade av den där farmodern och hennes barnbarn vid bordet intill, men man kan ju ändra sig, eller hur?

    Efter moget övervägande och ett halvt dygn på FL har jag nämligen förstått ett och annat. Jag vet nu att du är lat, bortskämd, slarvig, ojämställd, egoistisk och att du har ADD. 
    Någon skrev att hon förstod inte hur jag stod ut, och ärligt talat; det gör inte jag heller. Visserligen är du gudasnäll, ärlig, pålitlig, trogen, generös, lojal, hjälpsam, empatisk, intelligent och ställer upp i vått och torrt, men så är det ju allt det där andra.
    Dessutom är du ju utlänning och så kan vi faktiskt inte ha det. Jag menar, ska min son tala något annat språk än svenska flytande? Hur skulle det se ut? Hur tror du att hans klasskamrater hemma i Sverige kommer att reagera om han kommer dragande med något annat obegripligt mummel än ärans och hjältarnas språk?

    För jag tänker naturligtvis flytta hem, hem till civilisationen. Jag och min son, men jag ska inte vara knusslig. Du får givetvis besöka honom hela fyra dagar om året, när det passar mig.
    Vid de besöken får du självklart räkna med att betala allting ur egen ficka och att ge den stackars pojken dyra presenter - han ska ju inte lida för att hans far är tidernas knöl, vilket hans mor lyckligtvis upptäckte i tid.

    Du får gärna bo kvar i lägenheten, men ringen behåller jag för den är fin. Dessutom kan man säkert pantsätta den och få ut en bra slant om det skulle bli skralt i kassan.

    Det kommer det nog inte att bli, för jag kommer att kräva dig på 60% av din inkomst de närmaste tjugotre åren. Och jag har hela myndighetssverige i ryggen, så du har inte en chans, haha!
    Det är bara för dig att hosta upp kulorna, så det så.

    Jag skulle inte råda dig att träffa någon ny kvinna inom den närmaste framtiden, eller aldrig någonsin om man ska vara petnoga. Vem du än slår dig ihop med så är hon en värdelös, självupptagen ragata och det är minsann jag som sätter agendan (glöm inte vem som gick och blev tjock, och som sedan tryckte ut fyra kilo bebis!)

    Ja, det var väl allt.
    Tack för den här tiden, och glöm inte att ge din gamla dator till din mamma som du sa att du skulle göra för två och ett halvt år sedan.

    Puss puss

  • Svar på tråden Käre blivande make
  • Anonym (?)
    Wed 4 Dec 2019 12:24
    #1

    ??

  • Anonym (yyy)
    Wed 4 Dec 2019 12:29
    #2
    +1

    En till tablettmissbrukare tydligen. Vad tar du?

  • Wed 4 Dec 2019 12:36
    #3

    Om ni ser efter var tråden ligger...

    Det är ironi

  • Anonym (yyy)
    Wed 4 Dec 2019 12:41
    #4
    +1
    Disa35 skrev 2019-12-04 12:36:47 följande:

    Om ni ser efter var tråden ligger...

    Det är ironi


    Tror bara du är stött, helt enkelt. Kan inte va roligt att va ihop med ett klantarsle.
  • Wed 4 Dec 2019 12:48
    #5
    Anonym (yyy) skrev 2019-12-04 12:41:30 följande:
    Tror bara du är stött, helt enkelt. Kan inte va roligt att va ihop med ett klantarsle.

    Jodå, det är det visst det, för det här klantarslet är bland det bästa som någonsin har hänt mig.


    Grejen är att första tråden var menad som ett skämt, men gensvaret blev ett lite annat än vad jag hade tänkt mig - det blev liksom gravallvar av alltihop

  • Anonym (yyy)
    Wed 4 Dec 2019 12:52
    #6
    Disa35 skrev 2019-12-04 12:48:54 följande:

    Grejen är att första tråden var menad som ett skämt, men gensvaret blev ett lite annat än vad jag hade tänkt mig - det blev liksom gravallvar av alltihop


    Det blir lätt allvar när du beskriver det på det sättet. Han framstår ju som en latmask som inte tar dig på allvar. Och är inte kapabel till det heller.
    Läs din egen text igen så kanske du också inser det.
  • Wed 4 Dec 2019 13:02
    #7
    Anonym (yyy) skrev 2019-12-04 12:52:03 följande:
    Det blir lätt allvar när du beskriver det på det sättet. Han framstår ju som en latmask som inte tar dig på allvar. Och är inte kapabel till det heller.
    Läs din egen text igen så kanske du också inser det.
    Så hur skulle jag ha skrivit?
    Inte för att provocera eller käfta emot, bara nyfiken
  • Anonym (yyy)
    Wed 4 Dec 2019 13:21
    #8
    +1
    Disa35 skrev 2019-12-04 13:02:35 följande:
    Så hur skulle jag ha skrivit?
    Inte för att provocera eller käfta emot, bara nyfiken
    Du ska inte framstå som att du normaliserar din killes beteende och tycker att det är en smula charmigt. Enligt det du har skrivit så, om han inte har en diagnos så är han inte rätt vaggad. Hans mamma måste gått före honom och röjt vägen om jag säger så.
    Men, helt klart är att han har en diagnos, det är helt tveklöst att säga så. Sen att du uppfattar det som roligt är bara din ensak. Vi andra tycker inte alls det är lika roligt då.
  • Wed 4 Dec 2019 13:25
    #9

    Kul inlägg, men allvarligt, det finns en tråd som var aktuell för ett tag sedan där en kvinna hade barn och var förlovad med en utländsk man som inte fick gifta sig med henne för han var bortlovad till en kvinna i hemlandet

  • Wed 4 Dec 2019 13:35
    #10
    Disa35 skrev 2019-12-04 12:48:54 följande:

    Jodå, det är det visst det, för det här klantarslet är bland det bästa som någonsin har hänt mig.


    Grejen är att första tråden var menad som ett skämt, men gensvaret blev ett lite annat än vad jag hade tänkt mig - det blev liksom gravallvar av alltihop


    Hur länge har ni varit tillsammans?
  • Wed 4 Dec 2019 13:41
    #11
    Anonym (yyy) skrev 2019-12-04 13:21:52 följande:
    Du ska inte framstå som att du normaliserar din killes beteende och tycker att det är en smula charmigt. Enligt det du har skrivit så, om han inte har en diagnos så är han inte rätt vaggad. Hans mamma måste gått före honom och röjt vägen om jag säger så.
    Men, helt klart är att han har en diagnos, det är helt tveklöst att säga så. Sen att du uppfattar det som roligt är bara din ensak. Vi andra tycker inte alls det är lika roligt då.
    Men om man inte tycker att det var kul, då kan man väl bara skriva det? Typ att "det här sög ju, fyfan vilken tråkig tråd".
    Alla får tycka vad de vill, det jag tycker är lite märkligt är att man reagerar så allvarligt på någonting som egentligen bara är trams från min sida.
    Det finns ju en anledning till att jag la tråden i Sandlådan från första början.

    Är du med hur jag menar?
  • Wed 4 Dec 2019 13:43
    #12
    Pope Joan II skrev 2019-12-04 13:35:59 följande:
    Hur länge har ni varit tillsammans?
    Två år och sju månader imorgon. Köpa blommor kanske?
  • Wed 4 Dec 2019 13:48
    #13
    Disa35 skrev 2019-12-04 13:43:19 följande:
    Två år och sju månader imorgon. Köpa blommor kanske?
    Ja, det kan du väl göra. Det jag tänker på är att den sortens beteende som du beskrev att din man har kan förstås mycket väl av en del kvinnor, bland andra du, upplevas som charmigt men kanske under en begränsad tid. Ett par barn till, en bättre position på jobbet för din del, större krav av annat slag och irritationen över hur inkapabel han tillåter sig själv att vara kan nog komma att växa exponentiellt. 
  • Wed 4 Dec 2019 14:00
    #14
    Pope Joan II skrev 2019-12-04 13:48:10 följande:
    Ja, det kan du väl göra. Det jag tänker på är att den sortens beteende som du beskrev att din man har kan förstås mycket väl av en del kvinnor, bland andra du, upplevas som charmigt men kanske under en begränsad tid. Ett par barn till, en bättre position på jobbet för din del, större krav av annat slag och irritationen över hur inkapabel han tillåter sig själv att vara kan nog komma att växa exponentiellt. 

    Jag vet inte om jag upplever det som charmigt, mer som mänskliga fel och brister. Och han har sidor, hur många som helst, som med råge väger upp för tanklösheten, klantigheten eller vad det nu är.
    Dessutom tar han det till sig när jag påpekar saker, det är inte bara ett likgiltigt ryck på axlarna. Han försöker - och lyckas! - bli lite mer fullkomlig varje dag Glad

  • Wed 4 Dec 2019 14:31
    #15
    Disa35 skrev 2019-12-04 14:00:49 följande:

    Jag vet inte om jag upplever det som charmigt, mer som mänskliga fel och brister. Och han har sidor, hur många som helst, som med råge väger upp för tanklösheten, klantigheten eller vad det nu är.
    Dessutom tar han det till sig när jag påpekar saker, det är inte bara ett likgiltigt ryck på axlarna. Han försöker - och lyckas! - bli lite mer fullkomlig varje dag Glad


    Ja, det finns ju människor som lever ett helt liv i ett totalt ojämställt förhållande och som väl får antas nöjda med att göra det - kanske blir du en av dem. Du kan ju alltid uppdatera om ett eller två år och berätta om hans mänskliga fel och brister, tanklösheten, klantigheten eller vad det nu är fortfarande vägs upp med råge av hans hur många andra sidor som helst. 
  • Wed 4 Dec 2019 14:49
    #16
    Pope Joan II skrev 2019-12-04 14:31:25 följande:
    Ja, det finns ju människor som lever ett helt liv i ett totalt ojämställt förhållande och som väl får antas nöjda med att göra det - kanske blir du en av dem. Du kan ju alltid uppdatera om ett eller två år och berätta om hans mänskliga fel och brister, tanklösheten, klantigheten eller vad det nu är fortfarande vägs upp med råge av hans hur många andra sidor som helst. 
    Kan göra det redan nu:
    Han tar hungrig bebis, alla nätter, varenda en, för att jag ska få sova och vara pigg, utvilad mamma nästa dag.
    Han, som knappt kunde koka makaroner för två år sedan, står i köket varje kväll och totar ihop middag efter förmåga. Det blir inte alltid bra, och det är långt ifrån som jag skulle ha gjort det, men han försöker.
    Han, som aldrig suttit på en hästrygg, följer glatt med på uteritter för att jag tycker att det är kul.
    Vet inte om det är så värst jämställt, men det är i alla fall uthärdligt
Svar på tråden Käre blivande make