• Anonym (Morris)

Berätta orsaken för baren

Jag har tagit beslutet att skiljas efter att min fru varit otrogen för några veckor sedan.

Har redan flyttat ut och till helgen kommer mina barn 11 & 14 år över till mitt nya
    boende för första gången.

Både barnen, hennes föräldrar och annan släkt har bombarderat mej med samtal
    och frågor om varför och vad är det som har hänt.

Jag har inte sagt något om orsaken, bara att vi inte kommer överens.
    Är under hård press från framförallt barnen som tycker att pappa blivit galen,
    pappa blivit ett svin som lämnar sin familj, pappa behöver läggas in på dårhuset
    Svärfar som säger att " det trodde jag inte om dej " Ja jag kan rada upp tusen
    till sådana kommentarer. Det tar på krafterna.

Jag har krävt att min snart fd fru skall berätta själv om orsaken. Hon vägrar och
    hotar att om jag berättar kommer jag aldrig få se barnen mera.
    Nu tror ju jag att det är ett tomt hot. Dom är så stora att dom kan bestämma själva.

Förutom chocken och sorgen över att jag snart är skild så skall jag få skulden över
    skilsmässan trots att det inte är jag som skyldig till detta.

Samt om det kommer ut ändå vad som hänt ( alla på fruns jobb vet vad som hänt )
    och det kommer fram bakvägen till barn och släkt hur det ligger till ?!
    Fyfan ingen rolig sits detta.  Tänk om det funnits ett "glömmbort" piller !

• Svar på tråden Berätta orsaken för baren
  • IceKitten

Generellt tycker jag att sådant ska hållas tyst om när det finns barn i bilden men... Barnen är stora och om flera personer redan vet (hennes kollegor) så är ju risken stor att det sprids oavsett. Då är det bättre att det kommer ifrån dig.

Tänk dock på att det är deras mamma du pratar om så ta det försiktigt. "Ibland när två människor har varit tillsammans så länge som vi hade så slocknar lågan emellan dem. Er mamma gjorde då misstaget att leta efter en annan man, jag förstår att det hände men jag kan inte leva så. Inget av detta är självfallet ert fel och er mamma ångrar sig jättemycket. Jag hatar henne inte, men jag måste gå vidare.".

Svärfar osv hade jag nog struntat i...

• Anonym (Tala om)

Om skilsmässan hade gått rätt och lätt till och barn och övrig familj inte sett dig inså dåliga dagar så hade jag inte berättat, men inretts läge så hade jag iaf berättat för hennes släkt vem som är skurken i dramat.

Med barnen vet jag inte.

Men hennes föräldrar kan gått och väl få veta vilken hemsk fru hon är och som dessutom låter dig få all skit.

Hon kan inte hålla barnen borta från sig heller om ni har gemensam vårdnad. Så det är bara tomma hot. Du kan tala om för henne att skulle hon hålla barnen borta från dig så blandar du in familjerätten.

Beklagar det hela

• Anonym (Morris)
    IceKitten skrev 2019-12-04 13:53:59 följande:

Generellt tycker jag att sådant ska hållas tyst om när det finns barn i bilden men... Barnen är stora och om flera personer redan vet (hennes kollegor) så är ju risken stor att det sprids oavsett. Då är det bättre att det kommer ifrån dig.

Tänk dock på att det är deras mamma du pratar om så ta det försiktigt. "Ibland när två människor har varit tillsammans så länge som vi hade så slocknar lågan emellan dem. Er mamma gjorde då misstaget att leta efter en annan man, jag förstår att det hände men jag kan inte leva så. Inget av detta är självfallet ert fel och er mamma ångrar sig jättemycket. Jag hatar henne inte, men jag måste gå vidare.".

Det ideala vore ju att hon själv med egna ord berättat för barnen.
    Då skulle jag ju slippa värdera och och formuleringar.

Svärfar är svår att strunta i, jag tycker mycket om honom har bara gott att säga om
    gubben. Fram tills detta hände skulle han gärna offrat ena armen för att hjälpa sin
    dotter, sina barnbarn OCH MEJ.

• IceKitten

Det hade varit betydligt bättre men hon verkar ju ha gjort ganska tydligt att hon inte har några planer på att göra det... Och då tycker att jag du, tyvärr, får försöka skydda henne lite från skulden. För era barns skull, göra det hon inte vågade eller orkade så att säga.

Berätta för honom då, men bara faktan. Hur hela förloppet gick till, låt honom sen själv avgöra vad han vill göra med informationen.

• Anonym (Morris)
    IceKitten skrev 2019-12-04 14:06:46 följande:

Det hade varit betydligt bättre men hon verkar ju ha gjort ganska tydligt att hon inte har några planer på att göra det... Och då tycker att jag du, tyvärr, får försöka skydda henne lite från skulden. För era barns skull, göra det hon inte vågade eller orkade så att säga.

Berätta för honom då, men bara faktan. Hur hela förloppet gick till, låt honom sen själv avgöra vad han vill göra med informationen.

Just nu lutar det åt att jag berättar på lördag när dom kommer hit.
    Svärfar får jag ta tag i senare, eller så bara händer det av sej själv.

Jag bor i min pappas hus ( 1 km bort ) och han vet allt. Han bor i Thailand
    på vintern så vi kan bo här tills efter påsk minst.
    Måste ta tag i jul ochså, han vill att jag kommer ner över jul&nyår.
    Jag vill helst vara med barnen. Här hemma eller i Thailand.

• Anonym (Man46)

Först och främst så bör ni beakta tiden i allt detta. Ni är inte skilda än, inte än på 4-5månader givet att ni har gemensamma barn under 16år (!), och ni verkar ha marscherat ganska rask här (om du ursäktar).

Så tiden är, skulle jag säga, på din sida här TS. Lägg ditt fokus på dina barn, ditt/deras nya boende (hur ni nu bestämt ert upplägg gällande barnen...), hur de mår, deras skola, deras "vardag", du behöver varken "ljuga" eller berätta allt i "detalj". Säg att det har hänt "saker" som gör att ni inte kan bo, leva tillsammans (just nu, eller i framtiden - remember, betänketid...).

Svärföräldar. Förstår att det är knepigt. Förstår också att det möjligen "kliar i fingrarna" att lägga ut texten. Men kanske skjut frågan tillbaka (!). Kanske ska din svärfar fråga sin dotter istället..? Kanske ska du be "Bengt" verkligen fråga "Lotta" vad det är som har hänt, och varför det blivit "så här"...??

Nu är jag inte skild, vill jag tillägga. Men jag skulle nog inte kunna spela scharader framför min svärföräldar, iaf inte i långa loppet. Ej heller framför mina föräldrar. Jag skulle givetvis inte finna mig i att utmålas som en "dåre" eller "dålig" pappa, eller "home-wrecker" om det inte fanns fog för det.

Skulle jag få reda på att mitt ex fabulerar med sanningen på ett sätt som sätter mig i dålig dager, så skulle jag inte finna mig i det heller helt och fullt.

Till barnen skulle jag säga att det hänt "saker". Saker som är så pass viktiga och jobbiga att det gjort att mamma och pappa inte längre vill leva tillsammans. Men även här så får man beakta tid, ålder på barn, en fungerande relation mellan alla, nu och en tid framåt.

• Anonym (A)
    IceKitten skrev 2019-12-04 13:53:59 följande:
    Håller med
  • Anonym (Morris)
    Anonym (Man46) skrev 2019-12-04 14:23:19 följande:

Först och främst så bör ni beakta tiden i allt detta. Ni är inte skilda än, inte än på 4-5månader givet att ni har gemensamma barn under 16år (!), och ni verkar ha marscherat ganska rask här (om du ursäktar).

Så tiden är, skulle jag säga, på din sida här TS. Lägg ditt fokus på dina barn, ditt/deras nya boende (hur ni nu bestämt ert upplägg gällande barnen...), hur de mår, deras skola, deras "vardag", du behöver varken "ljuga" eller berätta allt i "detalj". Säg att det har hänt "saker" som gör att ni inte kan bo, leva tillsammans (just nu, eller i framtiden - remember, betänketid...).

Svärföräldar. Förstår att det är knepigt. Förstår också att det möjligen "kliar i fingrarna" att lägga ut texten. Men kanske skjut frågan tillbaka (!). Kanske ska din svärfar fråga sin dotter istället..? Kanske ska du be "Bengt" verkligen fråga "Lotta" vad det är som har hänt, och varför det blivit "så här"...??

Nu är jag inte skild, vill jag tillägga. Men jag skulle nog inte kunna spela scharader framför min svärföräldar, iaf inte i långa loppet. Ej heller framför mina föräldrar. Jag skulle givetvis inte finna mig i att utmålas som en "dåre" eller "dålig" pappa, eller "home-wrecker" om det inte fanns fog för det.

Skulle jag få reda på att mitt ex fabulerar med sanningen på ett sätt som sätter mig i dålig dager, så skulle jag inte finna mig i det heller helt och fullt.

Till barnen skulle jag säga att det hänt "saker". Saker som är så pass viktiga och jobbiga att det gjort att mamma och pappa inte längre vill leva tillsammans. Men även här så får man beakta tid, ålder på barn, en fungerande relation mellan alla, nu och en tid framåt.

Jag har en känsla att jag hade kunnat resonera lika klart och klokt som du gör
    om jag själv fått frågan från någon annan för några månader sedan.
    Nu är det bara kaos i huvudet. tack för att visade hur det kan hanteras på ett
    balanserat sätt. Jag tar till mej varje ord.
  • Pope Joan II
    Anonym (Morris) skrev 2019-12-04 13:45:59 följande:

Jag har tagit beslutet att skiljas efter att min fru varit otrogen för några veckor sedan.

Har redan flyttat ut och till helgen kommer mina barn 11 & 14 år över till mitt nya
    boende för första gången.

Både barnen, hennes föräldrar och annan släkt har bombarderat mej med samtal
    och frågor om varför och vad är det som har hänt.

Jag har inte sagt något om orsaken, bara att vi inte kommer överens.
    Är under hård press från framförallt barnen som tycker att pappa blivit galen,
    pappa blivit ett svin som lämnar sin familj, pappa behöver läggas in på dårhuset
    Svärfar som säger att " det trodde jag inte om dej " Ja jag kan rada upp tusen
    till sådana kommentarer. Det tar på krafterna.

Jag har krävt att min snart fd fru skall berätta själv om orsaken. Hon vägrar och
    hotar att om jag berättar kommer jag aldrig få se barnen mera.
    Nu tror ju jag att det är ett tomt hot. Dom är så stora att dom kan bestämma själva.

Förutom chocken och sorgen över att jag snart är skild så skall jag få skulden över
    skilsmässan trots att det inte är jag som skyldig till detta.

Samt om det kommer ut ändå vad som hänt ( alla på fruns jobb vet vad som hänt )
    och det kommer fram bakvägen till barn och släkt hur det ligger till ?!
    Fyfan ingen rolig sits detta.  Tänk om det funnits ett "glömmbort" piller 

Jag hade i ditt fall tyckt att det var viktigt att förmedla två saker:

1: att du kommer att klara dig, ni kommer att få det bra du och barnen
    2: du ville skilja dig och nu tar du ansvar för det inför barnen

Jag hade inte likt IceKitten börjat prata om "misstag" och "slocknad låga". 
  • Anonym (Man46)
    Pope Joan II skrev 2019-12-04 14:36:26 följande:
    Jag hade i ditt fall tyckt att det var viktigt att förmedla två saker:

1: att du kommer att klara dig, ni kommer att få det bra du och barnen
    2: du ville skilja dig och nu tar du ansvar för det inför barnen

Jag hade inte likt IceKitten börjat prata om "misstag" och "slocknad låga". 
    Är benägen att hålla med.

Fokus på dig, dina barn, er relation, och allt som händer just nu.

Jag hade inte tagit på mig rollen att vara någon slags språkrör för mitt "ex" gentemot våra gemensamma barn.

Dvs, jag skulle inte lägga ord i munnen på mitt "ex" (när hon inte är närvarande) till varför barnens föräldrar befinner sig där de är, vare sig det är "luddiga formuleringar", eller ord som inte rent av stämmer. Det kan bli hur tokigt som helst... gentemot såväl barnen som mot ett ex...

Pressar barnen på? Prata, prata, prata, låt det bli känslosamt. Framförallt en 14åring är klok. Kan mer, vet mer, förstår mer än vad man ibland som förälder vill veta, törs veta... Förvånad
Svar på tråden Berätta orsaken för baren