• Apricospaj

    Vad tycker ni man alltid ska ha i bilen?

    Hej! Jag började fundera på om det t ex skulle bli massa snö och alla bilar får sitta i timmar utan att kunna ta sig någonstans.

    Sen kan de ju vara massa andra olika saker som kan hända.

    Vad hade ni tyckt vara bra att alltid ha i bilen för förutsedda händelser.

  • Svar på tråden Vad tycker ni man alltid ska ha i bilen?
  • nnnnnnnn

    Har inte mycket i bilen, en filt, reflexväst, ficklampa och lite sånt, men ingen snöskyffel eller liknande.
    Förr hade jag mkt mer, men numera har vi assistans, så bärgaren kommer och hämtar om något händer.
    Och kommer det mkt snö eller jag ska åka långt så slänger jag in en skyffel i bagaget!

  • lövet2

    På vintern har jag alltid haft med en snöspade, en filt, ett värmeljus och tändstickor. Året runt har jag en fällkniv nära till hands.

  • Fjäril kär

    Startkablar, snöspade, varma handskar, en flaska vatten, en rulle toapapper, filt, nån form av stövlar, bogserlina.

    /hälsningar från Norrland

  • Fjäril kär
    Fjäril kär skrev 2019-12-05 07:05:21 följande:

    Startkablar, snöspade, varma handskar, en flaska vatten, en rulle toapapper, filt, nån form av stövlar, bogserlina.

    /hälsningar från Norrland


    Ja givetvis en ficklampa och reflexväst också vilket bör ligga i bilen oavsett årstiden
  • flygrl

    Diskuterade saken med pappa som jag samåker med hem från jobbet så gott som varje dag och vars bil jag lånar ibland med mitt nytagna körkort. Vi kom fram till följande och det är saker som också alltid finns i hans bil:

    Reflexvästar

    Arbetshandskar

    Varningstriangel

    Startkablar

    Bogserlina

    Domkraft

    Fälgkors

    Lite verktyg

    Kniv

    Ficklampa

    Snöskyffel (bara på vintern)

    Brandsläckare

    Första hjälpen-väska

    Fleecefiltar

    Toarulle

    Mobilladdare för bilens ciguttag

  • Pilsner
    flygrl skrev 2019-12-06 13:41:52 följande:

    Diskuterade saken med pappa som jag samåker med hem från jobbet så gott som varje dag och vars bil jag lånar ibland med mitt nytagna körkort. Vi kom fram till följande och det är saker som också alltid finns i hans bil:

    Reflexvästar

    Arbetshandskar

    Varningstriangel

    Startkablar

    Bogserlina

    Domkraft

    Fälgkors

    Lite verktyg

    Kniv

    Ficklampa

    Snöskyffel (bara på vintern)

    Brandsläckare

    Första hjälpen-väska

    Fleecefiltar

    Toarulle

    Mobilladdare för bilens ciguttag


    Många bra saker, vissa är det lag på (varningstriangeln).

    Kniv är dock ej ok,  https://lawline.se/answers/far-en-ha-en-kniv-liggande-i-bilen

  • flygrl
    Pilsner skrev 2019-12-06 13:50:46 följande:

    Många bra saker, vissa är det lag på (varningstriangeln).

    Kniv är dock ej ok,  lawline.se/answers/far-en-ha-en-kniv-liggande-i-bilen


    Ja, visst är det lag även på reflexväst?

    Löjligt man inte får ha en kniv i bilen för den är absolut inte tänkt som vapen. Den får ligga kvar där, lite lagom undangömd.
  • Pilsner
    flygrl skrev 2019-12-06 14:38:10 följande:
    Ja, visst är det lag även på reflexväst?

    Löjligt man inte får ha en kniv i bilen för den är absolut inte tänkt som vapen. Den får ligga kvar där, lite lagom undangömd.
    Jag har ett par reflexvästar hur som helst. Och en kniv längst ner under reservhjulet. Den man ju vara bra om man t.ex. måste skära loss någon från som hänger upp och ner i säkerhetsbältet.
  • flygrl
    Pilsner skrev 2019-12-06 16:13:34 följande:

    Jag har ett par reflexvästar hur som helst. Och en kniv längst ner under reservhjulet. Den man ju vara bra om man t.ex. måste skära loss någon från som hänger upp och ner i säkerhetsbältet.


    Du gör som vi m a o.
Svar på tråden Vad tycker ni man alltid ska ha i bilen?