• Anonym (anonymt kex)

Ta med bulan till VC?

Jag har upptäckt en bula bakom ena örat, misstänker att det kan vara en svullen lymfkörtel. Jämför jag vänstra sidan med högra sidan märker man tydligt skillnad, och bulan går att se o allt. 

Det är ingen jättestor bula men den är större än en ärta. Den känns "gummig"/"rubbery", går ej att flytta på (hur mycket kan man flytta på en lymfkörtel bakom örat?) och gör ej ont och ömmar inte, inte heller röd. Är inte säker på vad man ska tolka som en mjuk eller hård körtel, men jag tolkar den som hård. 

Jag har inga andra särskilda symtom som kan komma med svullna lymfkörtlar och har inte varit sjuk på länge. Jag är 22 år. 

Nu vet jag att man får ge det några veckor o se om bulan försvinner, men tycker tydligen det är spännande att spekulera. Vad tror ni? Låter det som något man borde gå till VC med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-05 01:26
    Bulan är lite större än en ärta, tror ytterligare en lymfkörtel precis under den också är svullen, fast mindre (kanske som en ärta?). Ungefär samma konsistens på dem båda.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-15 13:51
    Uppdatering: Bulan/bulorna fortfarande kvar

• Svar på tråden Ta med bulan till VC?
  • McIris

Hade väntat nån vecka och sen kollat. Om du inte varit sjuk eller haft nån annan infektion så är det alltid bra att kolla nytillkomna knölar. Har du vaccinerats?

• Coccolina

Googla på doctor pimple popper kanske är något sånt som hon tar bort som du fått, låter ju lite som det iallafall (Det är alltså inte finnar alltid utan hon har bara det som namn så att säga )

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (anonymt kex)

Ja, det är nog bäst att vänta o se om det går bort något.

Vaccinerats mot vad menar du? Om du menar vaccinerats rent allmänt nyligen så är svaret nej

• Anonym (anonymt kex)
    McIris skrev 2019-12-05 11:53:13 följande:

Hade väntat nån vecka och sen kollat. Om du inte varit sjuk eller haft nån annan infektion så är det alltid bra att kolla nytillkomna knölar. Har du vaccinerats?

Ja, det är nog bäst att vänta o se om det går bort något.

Vaccinerats mot vad menar du? Om du menar vaccinerats rent allmänt nyligen så är svaret nej
  • Anonym (anonymt kex)
    Coccolina skrev 2019-12-05 12:25:37 följande:

Googla på doctor pimple popper kanske är något sånt som hon tar bort som du fått, låter ju lite som det iallafall (Det är alltså inte finnar alltid utan hon har bara det som namn så att säga )

Ja haha, doctor pimple popper är ett "mysigt" program Glad. Men jag är ganska säker på att det inte är något sådant, känner mig övertygad om att det rör sig kring svullen lymfkörtel (men man vet ju aldrig). 

Kände sedan igår en mindre liten "bul-kompis" precis under den större bulan som jag ej känt av innan, så den var nog ny. Tror det är lymfraden bakom örat som börjat spöka lite. 
  • Anonym (Siv)

Inga symtom som klåda, nattliga svettningar, trötthet? Vill inte skrämmas, men gå o kolla upp saken. Finns många orsaker till svullna lymfkörtlar, men hodgins lymfom löns att utestänga.

• Anonym (anonymt kex)
    Anonym (Siv) skrev 2019-12-05 15:18:01 följande:

Inga symtom som klåda, nattliga svettningar, trötthet? Vill inte skrämmas, men gå o kolla upp saken. Finns många orsaker till svullna lymfkörtlar, men hodgins lymfom löns att utestänga.

Har inga sånna symtom heller, förutom kanske att jag inte brukar vara sådär jättepigg men jag brukar inte heller ha så bra sömnvanor. 

Ja det känns lite mysteriskt, det är ju svullet (om det verkligen är en lymfkörtel) av en anledning, frågan är bara vad anledningen är... Om bulan ej försvinner får frågan gå till läkarn
  • Anonym (anonymt kex)

Har inga sånna symtom heller, förutom kanske att jag inte brukar vara sådär jättepigg men jag brukar inte heller ha så bra sömnvanor. 

Ja det känns lite mysteriskt, det är ju svullet (om det verkligen är en lymfkörtel) av en anledning, frågan är bara vad anledningen är... Om bulan ej försvinner får frågan gå till läkarn
  • Anonym (anonymt kex)

• Anonym (anonymt kex)

• Anonym (anonymt kex)

Åh jisses, vad många gånger inlägget postades haha 

• McIris
    Anonym (anonymt kex) skrev 2019-12-05 14:12:06 följande:

Ja, det är nog bäst att vänta o se om det går bort något.Vaccinerats mot vad menar du? Om du menar vaccinerats rent allmänt nyligen så är svaret nej

Min kompis fick en knöl, som var en svullen körtel, vid nyckelbenet efter vaccination mot svininfluensan. Alltså ibland får man bara knäppa grejer som försvinner.
  • Anonym (anonymt kex)
    McIris skrev 2019-12-05 22:07:35 följande:
    Min kompis fick en knöl, som var en svullen körtel, vid nyckelbenet efter vaccination mot svininfluensan. Alltså ibland får man bara knäppa grejer som försvinner.
    Oj, ja kroppen kan vara konstig ibland Förvånad
Svar på tråden Ta med bulan till VC?