• Cactus321

Vad gjorde ni för att maximera chansen att bli gravid?

Hej!

Finns säkert massor med såna här trådar redan men startar en ny iaf.

Undrar helt enkelt vad ni gjorde (eller gör nu) för att maximera chansen för att bli gravid? Drog ner på kaffe etc?

Själv äter jag folsyra sedan ett par månader tillbaka. Har sedan länge också ätit extra tillskott av D-vitamin, magnesium och omega-3.

Ha det gött!

• Svar på tråden Vad gjorde ni för att maximera chansen att bli gravid?
  • Anonym (Hej)

Gick ner i vikt, började äta mer hälsosamt och röra mer på mig. Det hände ingenting på flera månader. När jag slutade tänka på alla andra som blir gravida eller om nått var fel så blev jag gravid direkt. Vi hade sex regelbundet och lite extra kring ägglossning (NC) sen testade jag första gången när mensen var försenad i 3 dagar, stort fint plus kom upp direkt.

• Nathaliejj

Se till att komma efter mannen, ger extra skjut för spermierna, äter vitaminer, sex varannan dag, ligger kvar ett tag innan jag kissar, dra ner på kaffe, åt förra gången rosenrot fram till ägglossning (slutade i MF dock), ät bra och ta hand om hälsan :)

• Barbro45

Och för mannen gäller: avstå från rökning, rejält minska alkoholintag, högst två koppar kaffe per dag, om överviktig gå ner i vikt, avstå från bastubad, varma bad och tätt åtsittande byxor (se alltså till att hålla det lite svalt runt testiklarna)ät mat som innehåller omega3, ät mat som innehåller arginin (valnötter, jordnötter, mandel, spenat, linser). Ta kosttillskott med selen, Q10, zink, folsyra).
    Några av dessas ger spermier bättre rörlighet, förbättrar kvalitén/minskar risken för skador hos fostret. Och ha sex ofta, inte bara runt ägglossning, det förbättrar spermiekvaliteten.

• Aamon

Nu hade vi svårt att bli gravida så vi har provat det mesta

Saker vi provade som försämrade för oss (ej resulterat i graviditet eller rubbat min cykel på ett negativt sett):

× sex varannan/ var 3:dje dag

× munkpeppar

× bidrottninggele

Saker som hade positiv effekt (lett till graviditet eller påverkat min cykel positivt);

× sex varje dag

× Bisolvon

× Multivitamin tab för maken

× TSH runt 2.0

Saker som kan ha haft positiv effekt, men oklart. Iaf inte haft negativ effekt (saker vi gjort de månader vi blev gravida men som är oklart om de påverkat):

× Inget alkohol för maken (Jag dricker aldrig)

× minskat kaffeintag för maken (Jag dricker aldrig)

• Aamon

Nu hade vi svårt att bli gravida så vi har provat det mesta

Saker vi provade som försämrade för oss (ej resulterat i graviditet eller rubbat min cykel på ett negativt sett):

× sex varannan/ var 3:dje dag

× munkpeppar

× bidrottninggele

Saker som hade positiv effekt (lett till graviditet eller påverkat min cykel positivt);

× sex varje dag

× Bisolvon

× Multivitamin tab för maken

× TSH runt 2.0

Saker som kan ha haft positiv effekt, men oklart. Iaf inte haft negativ effekt (saker vi gjort de månader vi blev gravida men som är oklart om de påverkat):

× Inget alkohol för maken (Jag dricker aldrig)

× minskat kaffeintag för maken (Jag dricker aldrig)

• Anonym (H)

Jag slutade med dessa förbannade ägglossningstest som ändå bara gjorde mig stressad då jag aldrig fick utslag på dessa. Annars gjorde jag inget annat än att äta folsyra i mer än 6 månader innan. Så stressa ner är mitt tips helt enkelt.. Vi hade sex 15 dagar efter mensens första dag och vips så blev vi gravida! Tog ett år.

• Anonym (Vin)
    Anonym (Vin) skrev 2019-12-05 20:59:20 följande:

Tog en rejäl fylla någon vecka efter ägglossning! ;)

Har funkat alla gånger!

Varför ogilla?

Det här är 100% seriöst, och har stämt på mig! 4 gånger har jag blivit gravid efter en fylla.

Finns forskning på att ägget fäster bättre om moderns immunförsvar är något nedsatt, vilket det blir av en fylla. Dessutom slappnar man av då, vilket minskar stress som kan hindra en från att bli gravid!
  • Anonym (H)
    Anonym (Vin) skrev 2019-12-06 12:29:39 följande:

Varför ogilla?

Det här är 100% seriöst, och har stämt på mig! 4 gånger har jag blivit gravid efter en fylla.

Finns forskning på att ägget fäster bättre om moderns immunförsvar är något nedsatt, vilket det blir av en fylla. Dessutom slappnar man av då, vilket minskar stress som kan hindra en från att bli gravid!

Haha, ja.. Vi var fulla när vi hade sex och prickade in ägglossningen. Efter ett år gick det liksom och det var efter vi druckit, haha!
  • Andreaaaa

Instämmer med föregående talare, jag har haft svårt att bli gravid båda gångerna, nu senast tog det nästan 2 år och vi skulle börja med IVF t.o.m. Strax innan behandlingen skulle dra igång tog jag en riktig drängfylla, någon dag efter ägglossning, rullade in genom dörren vid 05 på morgonen, värsta sedan min möhippa....Min man var skitsur på mig men två veckor senare kunde jag meddela honom att vi sparat 80 tuss

Känns ju lite ovetenskapligt, men även gången innan fäste det till slut efter en lite blötare parmiddag - så det där med försvagat immunförsvar kanske kan vara förklaringen ändå?!

• Anonym (Två gånger)

Något som funkat för mig är de där rosenrot och bisolvon hitte på saken :3 första graviditeten provade vi nästan ett år utan att lyckas. Men så provade vi rosenrot + bisolvon och blev gravid på första försöket. Andra graviditeten provade vi samma sak men redan på andra försöket och även då tog de sig på första försöket med denna kur. Nu tredje gång har de inte funkat men misstänker att jag har för lågt med progesteron då vi försökt ett år utan framgång och min cykel inte blivit sig själv efter senaste förlossningen

• Anonym (Li)

Tror säkert att stress kan vara negativt för fertiliteten, men eftersom jag vet hur stressigt det är bara att höra detta, när man vill bli gravid nu nu NU har jag några tröstande ord. När jag blev gravid denna gång var det under den mest stressiga period jag någonsin haft, då det var misstanke att jag hade fått en svår sjukdom. Jag mådde superdåligt, men blev ändå gravid. Så tro inte att det är omöjligt för att ni är stressade. <3

• Anonym (Min)

Vid den flesta graviditeten rökte jag, levde på pasta, festade flera gånger i veckan, drack mängder av kaffe. Mannen snusade en dosa om dagen och drack mycket alkohol. Blev gravida vid första försöket. Hade i princip bara sex en gång oskyddat innan vi fick ett plus.

Andra gången drack jag knappt någon alkohol, använde inte nikotin. Levde hälsosamt, tränade osv. Drack dock kaffe. Blev gravid på en gång utan att göra nåt utöver mitt vanliga liv. Hade sex intensivt runt äl.

Nu försöker vi igen. Det har tagit 4 månader så här långt. Äter d-vitamin, och multivitamin för kvinnor. Försöker dra ner på kaffe men kan inte. Dricker mindre alkohol. Har mycket sex.

• Maily
    Anonym (Vin) skrev 2019-12-06 12:29:39 följande:

Varför ogilla?

Hur långt efter ÄL var fyllan? Jag har också läst om detta innan men verkar svårt hitta info om när exakt.
  • Anonym (H)
    Maily skrev 2019-12-08 11:57:47 följande:

Hur långt efter ÄL var fyllan? Jag har också läst om detta innan men verkar svårt hitta info om när exakt.

Nu citerade du inte mig, men jag svarar ändå! Vi blev fulla kvällen den 10e och hade sex natten till 11e då jag enligt egna beräkningar skulle ha ägglossning.
  • Anonym (Vin)
    Maily skrev 2019-12-08 11:57:47 följande:

Hmm, med ettan minns jag exakt att jag drack 11-12 dagar efter ÄL. Med tvåan fick jag en rejäl fylla nångång efter ÄL, men skulle behöva kolla upp det på foton för att veta exakt datum.

Med trean drack jag typ dagligen vin, haha, råkade vara vår smekmånad :) och med fyran var fyllan 4-5 dagar efter ÄL.

Nu kanske detta inte låter så vetenskapligt korrekt, men jag känner att det ligger nåt i det. Jag har även haft ett missfall och då, hör och häpna, hade jag inte druckit en droppe på flera månader!!
Svar på tråden Vad gjorde ni för att maximera chansen att bli gravid?