• Anonym (Arvet)

Min partner vill inte att jag ska ärva

Hej

Som rubriken lyder så vill min partner inte att jag ska ärva hans hem eller annat av ekonomiskt stort värde, vi kan säga att hans bostad är värd typ 6 miljoner idag. Han har inga egna barn men vill att hans bröder och syster ska ärva honom, det lustiga är att dom typ aldrig umgås.

Själv hade jag inte tvekat på att skriva testamente till min partner om situationen var den omvända att han bodde hos mig och något händer mig, jag bor trots allt på hans gård.

Detta får mig att fundera öht om förhållandet är värt att kämpa för, han är 20 år äldre och skulle kunna dö när som helst. Visst älskar jag om honom men det känns som han typ testar min kärlek till honom med arvet. Typ du kommer dra den dag du får testamentet, men det är ju lika lätt att ändra tillbaka i såna fall tänker jag.

Hans bröder och syster har det också väldigt bra ställt deras bostäder är värda det dubbla och deras söner kommer då bli väldigt rika. Min man vill alltså hellre att jag går lottlös. Han har dock sagt att jag ska ärva men inte vad eller hur mycket, känns som jag kommer få städa upp skiten och inte få något för det när han kanske avlider om typ 5 år.

Visst jag älskar honom men varför vill han inte att jag ska ärva, han säger typ att hans bröder skulle bli sura. Men hans syskon är typ ekonomiskt oberoende och kommer ha ännu mer pengar framöver om min partner skulle dö först och dom ses inte ens en gång per år.

Ibland känns detta som psykisk terror från min partner, varför ska jag kämpa om han inte tror på mig, jag som gör allt för honom rent praktiskt. Jag städar huset, lagar mat, hjälper honom att handla, ställer upp för honom i sängen och allt där till.

Känns verkligen hopplöst när han kan få hjärtattack imorgon. Någon som förstår hur han tänker?

• Svar på tråden Min partner vill inte att jag ska ärva
  • Anonym (Tips från coachen)

Först undrar jag vem som äger bostaden och när den införskaffades? Har han ägt den länge redan innan er eller köpte ni den för att bo tillsammans i? Hur länge har ni varit ihop?

Han tänker helt enkelt att han inte vill vara ihop med en gold digger, det är det korta svaret. Och parentesen som hör till är att han inte ser er som särskilt seriösa tillsammans heller. Vill du slösa din tid med en sådan så varsågod, du kanske är ung nog att träffa någon ny när han dör, eller dumpar dig.

• LoveRain

Jag tror han tycker det är praktiskt med någon som sköter all markservice och tillfredställer honom i sängen.

Att rakt ut sitta och säga att du minsann ska stå på bar backe den dagen han dör låter inte sunt. Det låter som han misstänker att du mest är ute efter hans pengar och på det du skriver så verkar det som att det ligger en viss sanning i det.

• Anonym (Arvet)
    LoveRain skrev 2019-12-05 21:31:43 följande:

Jag tror han tycker det är praktiskt med någon som sköter all markservice och tillfredställer honom i sängen.

Att rakt ut sitta och säga att du minsann ska stå på bar backe den dagen han dör låter inte sunt. Det låter som han misstänker att du mest är ute efter hans pengar och på det du skriver så verkar det som att det ligger en viss sanning i det.

Vi har känt varandra i över 10 år, det är först nu på slutet som jag börjat inse att det är han som utnyttjar mig som sin typ dräng.
    Jag tror han kommer bli väldigt ensam om jag skulle lämna honom, vet inte varför han tänker som han gör.

Så skulle jag ha stanna hos honom i över 10 år om jag inte kände något ?

Arvet kan han ju skriva om jag faktiskt skulle lämna honom. Tro mig jag har gjort så mycket för den här mannen men han visar ingen tacksamhet tillbaka.

Det har tagit mig ganska lång tid att inse detta, för jag trodde faktiskt att han hade ändrat sitt testamente till min fördel, vi är ju dom som spenderat mest tid tillsammans sista 10 åren.

Nu kanske han har ändrat testamtentet och det kommer som en positiv överraskning, men det verkar inte så på hans resonemang om att gården ska tillhöra släkten, släktingarna som inte bryr sig alls sen vi träffades ska alltså håva in storkovan och jag ska städa upp efter honom.

• Anonym (asdf)

Han har inga barn, har en dålig relation med sina syskon som är ekonomiskt oberoende, är sambo med sig men vill inte att du ska ärva honom? Please girl. Antingen litar han inte på dig eller så älskar han inte sig.

• Tecum

Nu låter det plötsligt som att det är en släktgård och då kommer saken i att annat läge. Då är det helt logiskt att han vill att gården ska stanna i släkten. Däremot borde han kompensera dig på annat sätt i testamentet, t ex genom kontanta medel.

• Anonym (Tips från coachen)

Han har ingen som helst skyldighet att ge dig en enda krona. Han kanske inte är så dum trots allt den där...

• LoveRain
    Anonym (Arvet) skrev 2019-12-05 21:43:16 följande:

Vi har känt varandra i över 10 år, det är först nu på slutet som jag börjat inse att det är han som utnyttjar mig som sin typ dräng.

Jag tror han kommer bli väldigt ensam om jag skulle lämna honom, vet inte varför han tänker som han gör.

Arvet kan han ju skriva om jag faktiskt skulle lämna honom. Tro mig jag har gjort så mycket för den här mannen men han visar ingen tacksamhet tillbaka.

Det har tagit mig ganska lång tid att inse detta, för jag trodde faktiskt att han hade ändrat sitt testamente till min fördel, vi är ju dom som spenderat mest tid tillsammans sista 10 åren.

Nu kanske han har ändrat testamtentet och det kommer som en positiv överraskning, men det verkar inte så på hans resonemang om att gården ska tillhöra släkten, släktingarna som inte bryr sig alls sen vi träffades ska alltså håva in storkovan och jag ska städa upp efter honom.

Förstår att det känns orättvist. Dels att han vill sätta dig på bar backe men dels (och kanske mest) för att arvet skulle bli någon slags bekräftelse på hans kärlek.

När han för behöver du absolut inte städa upp. Det får dödsboet betala för.

Kontakta en jurist så du redan nu kan reda ut exakt vad som kommer vara samboegendom om ni separerar eller om han dör.
  • Anonym (F)
    Anonym (Arvet) skrev 2019-12-05 21:43:16 följande:

Det där låter inte alls bra
  • Anonym (Arvet)
    Anonym (X) skrev 2019-12-05 23:40:27 följande:

Hur gamla är ni?

Jag är 52 och han 70, vi träffades för ca 12 år sedan och har bott ihop i 10 år. Jag har även lägenhet på annan ort men bor större delen av tiden hos honom. Hans velande har även gjort att jag inte vill sälja lägenheten som kanske skulle ge mig runt miljonen idag. Men det skulle nog inte räcka för att driva hans gård om man säger så.
Svar på tråden Min partner vill inte att jag ska ärva