• Anonym (Femtioprocent)

Vad utbilda mig till/jobba med på 50%??

Skulle uppskatta tips och råd!

Min fråga: Jag kan troligen bara arbeta 50% max. Vad kan jag jobba med i framtiden alt. utbilda mig till, har ni tips? Är det lönt att plugga? Om jag troligen bara kan jobba 50%? Inne på vård eller socionom men vet ej säkert...

Jag har lättare för att plugga än att jobba även. Har kollapsat flera gånger när jobbat för mkt.

Tacksam för feedback!

• Svar på tråden Vad utbilda mig till/jobba med på 50%??
  • Anonym (Majlis)

Det viktigaste är att du sondera vilka jobb du skulle vilja ha samt klarar psykiskt och fysiskt. Därefter får du kontrollera vad som krävs av studier mm.

Båda yrkena du ger som exempel kan ofta vara stressande och högt arbetstempo.

• Anonym (Majlis)

Det viktigaste är att du sondera vilka jobb du skulle vilja ha samt klarar psykiskt och fysiskt. Därefter får du kontrollera vad som krävs av studier mm.

Båda yrkena du ger som exempel kan ofta vara stressande och högt arbetstempo.

• LoveRain

Alla jobb kan innebära stress. Tror du behöver fundera över vad det var som fick dig att kollapsa. Vilken typ av stress har du svårast för? Vad behöver du för att hantera dig själv på en arbetsplats?

• Anonym (Akademin)

Doktorand på något universitet med bra arbetsklimat?

Jag jobbar ca halvtid, förtroendearbetstid så jobbar när jag vill och orkar, får bestämma "takten" helt själv. Jobbar du halvtid tar det väl ca 10 år att doktorera efter din utbildning på halvtid som väl tar en hel mängd år också. Sedan fortsätter du inom forskning eller blir lektor på halvtid. Välj ett ämne utan så mkt konkurrens där man söker folk. Och ett mindre universitet där det inte är någon stress.

Jag har varit utbränd men detta passar mig perfekt. Har också lättare att studera.

• Anonym (A)
    LoveRain skrev 2019-12-05 23:49:21 följande:
    Alla jobb kan innebära stress. Tror du behöver fundera över vad det var som fick dig att kollapsa. Vilken typ av stress har du svårast för? Vad behöver du för att hantera dig själv på en arbetsplats?
    Håller med
  • Anonym (missi)

Bättre att hitta ett stressfritt arbete där du klarar av att jobba heltid. Bättre lön och pension. Tänker mig bibliotekarie kanske. Eller programmerare eventuellt.

• Anonym (Femtioprocent)

Tack för era svar!

Vad tror ni om att arbeta på ett boende?

• Anonym (missi)
    Anonym (Femtioprocent) skrev 2019-12-06 19:27:02 följande:

Tack för era svar!

Vad tror ni om att arbeta på ett boende?

Vilken sorts boende?

Vad är det du har svårt med? Inlärningssvårigheter? Stresskänslighet? Känslig för ljud, ljus, intryck? Massa barn och man som är en mansgris? Har du fått dina problem utredda?

Vad menar du med att du kollapsar om du jobbar för mycket? Hur mycket är för mycket för dig? 60 timmar i veckan eller 25?
  • Anonym (Q)

Oavsett var du hamnar så leta efter en arbetsplats med en ledarstil som passar dig. En bra chef kan göra ett jobb som annars vore pressat och stressigt till helt hanterbart och tvärt om.

Kanske kan du försöka rikta in dig på något som aktivt motarbetar stress?
    Yogainstruktör? Eller så kan du kanske driva en meditationsstudio? Massös? Sen finns det ju jobb som kanske inte är lika stressiga som andra: trädgårdsmästare, kanske.

Vissa tycker att ett högt tempo är stressigt, medan det för andra kan vara mer stressigt att behöva fatta beslut eller vara kreativa. Vissa kan bli stressade över att de har begränsat inflytande eller av att dagarna är för repetitiva medan andra tycker att det är jobbigare att hela tiden möta nya situationer. Försök komma fram till vad som stressar just dig.

• Anonym (Femtioprocent)
    Anonym (missi) skrev 2019-12-06 21:07:36 följande:

Vilken sorts boende?

Vad är det du har svårt med? Inlärningssvårigheter? Stresskänslighet? Känslig för ljud, ljus, intryck? Massa barn och man som är en mansgris? Har du fått dina problem utredda?

Vad menar du med att du kollapsar om du jobbar för mycket? Hur mycket är för mycket för dig? 60 timmar i veckan eller 25?

Hej! Jag har fått mina problem utredda, ja. Tänkte ett äldreboende eller stödboende av ngt slag. Jag är stresskänslig och får utmattning när jag jobbat 40h.
Svar på tråden Vad utbilda mig till/jobba med på 50%??