• Anonym (TS)

    Vårdnatstvist

    En anhörig till mig som går igenom en vårdnadstvist, hans ex har sagt ifrån sitt ombud, dem har haft sitt första rättegång och efter det har dem lämnat in deras överklagan samt namn på vittnen etc.

    Till frågan , hon har sagt ifrån sitt ombud och vill fortsätta på egen hand med tvistärendet, hur stor är chansen för henne att lyckas fortsätta själv med det med rättegångarna etc? Vi har ombudet kvar!

  • Svar på tråden Vårdnatstvist
  • Anonym (K)

    Ombud eller inte så är det ju de faktiska förhållandena som ska tas hänsyn till. Din sambos/mans chanser kanske ökar något för att risken att missa något minskar med ett bra ombud men faktum kvarstår att man ska ta beslut utifrån barnens/barnets bästa.

  • Anonym (??)
    Anonym (TS) skrev 2019-12-06 03:14:09 följande:

    En anhörig till mig som går igenom en vårdnadstvist, hans ex har sagt ifrån sitt ombud, dem har haft sitt första rättegång och efter det har dem lämnat in deras överklagan samt namn på vittnen etc.

    Till frågan , hon har sagt ifrån sitt ombud och vill fortsätta på egen hand med tvistärendet, hur stor är chansen för henne att lyckas fortsätta själv med det med rättegångarna etc? Vi har ombudet kvar!


    Det brukar rekommenderas att man alltid ska ha ett ombud så det verkar konstigt att fortsätta själv, men personen i fråga kanske kan branschen? 
  • Kjell2
    Anonym (??) skrev 2019-12-06 06:50:09 följande:

    Det brukar rekommenderas att man alltid ska ha ett ombud så det verkar konstigt att fortsätta själv, men personen i fråga kanske kan branschen? 


    Risken med att driva själv som amatör är att man kan missa saker, lägga fokus på fel ställe, bli känslomäss engagerad, bli blind för vettiga kompromisser, inte förstå rätten.

    Det behöver inte påverka utfallet men kan.

    Bästa ni/din bekant kan göra är att ignorera och fortsätta som vanligt tillsvidare.
  • Giftskåneman

    Sen följer ofta rätten socs utredning och förslag.

    Vid mina rättegångar hade jag advokat, nja, kanske han behövdes, kanske inte, han var till hjälp vid ansökan om interremistiska beslut och hänvisande till olika paragrafer i föräldrabalken, men detta gjorde han innan rättegångarna., men under rättegång går det nog utan. Exet hade inget ombud vid en av rättegångarna, vet inte om det spelade roll.

  • Anonym (A)
    Kjell2 skrev 2019-12-06 07:25:06 följande:
    Risken med att driva själv som amatör är att man kan missa saker, lägga fokus på fel ställe, bli känslomäss engagerad, bli blind för vettiga kompromisser, inte förstå rätten.

    Det behöver inte påverka utfallet men kan.

    Bästa ni/din bekant kan göra är att ignorera och fortsätta som vanligt tillsvidare.
    Håller med
  • Anonym (Fyll i a...........)

    Jag körde själv huvudförhandlingen utan ombud och tror att jag vann på det. Just vårdnadstvister är nog det område där det är enklast att processa utan ombud.
    Tror risken med det i huvudsak ligger i att det kan vara lätt att bli för kännslostyrd i sin argumentation.
    Förutom att jag hade dålig koll på formalian, när jag skulle kalla in vittnen, att jag själv skulle betala dem och förväntad formalia vid slutanförandet så var det inga problem. Rådmannen hade förståelse så hon guidade mig lite.
    Något gjorde jag uppenbarligen rätt för fick dom som jag ville, trotts att jag hade ett tufft utgångsläge.

  • Anonym (??)
    Anonym (Fyll i a...........) skrev 2019-12-25 11:38:46 följande:

    Jag körde själv huvudförhandlingen utan ombud och tror att jag vann på det. Just vårdnadstvister är nog det område där det är enklast att processa utan ombud.
    Tror risken med det i huvudsak ligger i att det kan vara lätt att bli för kännslostyrd i sin argumentation.
    Förutom att jag hade dålig koll på formalian, när jag skulle kalla in vittnen, att jag själv skulle betala dem och förväntad formalia vid slutanförandet så var det inga problem. Rådmannen hade förståelse så hon guidade mig lite.
    Något gjorde jag uppenbarligen rätt för fick dom som jag ville, trotts att jag hade ett tufft utgångsläge.


    Har ett exempel i min närhet på ett sådant möte där motparten inte hade advokat och gjorde bort sig fullständigt (psykisk ohälsa och förstod inte att hen borde haft en advokat, svamlade om allt möjligt irrelevant). Min närstående (som hade advokat), berättade att den advokaten varit helt skakad och sagt att det var ett av de värsta tillfällen han varit med om och att motparten verkligen borde haft en advokat. 

    Nu var det ju inte så för dig, som tur var, men det finns säkert folk som inte fattar att de bör ha ett proffs med sig. 
Svar på tråden Vårdnatstvist