• Sylta34

Ska vår dotter heta Ester eller Sigrid?

Jag är gravid och väntar en flicka. Har sedan tidigare 4 pojkar. Har i 10år "vetat" att en eventuell dotter ska heta Ester. Nu känns det som att min man tvekar. Det känns jobbigt, men överväger att fundera på andra namn.

Nu har jag kommit fram till att det enda namn jag kan tänka mig i så fall är Sigrid.

Hur känner ni rent spontant?

Ska jag ge upp Ester för Sigrid?

Tacksam för tankar i ämnet.

Ps. Min man vill att hon ska heta Klara...men kan ju tänka sig andra namn, fler än vad jag kan...

• Svar på tråden Ska vår dotter heta Ester eller Sigrid?
  • Sylta34

Stort tack för era tankar.

Ja, vi kan ha det ena som tilltalsnamn och det andra som mellannamn...det enda är att med tanke på att detta blir min enda dotter så finns det redan några släktnamn på lager till de där mellannamnen.

Ester är visserligen också ett släktnamn, det är inte Sigrid. Till mellannamn har vi Ida, Anna och eventuellt Agnes...

Mina söner har ett mellannamn från var sida av släkten. Alltså 3 namn var.

• Sylta34

Tack för ert engagemang.

Många bra och intressanta sätt att tänka på.

Himla intressant det där med att båda namnen signalerar styrka och att de slutar på konsonanter vilket ger mer tyngd i namnet. Det stämmer ju faktiskt!

Estrid är en bra kompromiss, men ändå tror jag inte att just jag faller för det namnet då just Ester är så vackert i sig liksom Sigrid.

Hade en favoritbok när jag var liten där huvudpersonen hette Essan. Ja, bokens titel är just Essan. Det har jag alltid tänkt kan vara smeknamn på Ester.

Smeknamn på Sigrid...blir det Sigge då eller vad annat kan det bli?

Vår son nr 2 döpte vi till ett smeknamn direkt, han heter Ville.

Har även en John, en Mattis och lillen heter Björn.

Alltså har vi en blandning av namn...följer väl ingen bestämd linje.

Dock vill jag gärna att min enda dotter blir just självständig och stark. Så ja, dessa två namn är bra...

Inser själv att jag nog måste träffa henne först...så här det ju faktiskt varit med pojkarna.

Valde på Björn eller Olof till minstingen. Det tog 6 veckor innan han hette Björn.

Jag upplever själv att Ester blivit mycket vanligare än för 10år sedan. Sigrid också, men vi måste ju ändå välja ett namn som vi tycker om...men visst är det ju kul om inte alla ungar heter samma sak...

• Sylta34

Tack så mycket för utförlig statistik.

Då förstår jag egentligen att båda namnen är på uppgång, men Ester är snäppet före...mmm...det tål att tänka på...men det är ett så fint namn. Tyvärr verkar inte mina 2 äldsta söner gillavarken Ester eller Sigrid. Givetvis bestämmer inte dom vad deras syster ska heta, men ändå...

• Sylta34

Hej och Tack!

Jag tror att du har rätt i att Jag skulle ångra mig om jag inte väljer Ester nu...ska verkligen försöka få min man att tycka att det är det bästa namnet.

Med pojkarna så visste vi inte att de 3 första var pojkar och då hade vi både pojk och flicknamn...d v s Ester...

Pojknamnen var inte spikade, men jag visste att Mattis stod högst på listan.

När nr4 kom visste vi ju att det var en pojke och jag ville Björn, min man ville Lars eller Olof.

Mina söner ville Erik och Olle.

Han heter Björn Erik Olof...det blev kanon till slut.

Tror att namnet på flickan kommer lösa sig till slut och att jag ska hålla fast vid Ester som tilltalsnamn.

Svar på tråden Ska vår dotter heta Ester eller Sigrid?