• Meckie

Varför är mobiltelefoner giftiga för barn?

Har förstått att elektronik som tv mm. Utsöndrar farliga flamskyddsmedel när de är igång, detta kan fastna i dammet och om barnet får i sig detta är det dåligt.

Men om man ex. ger en gammal mobil (urladdad och rengjord) till et barn ca 1 år. Vad är farligt då?

• Svar på tråden Varför är mobiltelefoner giftiga för barn?
  • Inezzzen

Vem ger ens en mobil till en ettåring?

• Drottningen1970

Kanske är bättre med en barnsäker leksaksmobil till en ettåring.

Tänker att småbitar kan lossna och ungen kan skada sig ,sätta i halsen etc..

• 2barnsmorsan
    Meckie skrev 2019-12-07 14:32:29 följande:

Har förstått att elektronik som tv mm. Utsöndrar farliga flamskyddsmedel när de är igång, detta kan fastna i dammet och om barnet får i sig detta är det dåligt.

Men om man ex. ger en gammal mobil (urladdad och rengjord) till et barn ca 1 år. Vad är farligt då?

Även om batteriet är urladdat kanske det inte är så bra att suga på en gammal telefon som har ett batteri i sig? Risken kanske kan vara att batteriet eller nåt annat i telefonen är farligt om det blir väldigt blött och nåt läcker ut kanske, men jag vet inte...

Men jag fattar grejen, små barn älskar telefoner och fjärrkontroller, nycklar, plånböcker och grejer. De fattar ju vad som är viktigt för vuxna!

Vi hade en gammal fjärrkontroll utan batteri och en nyckelknippa med överblivna nycklar som vårt barn lekte med.
  • legomum

Varför ska en ettåring suga på en gammal telefon? Ge barnet något annat istället.

• Annita
    Meckie skrev 2019-12-07 20:41:36 följande:

Ingen som vet?

Vet vad som är farligt med att låta en ettåring leka med en mobil överhuvudtaget, eller specifikt just flamskyddsmedelgrejen? Jag tycker inte en mobil är en bra leksak alls, det uppenbart farligaste är väl om skärmen går sönder och barnet skär sig eller tom får i sig bitar av den.
  • KlantSmurfen

Flamskyddsmedlet finns bl.a i plasten så att den ska brinna sämre och bli mjukare. Produkter som har otillåtna/begränsade kemikalier uppfyller inte ce märkningen, men de finns.

Ettåringar suger och gnager på saker så jag tror inte att elektronik som inte är barnanpassad är lämpligt för en ettåring, speciellt inte äldre elektronik.

• Inezzzen
    KlantSmurfen skrev 2019-12-07 21:06:38 följande:

Flamskyddsmedlet finns bl.a i plasten så att den ska brinna sämre och bli mjukare. Produkter som har otillåtna/begränsade kemikalier uppfyller inte ce märkningen, men de finns.

Ettåringar suger och gnager på saker så jag tror inte att elektronik som inte är barnanpassad är lämpligt för en ettåring, speciellt inte äldre elektronik.

Varför ska den brinna sämre?
  • KlantSmurfen
    Inezzzen skrev 2019-12-08 08:01:11 följande: #8
    KlantSmurfen skrev 2019-12-07 21:06:38 följande:

Varför ska den brinna sämre?
    så att inte huset brinner ner om den blir "lite" varm.
Svar på tråden Varför är mobiltelefoner giftiga för barn?