KUB test eller ej?
KUB-test eller ej beror väl på huruvida man vill göra abort om man får veta att fostret är sjukt. Vid tidigt ultraljud som KUB kan man inte bara se ökad risk för kromosomavvikelser utan man kan även se strukturella fel på fostret. Den som tänker att den vill göra abort tidigt om något är fel borde göra KUB.
De som vill behålla ett sjukt barn eller ett barn med kromosomavvikelser är väl inte lika angelägna eftersom de ändå behåller barnet och eftersom det ofta är svårt att under graviditeten avgöra hur sjukt ett skadat foster (utan kromosomavvikelser) kommer bli. Och kromosomavvikelser å andra sidan betyder ju inte alltid ett sjukt barn, ett barn med Downs syndrom ex kan vara lika friskt som ett barn utan Downs syndrom.
Själv har jag gjort flera KUB med varierande resultat. Jag har vid två tillfällen fått hög risk och då gjort ett moderkaksprov resp ett NIPT. Det var en jobbig tid innan svar såklart. Båda gånger var KUB-svaret falskt positivt, och båda barnen föddes kromosomnormala. Om jag hade velat ha fler barn hade jag istället gjort ett tidigt ultraljud utan KUB för att se avvikelser på njurar, mage, extremiteter osv och sen hade jag gjort ett NIPT direkt för att slippa ovissheten efter KUB.