• Anonym (TS)

Öppen planlösning är skit

Numera är de flesta nya hus och lägenheter i öppen planlösning mellan vardagsrum och kök. Vilket skit! Det blir visserligen ljusare, men det blir samtligt mer stökigt. Man kan aldrig ta det lugnt i vardagsrummet och kolla på en film om barnen är i köket och stökar. Man förlorar också många väggar att ha hyllor och skåp på, dvs viktigt förvaringsutrymme.

Vad tycker ni andra? Hiss eller diss?

• Svar på tråden Öppen planlösning är skit
  • nernu

Det blir ju mer rymd om mna har litet och trångt. Men jag avskyr det. Jag tycker om pardörrar och rum i fil så att det känns öppet och man kan röra sig runt i huset. Men jag vill kunna stänga dörrar. Särskilt till köket. Vill inte behöva plocka och greja och vispa i köket så att det stör.

• Anonym (Nej)
    nernu skrev 2019-12-09 22:53:14 följande:

Det blir ju mer rymd om mna har litet och trångt. Men jag avskyr det. Jag tycker om pardörrar och rum i fil så att det känns öppet och man kan röra sig runt i huset. Men jag vill kunna stänga dörrar. Särskilt till köket. Vill inte behöva plocka och greja och vispa i köket så att det stör.

Ja vardagsrum med pardörrar.. Ett separat kök för man kan stöka ifred. Jag tycker det är lite jobbigt att ha gäster hemma och man ska bjuda på nåt.. Då sitter dom i soffan och så blir jag stressad av att hålla på och småpratar samtidigt som jag ska lägga upp mat och hålla på, medan gästerna tittar på.

Tappar man exempelvis nåt ser dom det..
  • Anonym (Trodde inte det)

Jag har inte orkat läsa alla inlägg men här kommer mina erfarenheter.

När vi skulle köpa nytt så ville jag absolut INTE ha öppen planlösning.
    Men lägenheten vi köpte har köket i formen av U och plats för matsalsbord och vardagsrum öppet.
    Jag var inte helt lycklig över detta men fanns annat som vägde upp så vi köpte lägenheten.
    Kan bara säga att med små barn (när vi flyttade in 3,5år och nyfödd) har det varit GULD!
    Nära till allt, då barn hela tiden behöver någonting antingen från toaletten eller köket är det inte många steg man behöver ta.
    Dessutom har man bättre koll på barnen.
    Nu äter vi tillsammans vid matsalsbordet och ser till att alltid stänga av TV då.
    När alla ätit klart kan TV startas.
    Tyst diskmaskin så den inte stör.
    Är supernöjd.
    Vi får väl se hur det blir när barnen blir äldre hur man trivs då men just nu skulle jag inte återgå till "stängd" planlösning.

• Anonym (Hej)

Min bror har precis flyttat till nybyggt med öppen planlösning. För att få större, men dom har fått fler toaletter och rum, men har ingenstans att ha deras bokhyllor i vardagsrummet. Inte heller nån plats för julgran. Soffan går inte att placera med en vägg bakom och den har låga kanter. Dvs finns det inget att luta sig bakom eller lätt för barnen att ramla ner.

Syns för annars är lägenheten fin, men fattar inte alls hur man tänkt sig.

• Anonym (Frida)

Jag har inte bott med öppen planlösning. Jobbar däremot på förskola där det också blivit poppis med öppen planlösning. Tänkt dig där 23 barn och endast 3 rum varav 2 är väldigt små. Det stora rummet har en öppen planlösning. Tänk dig den ljudnivån och det stimmet. En förskola jag var på hade till och med endast ett enda rum för hela gruppen. Men där vägrade jag att jobba av den anledningen.

Det såg jätte snyggt ut men fungerar riktigt dåligt.

• Anonym (Nej)

Om jag bodde i en större villa skulle jag inte ha samma problem med öppen planlösning i en del av boendet men när man som jag bor i 3 rok som egentligen till ytan är 2 rok.

Men där man kunnat minska ned på köksytan och vardagsrumsytan genom att bygga ihop dessa två rum så att man kunnat klämma in ett minimalt litet sovrum för ett barn..

Men ändå kan ta betalt för 3rok då är det svårt att applådera

• Anonym (Julie)

Jag har öppen planlösning och trivs väldigt bra med det. Kan ju vara för att jag bor lite mindre och då fungerar det bättre att ha kök och vardagsrum i ett för att slippa massa väggar som ändå bara tar plats + att vi har mer flexibilitet att möblera. Tycker att det är supersmidigt.

• Mandel

Jag är ingen vän av öppen planlösning. I alla fall inte när man har små barn. 
    Saker flyter omkring och det är svårt att sätta gränser för vart grejor får vara = leksaker över allt...
    Stojande stimmande barn ekar mer och ljudvolymen blir högre.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Nej)
    Mandel skrev 2019-12-10 10:57:01 följande:

Jag är ingen vän av öppen planlösning. I alla fall inte när man har små barn. 

Saker flyter omkring och det är svårt att sätta gränser för vart grejor får vara = leksaker över allt...

Stojande stimmande barn ekar mer och ljudvolymen blir högre.

Kan relatera..
  • Elin P

Vi bor i ett gammalt hus där vi har tillagningskök + matrum + vardagsrum separat. När vi renoverade köket för några år sedan var folk mycket förvånade över att vi inte rev ut alla väggar och gjorde om på ett modernt sätt. Vi behöll alla rum som de var men gjorde nya ytskikt. Är väldigt nöjd med det trots att det kanske är "omodernt". Skönt att kunna stänga dörrarna om det behövs och även just väggytorna för förvaring.

Svar på tråden Öppen planlösning är skit