• Sat 9 Jan 2021 02:56
    1806 visningar
    4 svar
    4
    1806

    Mysiga familjetraditioner

    Selmans skrev 2019-12-09 16:47:31 följande:

    Jag har funderat på det här med familjetraditioner. När jag tänker tillbaka på min barndom är det oftast de återkommande aktiviteterna jag minns, snarare än enstaka besök på Liseberg och liknande. Jag minns exempelvis att vi alltid ?majade? första maj varje år, då hela familjen åkte på utflykt till någon fin plats och fikade ute i naturen. Det är så fina minnen och sånt vill jag ta med till mina egna barn, men jag vill ha inspiration.

    Vad har ni för återkommande aktiviteter för er familj? Veckotraditioner, årstraditioner, födelsedagar - Alla tips är välkomna!:)


    Det här kan bli en intressant tråd (om det blir lite fart i den!) eftersom traditioner kan vara så olika. Det märkte jag när jag och min man fick barn. Jag är uppvuxen med många traditioner - han med några få - men då väldigt fasta traditioner som han hade svårt att rucka på eller kompromissa om. Det tog några år innan vi lyckades kompromissa och nu har vi fina traditioner som dels kommer från min familj och dels från hans. (Julen är den tradition som vi allra mest har fått kompromissa och diskutera kring innan vi kom fram till en lösning som vi båda var nöjda med, framför allt eftersom vi har firat helt olika då jag kommer från ett närmast ateistiskt hem och min man kommer från ett kristet hem.)

    - När den första soliga vårhelgen kommer efter vintern (oavsett om det är i februari eller april), så har vi i min familj alltid gett oss ut på picknick med varm choklad till en skog eller till ett rekreationsområde eller liknande. Så gör jag och min man nu också med vårt barn.  


    - En tradition från min familj är att man firar stort på skolavslutningen inför varje sommar (min mamma är lärare så det kan bero på det) och då ska man äta jordgubbar med glass och grilla eller äta en finare middag som dukas upp fint utomhus tillsammans med bordsflagga och man lyssnar till "somrig musik" ända tills det mörknar. Alla måste vara finklädda under skolavslutningen, så det är man också på kvällen, men man kan byta om till något annat också, men det måste vara somrigt och i ljusa kläder. Dagen efter ska man äta frukost utomhus och därefter gärna bada i utomhusbasäng eller i havet, oavsett hur kallt det än är (traditionen med att bada utomhus har vi inte följt sedan jag fick egen familj, men frukost utomhus kör vi på fortfarande.) 

    - Min man däremot har alltid firat Gustav Adolfsdagen med bakelse och lite finare middag, vilket var nytt för mig när vi blev ihop, men det gör vi nu när vi har barn. Min man sjunger en sång eller läser en dikt och vi har en bordsflagga framme och pratar om historiska kungar eller historia i allmänhet (inte nödvändigtsvis så mycket om just Gustav II Adolf.)

    - Halloween och Allhelgona. Min mamma har, så länge jag kommer ihåg, firat halloween (redan innan det blev modernt i Sverige.) Då har vi klätt ut oss och ätit "läskig" mat. På Allhelgonaafton har vi alltid gått till närmaste kyrkogård och tittat på gravljusen, även om vi inte har känt någon som ligger där. Detta är också traditioner som jag har tagit med mig när jag själv fick barn.


    - Advent: varje advent har vi tänt ljusen, druckit glögg och ätit "juliga" snittar och pepparkakor. Det är i stort sett bara under advent vi har förberett någon bakning/matlagning inför jul, som pepparkaksbak eller griljering av julskinkan.

    - Lucia: Varje lucia har man glitter i håret eller något annat juligt (nåja, de som vill) tänder massor med ljus och tittar på luciamorgon till en extragod frukost och klär sig extra fint. Glittret i håret har man på sig till eller från skola och jobb (kan "försvinna" under dagen) men brukar i alla fall åka på under kvällen igen ifall man har tagit av sig det under dagen. På kvällen dricker man glögg och lyssnar på julmusik och tittar på en julfilm eller på lucia igen. Jag och min man har själva startat en tradition där vi har åkt iväg och tittat på ett riktigt luciatåg tillsammans med vårt barn.

  • Sat 9 Jan 2021 03:12
    #3

    Åh, jag kom på en sak till som jag har med mig från mitt föräldrahem och som jag har hållit stenhårt i sedan jag själv bildade familj - det är att man samlas varje dag berättar kort om hur ens egen dag har varit - då ska alla kunna lyssna och vara med. Det här gäller såväl vuxna som barn och sker (oftast) vid kvällsmaten, men kan lika gärna vara att man sätter sig i soffan i en kvart efter att man har kommit hem från jobb och skola. Nu snackar vi alltså att prata "kort." Barnen har företräde här. Vi vuxna delger något kort från vår dag, men vi trycker inte upp jobbrelaterade bekymmer i ansiktet på vår 6-åring, men alla bör säga något om vad man har varit med om. Det här är så pass inrutat i 6-åringens liv nu, att om jag hämtar honom på fritids, så kan han vid kvällsmaten upprepa: "Ja, pappa, du har ju inte hört det här. Så här var min dag --- hur var din arbetsdag?"

Svar på tråden Mysiga familjetraditioner