• Dendäranonym95

    SMINKTIPS

    Hej! På julafton vill jag vara extra fin, men jag är inte alls hemma i det här med smink!

    Alltså foundation m.m. Vet att man använder något mer när man använder foundation, typ concealer, primer eller något sånt? Men vad lägger man först?? Jag har ljus och ganska torr/oljig hy. Vill att de ska bli bra och inte se förjävligt ut.

    Så ös på med tips! Vad ska jag börja med? Vad behöver jag? :) både när de gäller foundation, primer, concealer, vilka borstar man lägger på vad med t.ex.

  • Svar på tråden SMINKTIPS
  • Anonym (smink)

    Lägg först på din hudvård såsom dagkräm. Låt den sjunka in i huden så vänta ca 15 min innan du börjar sminka dig medan krämen återfuktar huden. Om du har torr hud så kan du använda en återfuktande primer, det appliceras innan foundation som en bas. Det är olika hur man gillar att applicera foundation, personligen så använder jag först en borste och pressar sedan in min foundation med en fuktig svamp. 

  • Anonym (smink)

    Lägg först på din hudvård såsom dagkräm. Låt den sjunka in i huden så vänta ca 15 min innan du börjar sminka dig medan krämen återfuktar huden. Om du har torr hud så kan du använda en återfuktande primer, det appliceras innan foundation som en bas. Det är olika hur man gillar att applicera foundation, personligen så använder jag först en borste och pressar sedan in min foundation med en fuktig svamp. 

  • Anonym (smink)

    Lägg först på din hudvård såsom dagkräm. Låt den sjunka in i huden så vänta ca 15 min innan du börjar sminka dig medan krämen återfuktar huden. Om du har torr hud så kan du använda en återfuktande primer, det appliceras innan foundation som en bas. Det är olika hur man gillar att applicera foundation, personligen så använder jag först en borste och pressar sedan in min foundation med en fuktig svamp. 

  • Anonym (full face)

    Jag är jätteljus men jag burkar inte bli så oljig. Jag måste säga att om du inte är sminkvan så är kanske 2 veckor före jul inte tiden för att börja experimentera och inte för att lägga ut tusentals kronor på en helt ny sminkuppsättning, för smink rä rätt dyrt. Jag skulle råda dig att gå till Kicks för att få hjälp att välja billigare produkter som du kan experimentera med. 

    Med det sagt så delar jag med mig av min sminkrutin för festligare tillfällen. Det är min rutin och den passar inte alla, och mina produktval som inte heller passar alla.

    När jag fullsminkar mig så gör jag i den här ordningen:

    0.5: Primer för hela ansiktet använder jag bara ibland. Jag använder då Clinique Universal face primer på hela ansiktet utom ögonlocken. Om jag tar eller inte beror på vädret, hur huden mår mm.

    1: Ögonbryn. Jag har naturligt extremt ljusa ögonbryn, så ljusa att de faktiskt knappt syns. Jag använder en ögonbrynspenna som inte är för mörk, plus en borste. Just nu använder jag Lancomes Brow Shaping Powdery Pencil nr 1. 

    2: Ögonprimer och skugga nästa. Jag använder en primer från Benefit San Fransisco just nu, men den är ganska dyr. Jag har använt Saphora Collection med lika gott resultat. Ögonskugga beror på. Just nu har jag Body Shops båda paletter.

    3: Sedan tar jag hand om mörka ringar under ögonen med hjälp av en color corrector eller dark circles concealer. Jag använder Dior Diorskin Forever Undercover concealer. Applicerar med fingrarna. 

    3,5: Om det behövs tar jag lite concealer på andra ställen för att täcka diverse utbrott. 

    4: Nu täcker jag hela ansiktet med foundation. Jag föredrar flytande foundation och applicerar med en makeup-borste. Andra föredrar en svamp även kallad beauty blender. Några vill ha puderfoundation istället för flytande. Jag använder L'oreal True Match Golden Ivory just nu. Jag brukar använda Becca Aqua Luminous som go-to men jag gillar att experimentera och jag fick den i present.

    5: När all foundation är på använder jag löst puder för att låsa ner det. Eftersom jag inte blir alltför ojlig tar jag bara lite grann. Mer olja kräver mer puder. Mitt puder är från Kat von D. 

    6: Eyeliner. Lancome Liner Plume. Jag nöjer mig med eyeliner på övre ögonlocket.

    7: Konturer, blush och highlighter med hjälp av Natasha Denona och en konturborste.

    8: Mascara. Eftersom jag är så ljus använder jag en brun. Just nu från Lancome. Jag har långa men ganska glesa fransar så jag letar ofta efter mascara som ger mer volym 

    9: Sist men inte minst läppar. Nu på vintern använder jag en primer från Anastasia och sedan ett läppstift jag är sugen på. Jag har en hel del. Ögonskugga och läppar balanserar jag så att det ena är mer neutralt och det andra mer färgstarkt. Att ha båda för färgstarka kan ge clowneffekt.

    Så gör jag. 

  • Dexter dot com

    Testa mineralpuder tex BareMinerals som täcker bra utan att man ser översminkad ut. Personligen tycker jag det räcker med mineralpuder, eyeliner och mascara för att se fräsch ut.

  • EmberEyes

    Om du inte kan smink är det bäst att göra så lite som möjligt.
    En riktigt bra dag- och natt-kräm, ev ögonkräm är värt att investera i.
    En BB-cream bara (gå till någon som kan hjälpa dig, jag har fått bra hjälp hos Kicks och även på Åhlens), och lite ögonskugga, en mascara och läppfärg.
    Om du inte ska fira halloween eller gå på drag-show så är ledorden "less is more".

  • Anonym (Vännen)

    Håller med ember eyes. Om du är ovan så börja med lite. Jag hade inte heller slängt ut pengar på jättedyra produkter utan välja något i lagom prisklass och gärna pt det billigare hållet. Dyrare är bättre att man köper när man vet mer vad man vill ha. Lumene har tex bra hudvårdsprodukter, bb och cc cream i ok pris.

    En bb-cream i rätt nyans är en bra början.

    Mascara

    Köp en palett med naturliga skuggor på hm tex, titta på en tutorial på youtube hur du kan lägga den fint.

    Har du ljusa ögonbryn kanske du vill ha en brynprodukt. Men se till att den inte är för mörk. Fyll bara i dem gör inga instagrambryn, det kommer se koko ut.

    Kanske en bronser eller ett rouge. Även här, titta på en sminktutorial på någon som lägger en naturlig makeup.

    Om du börjar med de produkterna så behöver du en eller två penslar till mascaran en till applicering och en för . Man kan ju också använda applikatorn i asken men jag tycker det är svårare. En borste till blush, och ev en till bronser om du ska ha det. Du kan säkert hitta ett paket med borstar på typ hm men flera olika sorter i.

    Bb-cream kan man ta på med händerna.

    Öva innan själva tillfället och titta på tutorials. Jag tycker tex Wayne Goss gör bra tutorials för fina naturliga sminkningar.

Svar på tråden SMINKTIPS