• Tue 10 Dec 2019 08:31
    409 visningar
    4 svar
    4
    409

    Erfarenhet av Mazda 5 1,6?

    Hej,

    Vi skall med största sannolikhet köpa ny familjebil.

    Vi har varit och kollat på ovan nämnda bil (Mazda 5 1.6 2010)

    Vi får den levererad nyservad och med ny kamrem och vattenpump.

    Vi tyckte bilen kändes kanon när vi körde den men jag vill höra om någon har erfarenhet av denna modellen, och med 1.6 dieseln?

    Eller ni som har Mazda 5 med andra motorer, hur trivs ni med modellen?

  • Svar på tråden Erfarenhet av Mazda 5 1,6?
  • Tue 10 Dec 2019 15:17
    #1
    +1

    Jag har ingen personlig erfarenhet av Mazda 5 av 2010 års modell men den har testats och provkörts av Sveriges största biltidning - Vi Bilägare. Läs gärna deras test på länken nedan. GladVi Bilägare - Mazda 5 årsmodell 2010/2011

  • Tue 10 Dec 2019 17:56
    #2

    Mazda är grymma bilar men efter 8-10 år har ofta rosten käkat upp dem. Kolla noggrant upp detta innan köpet!

    Jag kör 3000 mil/år vilket gör att bilen är slut ungefär samtidigt som rosten knäckt bilen . Så jag kör gärna Mazda men hade inte vågat köpa en 10 år gammal.

  • Wed 11 Dec 2019 18:35
    #3
    Fotbollsfantast skrev 2019-12-10 17:56:20 följande:

    Mazda är grymma bilar men efter 8-10 år har ofta rosten käkat upp dem. Kolla noggrant upp detta innan köpet!

    Jag kör 3000 mil/år vilket gör att bilen är slut ungefär samtidigt som rosten knäckt bilen . Så jag kör gärna Mazda men hade inte vågat köpa en 10 år gammal.


    Tack för tips, 
    När vi kollade på den så kände jag ganska noggrant i tex skärmkanter och liknande men hittade inga tecken på rost, Det är klart det finns jui stenskott osv men ingen rost vad jag kunde se.
    Är det någon spec del som tar extra mycket stryk eller som man skall kolla lite extra noga på enligt din erfarenhet? 

    Tänkte jag ska be om att dom kör in den på lyften så jag får se under innan jag köper :) 
  • Wed 11 Dec 2019 19:19
    #4
    Emillo skrev 2019-12-11 18:35:43 följande:

    Tack för tips, 

    När vi kollade på den så kände jag ganska noggrant i tex skärmkanter och liknande men hittade inga tecken på rost, Det är klart det finns jui stenskott osv men ingen rost vad jag kunde se.

    Är det någon spec del som tar extra mycket stryk eller som man skall kolla lite extra noga på enligt din erfarenhet? 

    Tänkte jag ska be om att dom kör in den på lyften så jag får se under innan jag köper :) 


    Precis, undersidan måste du inspektera noga. Balkar od kan vara pulver på dessa bilar efter 8-10 år. Dörrar, skärmar od har iaf inte jag haft problem med.
Svar på tråden Erfarenhet av Mazda 5 1,6?