• Anonym (Slutpåenergi)

    Vad händer om misslyckas med kurs.

    Jag läser in gymnasiet och har nu tre kurser kvar, snart två års studier klart alltså, än slånge har det gått riktigt bra. Läser just nu svenska 3 på distans, men är tveksam till att jag kommer att klara den. Fattar inte riktigt vad läraren förväntar sig, jag har skrivit en novellanalys, men han tycker att det är en sammanfattning och jag måste gå djupare. Jag kan helt ärligt inte gå djupare,jag ser inte djupare. det är en gymnasiekurs, jag är snart 30 år och är väl helt dum i huvudet då att jag inte kan mer. Känns inte som någon idé att fortsätta kursen då jag ändå inte kan uppfylla kraven för den här läraren. Det är även så mycket som händer runtomkring att jag känner att jag fixar det inte mer, jag blir nöjd med bara E, men inte ens det verkar gå.Jag hade förstått om det varit en kurs på universitetet eller liknande..  
    Vad händer om jag blir underkänd, Har man ändå rätt till CSN,eller kommer de kräva tillbaka?  får jag ändå gymnasieexamen?  

  • Svar på tråden Vad händer om misslyckas med kurs.
  • Kjell2

    Har du läst kurser kräves inte CSN tillbaka i normalfall
    Missar du kursen kan det bli problem med att får mer CSN. Beror på hur många poäng du tog totalt under terminen/läsåret. Kolla regler på CSN hemsida
    Stäm av med skolan om de kurser du tror du kommer klara räcker för examen.
    Ska du läsa vidare är det viktigt med allmänbehörighet och eventuell särskild behörighet. Kolla

  • Anonym (Emily)

    Har du frågat läraren vad han menar med att du ska gå djupare? Fått exempel på sånt du kan ta upp i din analys?

  • Anonym (Q)

    Ge inte upp ännu. Är det bara en novellanalys som saknas så har du ju redan gjort lejonparten av jobbet. Försök att orka igenom den sista biten med så att du inte slösar bort allt. Fråga läraren igen.

    Kan du reflektera novellens innehåll till något som händer i samhället och något som har en personlig relevans för dig? Kan du säga något om hur författaren använder sig av symboler eller liknelser? Eller om något utmärker sig i prosan? Ser du likheter med andra böcker, klassiska verk eller filmer? 

    Vilken novell gäller det?

  • Anonym (Slutpåenergi)
    Anonym (Emily) skrev 2019-12-10 12:29:01 följande:

    Har du frågat läraren vad han menar med att du ska gå djupare? Fått exempel på sånt du kan ta upp i din analys?


    Ja, det är just därför jag känner mig så uppgiven. När jag skriver och frågar läraren och förklarar att jag inte förstår eller ser djupare så svarar han inte på de meddelandena. Så jag förstår inte vad jag mer ska ta med.
  • Anonym (Slutpåenergi)
    Anonym (Q) skrev 2019-12-10 12:44:43 följande:

    Ge inte upp ännu. Är det bara en novellanalys som saknas så har du ju redan gjort lejonparten av jobbet. Försök att orka igenom den sista biten med så att du inte slösar bort allt. Fråga läraren igen.

    Kan du reflektera novellens innehåll till något som händer i samhället och något som har en personlig relevans för dig? Kan du säga något om hur författaren använder sig av symboler eller liknelser? Eller om något utmärker sig i prosan? Ser du likheter med andra böcker, klassiska verk eller filmer? 

    Vilken novell gäller det?


    Nja det är inte våras analysen som fattas. Jag har frågat läraren men han svarar inte på frågorna.

    Det är stig dagermans "nattens lekar" jag ska analysera. Som sagt, jag fattar inte hur jag ska gå djupare,jag ser det inte. Jag skrivit om budskap, liknelse i samhället nu. Känner mig verkligen så dum, och det inte hur jag ska kunna klara nationella provet om jag inte ens fattar hur jag ska göra en analys.
  • Anonym (A)
    Anonym (Q) skrev 2019-12-10 12:44:43 följande:
    Ge inte upp ännu. Är det bara en novellanalys som saknas så har du ju redan gjort lejonparten av jobbet. Försök att orka igenom den sista biten med så att du inte slösar bort allt. Fråga läraren igen.

    Kan du reflektera novellens innehåll till något som händer i samhället och något som har en personlig relevans för dig? Kan du säga något om hur författaren använder sig av symboler eller liknelser? Eller om något utmärker sig i prosan? Ser du likheter med andra böcker, klassiska verk eller filmer? 

    Vilken novell gäller det?
    Håller med
  • Ms H

    Enklaste sättet att få veta vad som gäller angående studiemedel för kurser efter denna, är att ringa CSN och fråga om just ditt fall. Du kommer INTE bli återbetalningsskyldig för det du läst hittills, såvida du inte hoppar av kursen utan att meddela CSN.

    Svenska 3 krävs för grundläggande behörighet.

  • Anonym (Emily)
    Anonym (Slutpåenergi) skrev 2019-12-10 13:37:14 följande:
    Nja det är inte våras analysen som fattas. Jag har frågat läraren men han svarar inte på frågorna.

    Det är stig dagermans "nattens lekar" jag ska analysera. Som sagt, jag fattar inte hur jag ska gå djupare,jag ser det inte. Jag skrivit om budskap, liknelse i samhället nu. Känner mig verkligen så dum, och det inte hur jag ska kunna klara nationella provet om jag inte ens fattar hur jag ska göra en analys.
    Fast jag skulle inte säga att det är du som är dum om läraren vägrar svara på dina frågor. Självklart kan ju läraren inte tipsa om vad du kan ta upp i den specifika texten, men jag tycker att han borde kunna svara på vad han menar med att du måste gå "djupare", speciellt om du faktiskt tagit upp budskap och liknelser mm.
  • Anonym (Slutpåenergi)
    Ja, känner lite så med. Om jag googlar andra analyser och kollar vad de har som innehåll så är det liknande mitt fast andra noveller dock.Och jag förstår inte hur det kan vara mer en sammanställning när jag har skrivit om det som inte sägs rakt ut i novellen, jag har skrivit hur personerna, miljön och budskap osv upplevs INTE hur det beskrivs med ord i novellen. Och jag vet inte om han menar att den absolut inte ens är ett E eller om den bara inte uppfyller högre betyg. Jag är nöjd bara jag får godkänt i så fall om jag nu inte kan utveckla det som det krävs för högre betyg. 
    Men det känns mer som att det är något läraren har emot mig och ser texterna på sitt välutbildade sätt.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Slutpåenergi) skrev 2019-12-10 13:37:14 följande:
    Nja det är inte våras analysen som fattas. Jag har frågat läraren men han svarar inte på frågorna.

    Det är stig dagermans "nattens lekar" jag ska analysera. Som sagt, jag fattar inte hur jag ska gå djupare,jag ser det inte. Jag skrivit om budskap, liknelse i samhället nu. Känner mig verkligen så dum, och det inte hur jag ska kunna klara nationella provet om jag inte ens fattar hur jag ska göra en analys.
    Ah, jag förstår. Trist med sådana lärare, för det är ändå han som är din bästa resurs. Kan du be att få se någon annas analys? Finns det någon du kan plugga med? Kanske kan du få igång läraren om du säger att du funderar på att hoppa av, men vill ge det en sista ärlig chans? 

    Och du, folk som är dumma är för dumma för att inse det. Det är ett tecken på intelligens att inse att du inte kan allt och att din kunskap har begränsningar. Låt det bara inte hålla dig tillbaka.
Svar på tråden Vad händer om misslyckas med kurs.