Dålig på att föda barn
Izzyfizzy skrev 2019-12-10 14:32:16 följande:
Självklart är jag glad att de gjorde vad som krävdes för att få ut min bebis i tid och jag är väl medveten om att mitt omdöme och nej till klipp inte var något att lita på under tiden.
Så, min fråga är väl egentligen om jag troligen hade kunnat göra något för att förhindra klippet. Krystade jag för dåligt? Var jag för svag? Jag minns också att de under förlossningen så till varandra att bebisens huvud åkte fram och tillbaka mellan värkarna och därför inte kom ut ordentligt, vet någon här varför det blir så? Är det också pga för dåligt krystade från min sida?
När personalen tvingade dig att lägga dig på rygg, blev mycket riktigt värkarna svagare. Det blev också svårare att krysta ut bebisen, eftersom bebisen föds i "uppförsbacke", dessutom är det inte lika gott om plats i bäckenet när mamman ligger på rygg i gynställning. (Det blir dock en bättre arbetsställning för förlossningspersonalen som assisterar.)
Om du får barn igen, skriv i förlossningsbrevet att dina önskemål inte respekterades under din första förlossning, vilket gjorde förlossningen onödigt långdragen och gav dig ett klipp. Var tydligt med att det är du som föder och du som är expert på din kropp!