• Anonym (S)

Dålig på att föda barn

Vill bara börja med att säga att jag tycker det är otroligt tråkigt med de förminskande kommentarer du fått. Och hoppas att du inte tar allt för illa vid dig av dessa.

Att bli klippt är ingen "liten" grej för alla. Nu vet jag ju inte om de lade bedövning på dig... Men oavsett. Om du jämför med andra muskler i kroppen. Om någon hade klippt lite i din biceps med eller utan bedövning så hade det antagligen inte sett som en liten skitsak.

Du gjorde inget fel under din förlossning! Det som är fel är att du behöver känna som du gör. Troligtvis pga för dålig info efteråt.

Mår du bra i övrigt fysiskt i underlivet? Man kan absolut få MYCKET problem pga klipp. Om detta är fallet för dig, acceptera inte bara läget utan se till att få hjälp.

Jag vill tipsa dig om gupperna "förlossningsskadad- du är inte ensam" och "traumatisk förlossning-stödgrupp" på facebook. För DIG var kanske din förlossning traumatiserande. Det var min för mig då den gick så snabbt och jag var totalt borta pga smärta. Men många skulle nog bara skratta åt att jag mår dåligt över den förlossningen.

Ett klipp är i allra högsta grad en förlossningsskada. I ovan nämd facebookgrupp finns mycjet att läsa och garanterat bra stöd att få till skillnad från här på familjeliv.

• Anonym (S)
    Anonym (K) skrev 2019-12-11 19:56:05 följande:
    Eller kände personalen att de inte hade koll på perineum i stående ställning och ville minska ts bristning. Hade hon stått upp och fått en sfinkter så hade det också varit personalens fel. Det är ett jävla drev mot förlossningspersonal i det här landet. Snart har vi inga som vill arbeta inom förlossningsvården längre.
    Har du fött barn själv? Gick din förlossning som en dans på rosor? Trevligt för dig isf. Men för oss som det inte gått bra för så är din kommentar ett hån. Uppmärksamheten gällande sveriges FÖRFÄRLIGA förlossningsvård har varit alldeles för liten.
    Vi har förlossningsvård i världsklass eftersom vi enbart räknar antalet döda mammor/barn som ett misslyckande. Statistiken gällande skador och psykiskt mående skiter vi i att bry oss om.

Under min förlossning spm gick alldeles för fort så puschade barnmorskan mig till att krysta hårdare och längre och fler gånger på varje värk. Trots att jag själv upplevde att jag inte ville det. Detta resulterade i en sfinkterruptur. Är detta mitt fel kanske? För att jag litade på barnmorskan iställey för mig själv? En barnmorska som i allra högsta grad var medveten om att förlossningsförloppet gick alldeles för snabbt. Kanske var hon stressad och hade jobbat dubbla pass? VAd vet väl jag?
    Oavsett skyller jag FÖRLOSSNINGSVÅRDEN och vårat VÅRDSYSTEM för den skada jag fick.

Och som sagt förlossningsvården tål att kritiseras hårt tills de åtminstone börjar följa de nationella riktlinjer som faktiskt finns. Slutar håna födande kvinnor. Förminska dem. Inte kommunicera och sy förlossningsskador fel för att det inte har utbildning att sy utan syr lite på måfå utan att lägga bedövning.
Svar på tråden Dålig på att föda barn