• Kol123

    Datateknik Civilingenjör

    Hej, jag har ganska bra betyg. Dock kommer jag nog inte in i LTH på Industriell ekonomi, jag har emellertid tänkt på att söka till Datateknik istället, eftersom jag har precis börjat programmera på fritiden och tycker verkligen om det.
    Det finns så mycket man kan göra med programmering, såg en kille som lurade en scammer, en annan som byggde en "stock investment automation".
    Något som verkar både intressant och kul, programmering tycker jag är otroligt kul. Dock undrar jag hur svår programmeringen är på Data, någon som har erfarenheter? Inte orolig för matten. Jag kan nog komma in i Lund. Men ifall jag söker Industriell ekonomi, blir det troligtvis lite sämre skola. 
    Grubblar lite vilket jag ska välja. Ifall någon har lite för och nackdelar hade det uppskattats. (Data vs I) 
    hälsningar.  

  • Svar på tråden Datateknik Civilingenjör
  • Anonym (Läst datateknik)

    Man börjar på helt nybörjarnivå på programmering, man behöver inga förkunskaper alls. Dock så trappas nivån upp ganska snabbt. Men har du lätt för matte och logiskt tänkande blir det en enkel match för dig! Datateknik är otroligt häftigt och arbetsmarknaden är het, rekommenderar!

  • Kermit1561

    Programmeringen är inte speciellt svår, det är matten som brukar orsaka problem för de flesta.

    Men varför tror du Lund skulle vara sämre skola? Det skiljer väldigt lite mellan de stora skolorna kvalitetsmässigt, det är intressantare att de har en inriktning som du är intresserad av.

  • Kol123
    jag menar inte så, antagningen på lund är otroligt hög på industriell ekonomi 21.5 typ på betyg och 1.85 på hp. Det är alldeles för högt för mina betyg och därför får jag nog gå en lite sämre skola. För att komma in på linjen. Lund hade varit en dröm att gå och jag tror under inga omständigheter att det är en dålig skola. 

    Brukar de flesta som läser data ta examen?
    b
  • Anonym (kol123)
    Anonym (Läst datateknik) skrev 2019-12-10 19:27:25 följande:

    Man börjar på helt nybörjarnivå på programmering, man behöver inga förkunskaper alls. Dock så trappas nivån upp ganska snabbt. Men har du lätt för matte och logiskt tänkande blir det en enkel match för dig! Datateknik är otroligt häftigt och arbetsmarknaden är het, rekommenderar!


    Hur var det för er, klarade alla programmeringkurserna? Vad tyckte du var svårast med programmet? Matte är inget problem men programmeringen skrämmer mig lite.
    Tack för svar:)
  • Anonym (kol123)
    Anonym (Läst datateknik) skrev 2019-12-10 19:27:25 följande:

    Man börjar på helt nybörjarnivå på programmering, man behöver inga förkunskaper alls. Dock så trappas nivån upp ganska snabbt. Men har du lätt för matte och logiskt tänkande blir det en enkel match för dig! Datateknik är otroligt häftigt och arbetsmarknaden är het, rekommenderar!


    Hur var det för er, klarade alla programmeringkurserna? Vad tyckte du var svårast med programmet? Matte är inget problem men programmeringen skrämmer mig lite.
    Tack för svar:)
  • Anonym (Läst datateknik)
    Anonym (kol123) skrev 2019-12-10 23:19:09 följande:

    Hur var det för er, klarade alla programmeringkurserna? Vad tyckte du var svårast med programmet? Matte är inget problem men programmeringen skrämmer mig lite.Tack för svar:)


    Nej, alla klarade inte programmeringskurserna, framförallt de mer teoritiska, men generellt sett hade många fler problem med matten och fysiken. (Oftast var det samma personer dock.)

    Svårast? Att ha disciplin att plugga under kursernas gång och inte lämna allt tills sista veckan innan tentan.
  • Anonym (Läst datateknik)
    Kol123 skrev 2019-12-10 23:06:07 följande:

    jag menar inte så, antagningen på lund är otroligt hög på industriell ekonomi 21.5 typ på betyg och 1.85 på hp. Det är alldeles för högt för mina betyg och därför får jag nog gå en lite sämre skola. För att komma in på linjen. Lund hade varit en dröm att gå och jag tror under inga omständigheter att det är en dålig skola. Brukar de flesta som läser data ta examen?


    De flesta brukar inte ta examen. Många klarar inte matten och fysiken och tvingas hoppa av redan de första åren. Klarar man sig till slutet på utbildningen börjar många jobba istället för att ta examen då kompetensen är mycket efterfrågad på arbetsmarknaden.
  • Kermit1561
    Kol123 skrev 2019-12-10 23:06:07 följande:

    jag menar inte så, antagningen på lund är otroligt hög på industriell ekonomi 21.5 typ på betyg och 1.85 på hp. Det är alldeles för högt för mina betyg och därför får jag nog gå en lite sämre skola. För att komma in på linjen. Lund hade varit en dröm att gå och jag tror under inga omständigheter att det är en dålig skola. Brukar de flesta som läser data ta examen?


    Ok då förstår jag. Det är några år sedan men jag gick Datateknik i Lund och den hade då den största andelen avhopp av alla civ ung linjer men det berodde framförallt på två saker, att den linjen har mycket matte och att de fick jobb innan de tagit examen. Programmeringen utgick från nybörjare och var sällan nått större problem.
  • Kermit1561

    Datateknik är ju ingen linje inriktat på att bli en duktig programmerare, det finns det andra kortare linjer för, fokus ligger mer på konstruktion av datateknik och mjukvara, analysera algoritmer, hur är en processor uppbyggd, minne etc och då används matte och logik som verktyg. Man lär sig naturligtvis programmering men inte så mycket som man kanske skulle tro..

  • Anonym (Läst datateknik)
    Kermit1561 skrev 2019-12-11 07:14:35 följande:

    Datateknik är ju ingen linje inriktat på att bli en duktig programmerare, det finns det andra kortare linjer för, fokus ligger mer på konstruktion av datateknik och mjukvara, analysera algoritmer, hur är en processor uppbyggd, minne etc och då används matte och logik som verktyg. Man lär sig naturligtvis programmering men inte så mycket som man kanske skulle tro..


    Bekräftar detta, man får ju en djupare förståelse för tekniken från högnivåspråk, lågnivåspråk, kompilatorer och ner till hårdvara. Mycket teori. Dock jobbar de flesta som systemutvecklare/programmerare åtminstone första jobbet efter examen. Men har man endast som ambition att bli duktig programmerare finns det egentligen ingen anledning att läsa en civilingenjörsutbildning, man kan nog bli lika duktig med en kortare utbildning samt brinnande intresse.
  • Anonym (Läst datateknik)
    Anonym (kol123) skrev 2019-12-10 23:19:11 följande:
    Hur var det för er, klarade alla programmeringkurserna? Vad tyckte du var svårast med programmet? Matte är inget problem men programmeringen skrämmer mig lite.
    Tack för svar:)
    Jag tycker inte du behöver vara orolig för programmeringen alls. 
  • Kjell2
    Kol123 skrev 2019-12-10 18:15:23 följande:

    Hej, jag har ganska bra betyg. Dock kommer jag nog inte in i LTH på Industriell ekonomi, jag har emellertid tänkt på att söka till Datateknik istället, eftersom jag har precis börjat programmera på fritiden och tycker verkligen om det.
    Det finns så mycket man kan göra med programmering, såg en kille som lurade en scammer, en annan som byggde en "stock investment automation".
    Något som verkar både intressant och kul, programmering tycker jag är otroligt kul. Dock undrar jag hur svår programmeringen är på Data, någon som har erfarenheter? Inte orolig för matten. Jag kan nog komma in i Lund. Men ifall jag söker Industriell ekonomi, blir det troligtvis lite sämre skola. 
    Grubblar lite vilket jag ska välja. Ifall någon har lite för och nackdelar hade det uppskattats. (Data vs I) 
    hälsningar.  


    Skillnaden på civilingenjörsprogrammen mellan de stora högskolorna/universitetet skiljer sig inte nämnvärt i kvalitet. 

    Det finns skillnader, i kursinnehåll, upplägg mm men kvalitetsmässigt är det lika.

    Att sen de flesta hävdar att den egna skolan är bäst är en annan sak.


Svar på tråden Datateknik Civilingenjör