• Klumpigatjejen

    Ta upp till rätten

    Någon som har erfarenhet?

    Pappan till mitt barn vill ha delad vårdnad och han ska ta upp det i rätten.

    Hur lång tid tar det tills han har kontakt någon att han ska ta upp det där? Kan de skr nästa vecka eller tar det månader?

    Om vi får delad, får jag amma hur länge jag vill fast han säger nej och vill tex hon ska bo hos honom haöva tiden?

    Bor barnet varannan vecka fast hon bara är några månader? Fast rekommendationen är minst 3 år

  • Svar på tråden Ta upp till rätten
  • Anonym (Famrätt.)

    Menar du egentligen att han vill ha genensam vårdnad? Vårdnad avser endast den juridiska beslutanderätten och har inget med boendet att göra. Ingen tingsrätt kommer att förordna att ett spädbarn bor varannan vecka. Däremot får han rätt till hälften av föräldradagarna.

    Det brukar ta högst en månad innan ärendet drar igång. Först får du svara på om du bestrider pappans yrkande. Om du gör det så kommer ärendet att lämnas till kommunens familjerätt för ett yttrande som kan ligga till grund för ett tillfälligt beslut om exempelvis umgänge i väntan på huvudförhandling. Kan ta 1-2 år innan man kommer fram till slutgiltig dom i vårdnadstvister.

Svar på tråden Ta upp till rätten