• Diana05

    Bebis vägrar sova och jag sur och trött

    Hej.

    Jag blir tokig på min 7 månaders bebis. Hon är klarvaken och bara vägrar sova innan klockan 1-2 på natten! Mitt andra barn är 3 år och är också nattuggla somnar kring 22-23. Men ämnet rör bebisen i denna tråd. Varför i hela friden sover hon inte? Hon bökar omkring, vill inte vara i famnen inte på golvet och leka / lekar, inte äta inte nånting! Bara skriker surt och spottar ut sin napp. Är nästan hyper och andas som hon sprungit tio varv runt huset.

    Jag behöver min sömn går under här hemma snart, egentid och tid med min man eller bara göra något annat..men huvudsaken såklart sömn.

    Har dom någon bråkig fas eller vad är detta? Med min stora så var det inte såhär. Snälla hjälp jag blir galen på bebis av allt stök och gnäll och inget som ens hjälper.

  • Svar på tråden Bebis vägrar sova och jag sur och trött
  • cleoeme
    Diana05 skrev 2019-12-11 00:34:36 följande:

    Hej.

    Jag blir tokig på min 7 månaders bebis. Hon är klarvaken och bara vägrar sova innan klockan 1-2 på natten! Mitt andra barn är 3 år och är också nattuggla somnar kring 22-23. Men ämnet rör bebisen i denna tråd. Varför i hela friden sover hon inte? Hon bökar omkring, vill inte vara i famnen inte på golvet och leka / lekar, inte äta inte nånting! Bara skriker surt och spottar ut sin napp. Är nästan hyper och andas som hon sprungit tio varv runt huset.

    Jag behöver min sömn går under här hemma snart, egentid och tid med min man eller bara göra något annat..men huvudsaken såklart sömn.

    Har dom någon bråkig fas eller vad är detta? Med min stora så var det inte såhär. Snälla hjälp jag blir galen på bebis av allt stök och gnäll och inget som ens hjälper.


    Jag tror helt och hållet på att det är dina rutiner och förväntningar som är problemet. Inte dina barn.

    Du skriver att din 3 åring somnar vid 22-23, det är väldigt sent. Hur klarar hen förskolan? Lägg det stora barnet tidigare. Vid 18-19 kanske?

    Det lilla barnet har fastnat i någon rutin, skapat av föräldrarna. Har hen alltid lagt sig sent eller hur ser det ut? Det går inte att tänka "barnet måste sova nu för att jag behöver sömn". Det gäller ju att du får skapa rätt förutsättning för barnet också. Lägg dig med barnet i sängen, håll en hand på hen. Lägg ner barnet tillbaka i sängen varenda gång hen försöker sätta sig och ha tålamod. Det blir bättre om man gör rätt.
  • Anonym (......)
    Diana05 skrev 2019-12-11 00:34:36 följande:

    Hej.

    Jag blir tokig på min 7 månaders bebis. Hon är klarvaken och bara vägrar sova innan klockan 1-2 på natten! Mitt andra barn är 3 år och är också nattuggla somnar kring 22-23. Men ämnet rör bebisen i denna tråd. Varför i hela friden sover hon inte? Hon bökar omkring, vill inte vara i famnen inte på golvet och leka / lekar, inte äta inte nånting! Bara skriker surt och spottar ut sin napp. Är nästan hyper och andas som hon sprungit tio varv runt huset.

    Jag behöver min sömn går under här hemma snart, egentid och tid med min man eller bara göra något annat..men huvudsaken såklart sömn.

    Har dom någon bråkig fas eller vad är detta? Med min stora så var det inte såhär. Snälla hjälp jag blir galen på bebis av allt stök och gnäll och inget som ens hjälper.


    Det är som sagt en bebis... för mitt andra barn tog det upp till ett år tills hon började sova ordentligt på nätterna. Förstår det är jobbigt, men samtidigt inget konstigt eller ovanligt...
  • Elin P

    Men hur sover ni då? Jag har alltid samsovit med mina små barn eftersom de sover bäst så. Jag och 2,5 åringen sover fortfarande tillsammans. Jag nattar honom i bärsele. I ditt fall kanske du ska prova att göra på annat sätt än du gör nu. Vad händer om du tar en promenad med vagnen på kvällen?

    Prova att ge mer mat eller välling på kvällen/natten?

    Sen ÄR det så med en del bebisar att de sover uselt. Har själv haft det så med barn nr 1 och barn nr 3. De har båda haft långa perioder då de varit vakna i timtal på natten klarvakna. Med nr 3 fick jag upp och gå med honom flera ggr/natt i flera månaders tid. A och O är ju att man turas om då så inte en går under av sömnbrist. Även om en är hemma och den andra jobbar får båda ta vissa nätter.

  • Diana05
    cleoeme skrev 2019-12-11 07:02:42 följande:

    Jag tror helt och hållet på att det är dina rutiner och förväntningar som är problemet. Inte dina barn.

    Du skriver att din 3 åring somnar vid 22-23, det är väldigt sent. Hur klarar hen förskolan? Lägg det stora barnet tidigare. Vid 18-19 kanske?

    Det lilla barnet har fastnat i någon rutin, skapat av föräldrarna. Har hen alltid lagt sig sent eller hur ser det ut? Det går inte att tänka "barnet måste sova nu för att jag behöver sömn". Det gäller ju att du får skapa rätt förutsättning för barnet också. Lägg dig med barnet i sängen, håll en hand på hen. Lägg ner barnet tillbaka i sängen varenda gång hen försöker sätta sig och ha tålamod. Det blir bättre om man gör rätt.


    Bebis har alltid sovit hela nätter sedan födseln. Somnat utan problem. Vi lägger henne bredvid oss i sängen eller i vagnen. Innan har hon somnat direkt men det är nu som de bara tokvänt sedan 6 månaders ålder ca. Innan sovit sedan klockan 21. Hon kryper bara omkring och blir sur om man lägger ner igen.

    3 åringen sover 1,5 Tim på dagis men inget hemma då barnet är hemma 2 per vecka. Men likadant då. Men det jag behöver tips om här är bebis...redan fått massa tips om 3 åringen i en annan tråd :)
  • Jemp

    Ta varannan kväll med bebisen. Testa att söva i sele på promenad? Eller, testa alla nya sätt du kan komma på.

  • Diana05
    Jemp skrev 2019-12-11 16:29:41 följande:

    Ta varannan kväll med bebisen. Testa att söva i sele på promenad? Eller, testa alla nya sätt du kan komma på.


    Tack ska absolut prova selen. Körde en sväng med städning idag och då var hon rätt nöjd med selen så det får jag prova. Min man har tungt jobb och behöver vara utvilad, stiger upp vid 4 på morgonen. Men visst just kvällen tar han med båda eller ja ena barnet. Men jag som mamma behöver också ha energi såklart.
Svar på tråden Bebis vägrar sova och jag sur och trött