• Anonym (Pc)

    Hög sjukfrånvaro på jobbet

    Hej. Jag är en tjej på 40 och jag är fast anställd. Problemet är att jag har hög sjukfrånvaro. Är hemma minst en gång i månaden. Antingen så har jag skadat mig på jobbet eller så är jag sjuk. Har oxå små barn. Blir ju sjuk oxå ibland förstås. Chefen är på mig om detta om jag verkligen är sjuk eller om jag trivs på jobbet. Så nu undrar jag om chefen har rätt o fråga om min höga frånvaro?

  • Svar på tråden Hög sjukfrånvaro på jobbet
  • Anonym (A)
    Anonym (Pc) skrev 2019-12-11 11:41:07 följande:

    Hej. Jag är en tjej på 40 och jag är fast anställd. Problemet är att jag har hög sjukfrånvaro. Är hemma minst en gång i månaden. Antingen så har jag skadat mig på jobbet eller så är jag sjuk. Har oxå små barn. Blir ju sjuk oxå ibland förstås. Chefen är på mig om detta om jag verkligen är sjuk eller om jag trivs på jobbet. Så nu undrar jag om chefen har rätt o fråga om min höga frånvaro?


    Ja, varför inte? Man har rätt att vara sjuk och man har rätt att vabba. Men om det blir mycket frånvaro, så påverkar det ju jobbet och då måste chefen få lov att fråga. Vore ju konstigt annars.
  • Anonym (ARbie)

    Ja, chefen har inte bara rätt att fråga utan SKA eftersom arbetsgivaren har ett rehabansvar. Chefen behöver utreda vad frånvaron beror på, om du verkligen är sjuk och i så fall se om du behöver hjälp med det t ex av företagshälsovården. Chefen kan också begära förstadagsintyg, dock behövs då ett möte med dig om detta där också facket brukar närvara.

  • Anonym (Ellen)

    Precis, chefen inte bara får fråga, hen måste pga arbetsgivaren har ett väldigt stort ansvar i detta.
    Sen kan det vara otur eller annat som gör att det faller sig så att man har många sjukperioder under en tid. Men i vissa fall finns kanske ett missbruk som ligger bakom, då behöver arbetsgivaren hjälpa till med det. Eller om det finns andra sätt att underlätta så att sjukfrånvaron inte uppstår.

  • Cheescake

    Ifrågasätta din sjukfrånvaro, nja. Men arbetsgivare har ett rehabansvar och ska utreda hög sjukfrånvaron. Om du skadar dig på jobbet mycket så bör arbetsgivaren se till att göra åtgärder så att man inte skadar sig. Se över kvalitetsrutiner etc.

  • Anonym (Hjälpsam)

    Chefen får fråga, ja, det är arbetsgivares skyldighet att undersöka varför sjukfrånvaron är hög för att veta hur man kan hjälpa den anställde (också skyldighet).
    Däremot får chefen inte avskeda fast anställd enbart på grund av sjukfrånvaro - vi har mycket stark skyddslagstiftning för fast anställda i Sverige, och det ska mycket till för att man ska kunna avskeda en fast anställd.

  • Anonym (???)

    Ja chefen har till och med skyldighet att lägga sig i detta. Hur jan du vara sjuk så ofta? På allvar. Kanske ska göra en utredning ang det? Det påverkar ju jobbet förstår du inte det. Eller du kanske är "sjuk" alltså tar några dagar hemma utan att vara sjuk.

  • Anonym (A 2)
    Anonym (???) skrev 2019-12-11 14:24:38 följande:
    Ja chefen har till och med skyldighet att lägga sig i detta. Hur jan du vara sjuk så ofta? På allvar. Kanske ska göra en utredning ang det? Det påverkar ju jobbet förstår du inte det. Eller du kanske är "sjuk" alltså tar några dagar hemma utan att vara sjuk.
    Håller med
  • Anonym (Japp)

    Det är chefens ansvar att kolla upp hög sjukfrånvaro. Varför är du sjuk så ofta?

  • LoveRain
    Anonym (Hjälpsam) skrev 2019-12-11 12:42:45 följande:

    Chefen får fråga, ja, det är arbetsgivares skyldighet att undersöka varför sjukfrånvaron är hög för att veta hur man kan hjälpa den anställde (också skyldighet).

    Däremot får chefen inte avskeda fast anställd enbart på grund av sjukfrånvaro - vi har mycket stark skyddslagstiftning för fast anställda i Sverige, och det ska mycket till för att man ska kunna avskeda en fast anställd.


    Det krävs mycket för att en fast anställd ska kunna bli uppsagd (avskedad är något helt annat och förekommer ännu mer sällan men begreppen blandas ofta ihop) men det kan bli den yttersta konsekvensen. Säg att du har frekvent sjukfrånvaro och chefen inleder en rehabprocess. Ett steg i en rehab kan vara ett sk förstadagsintyg där du behöver kunna visa upp sjukintyg från första sjukdagen under en viss period och du upprepade gånger struntar i att skaffa sjukintyg. Din frånvaro klassas som olovlig frånvaro som leder till en varning och upprepade varningat kan leda till uppsägning. Det händer inte ofta men det händer så att säga att man inte kan bli av med jobbet pga sjukfrånvaro är inte korrekt.
  • elmadumle
    Anonym (???) skrev 2019-12-11 14:24:38 följande:

    Ja chefen har till och med skyldighet att lägga sig i detta. Hur jan du vara sjuk så ofta? På allvar. Kanske ska göra en utredning ang det? Det påverkar ju jobbet förstår du inte det. Eller du kanske är "sjuk" alltså tar några dagar hemma utan att vara sjuk.


    Jag har också hög frånvaro, har migrän och ibland går det helt enkelt inte att jobba trots att jag har en bra medicin, och jag har sedan flera år tillbaka panikångest och depression.
    Jag medicinerar mot detta också men vissa perioder går det bara inte att jobba. Efter många år har vi nu en ny chef som äntligen tar det på allvar och har ordnat möte med företagshälsan så jag har fått samtal med kurator och även akupunktur mot migränen.
    Kuratorn, nja, det är inte till hjälp ändå men har sedan jag började med akupunktur bara haft ett par enstaka migränanfall på två månader. Men har man aldrig varit där själv är det svårt att förstå.
  • m1n4x

    Ja, chefen har rätt att ta reda på om den höga korttidssjukfrånvaron beror på arbetet, så att hen kan ordna åtgärder för vad som orsakar det.

    Svarar du dock att det är rent privat, t ex förkylning, feber etc, så har chef rätt att så småningom, vid upprepade sjuktillfällen (tror det är 4 korttidssjuktillfällen per kalenderår), att begära förstadagsintyg. Men då har man oftast en dialog om det innan.

  • Anonym (Tips)
    elmadumle skrev 2019-12-11 18:18:38 följande:

    Jag har också hög frånvaro, har migrän och ibland går det helt enkelt inte att jobba trots att jag har en bra medicin, och jag har sedan flera år tillbaka panikångest och depression.

    Jag medicinerar mot detta också men vissa perioder går det bara inte att jobba. Efter många år har vi nu en ny chef som äntligen tar det på allvar och har ordnat möte med företagshälsan så jag har fått samtal med kurator och även akupunktur mot migränen.

    Kuratorn, nja, det är inte till hjälp ändå men har sedan jag började med akupunktur bara haft ett par enstaka migränanfall på två månader. Men har man aldrig varit där själv är det svårt att förstå.


    Prova botox mot migrän! Det har hjälpt mig och två till som jag känner. Vänd dig till din läkare och om inte denne hjälper dig så gå privat.
  • Anonym (Ellen)
    elmadumle skrev 2019-12-11 18:18:38 följande:
    Jag har också hög frånvaro, har migrän och ibland går det helt enkelt inte att jobba trots att jag har en bra medicin, och jag har sedan flera år tillbaka panikångest och depression.
    Jag medicinerar mot detta också men vissa perioder går det bara inte att jobba. Efter många år har vi nu en ny chef som äntligen tar det på allvar och har ordnat möte med företagshälsan så jag har fått samtal med kurator och även akupunktur mot migränen.
    Kuratorn, nja, det är inte till hjälp ändå men har sedan jag började med akupunktur bara haft ett par enstaka migränanfall på två månader. Men har man aldrig varit där själv är det svårt att förstå.
    Har man medicinska diagnoser som gör att man har hög korttidsfrånvaro, migrän är en sådan, så kan man via sin läkare få hjälp att söka särskilt högkostnadsskydd från Försäkringskassan. Med det underlaget har du rätt att få sjuklön från dag 1. Sen ansöker arbetsgivaren om ersättning för den kostnaden från FK,
  • Elin P

    Om du skadar dig på jobbet så borde du prata med facket och göra arbetsskadeanmälan. Det är inte OK om anställda blir skadade under arbetstid. Chefen måste då kartlägga arbetsmiljön på din arbetsplats och se över vilka förebyggande åtgärder som behöver göras. Blir man så svårt skadad så man måste vara sjukskriven är det ju väldigt allvarligt.

    Att man blir sjuk själv då och då är ju normalt, men om det är 6 ggr/år eller mer (vilket det verkar vara för dig) så har chefen möjlighet att sätta ett s.k. "förstadagsintyg" där du alltid måste visa läkarintyg från första dagen du är sjuk. Detta bekostar då arbetsgivaren, det kan ske t.ex. via företagshälsovården. Du kan inte neka till det. Du måste också medverka till att göra en rehabiliteringsutredning där man ser över varför du så ofta är sjuk och vad arbetsgivaren kan göra för att hjälpa dig.

    Att barnen är sjuka kan arbetsgivaren inte göra något åt eller säga något om. Möjligen kan du behöva visa intyg på att du tar ut VAB från försäkringskassan de dagar du är borta från jobbet.

  • Elin P

    Jag kan faktiskt förstå att din chef frågar om du vantrivs om du har hög frånvaro. Det är ju en vanlig orsak till att man kanske sjukskriver sig så fort det är minsta fel. Sen har man ju olika syn på när det är läge att sjukskriva sig. Om man lider av något mycket smittsamt (t.ex. magsjuka), är så pass sjuk att man har feber, eller inte kan jobba ens om man tar värktabletter före, då anser jag att det kan vara läge att vara hemma. Men t.ex. huvudvärk som kan botas med ett par Treo är inte skäl att vara hemma.

  • Anonym (Hjälpsam)
    LoveRain skrev 2019-12-11 15:33:54 följande:
    Det krävs mycket för att en fast anställd ska kunna bli uppsagd (avskedad är något helt annat och förekommer ännu mer sällan men begreppen blandas ofta ihop) men det kan bli den yttersta konsekvensen. Säg att du har frekvent sjukfrånvaro och chefen inleder en rehabprocess. Ett steg i en rehab kan vara ett sk förstadagsintyg där du behöver kunna visa upp sjukintyg från första sjukdagen under en viss period och du upprepade gånger struntar i att skaffa sjukintyg. Din frånvaro klassas som olovlig frånvaro som leder till en varning och upprepade varningat kan leda till uppsägning. Det händer inte ofta men det händer så att säga att man inte kan bli av med jobbet pga sjukfrånvaro är inte korrekt.
    Jag uttryckte mig lite otydligt; jag menade att som fast anställd, med sjukintyg, är det i princip omöjligt att bli uppsagd bara för att man är sjuk mycket.
    Det finns ju de med kroniska sjukdomar, som ALS, migrän, MS, diabetes, reumatism osv. De förlorar inte jobbet som regel för att de är sjuka och för att de därför är borta ibland - tvärtom brukar arbetsgivare utreda det hela tillsammans med företagshälsovården och försöka underlätta, t ex genom att ta bort karensdagen.

    Om man däremot inte skaffar sjukintyg, utan bara "blir sjuk" lite nu och då, då kan man förlora jobbet, men då är det på grund av misskötsel, inte på grund av sjukfrånvaron i sig.

    Så med sjukintyg för varje sjukanmälan sitter man rätt säkert som fast anställd.
Svar på tråden Hög sjukfrånvaro på jobbet