• Wed 11 Dec 2019 12:22
    1849 visningar
    4 svar
    4
    1849

    Min 17 årige son är så elak mot mig

    Det känns som jag lever i ett helvete. Min son har Adhd och för två år sedan när han var 15 år fick han en depression pga bl.a skolan som inte gav han stödet han behövde. Vi sökte hjälp på Bup där han var inskriven men fick ingen. Sakta men säkert förändrades min son från att vara en go sportkille till en kall, egoistisk och elak person. Han går nu på gymnasiet där han gått om 1:an. Han struntar i att gå upp på morgonen och när jag väcker honom är han aggressiv och otrevlig. Går saker inte hans väg och jag markerar att det inte är ok skriker han elaka könsord till mig. När jag blir ledsen över detta skrattar han bara. Han dricker alkohol varenda helg och vill inte gå och lägga sig i tid. Mitt hjärta går mer och mer sönder när jag ser hur min älskade son har förändrats. Jag har alltid haft en stor förståelse och empati för ungar och har arbetat som lärare i över 20 år men inget hjälper på honom. Det finns dagar då jag inte vill leva längre. Hur kan han göra så hä? mot mig som alltid har funnits där för honom i alla lägen.

  • Svar på tråden Min 17 årige son är så elak mot mig
  • Anonym (ace)
    Wed 11 Dec 2019 12:55
    #1
    Aco64 skrev 2019-12-11 12:22:19 följande:

    Det känns som jag lever i ett helvete. Min son har Adhd och för två år sedan när han var 15 år fick han en depression pga bl.a skolan som inte gav han stödet han behövde. Vi sökte hjälp på Bup där han var inskriven men fick ingen. Sakta men säkert förändrades min son från att vara en go sportkille till en kall, egoistisk och elak person. Han går nu på gymnasiet där han gått om 1:an. Han struntar i att gå upp på morgonen och när jag väcker honom är han aggressiv och otrevlig. Går saker inte hans väg och jag markerar att det inte är ok skriker han elaka könsord till mig. När jag blir ledsen över detta skrattar han bara. Han dricker alkohol varenda helg och vill inte gå och lägga sig i tid. Mitt hjärta går mer och mer sönder när jag ser hur min älskade son har förändrats. Jag har alltid haft en stor förståelse och empati för ungar och har arbetat som lärare i över 20 år men inget hjälper på honom. Det finns dagar då jag inte vill leva längre. Hur kan han göra så hä? mot mig som alltid har funnits där för honom i alla lägen.


    Du är förälder. Jag är ledsen, men även fullfungerande tonåringar uppför sig som rövhål med en skrämmande regelbundenhet. Kan du inte hantera det så får du kontakta t. ex. psykolog och soc och få hjälp av dem.
  • Siden
    Wed 11 Dec 2019 12:57
    #2

    Usch, det låter jättejobbigt :( Finns det någon pappa att ta hjälp av? Kan du få hjälp av egen terapi tror du?

  • Wed 11 Dec 2019 13:13
    #3

    Jag hade samma situation. Sonen började stanna hemma under 9:an, han har också (svår) ADHD, började gymnasiet men gick knappt dit. Min son var dock inte elak mot mig, han gjorde bara inget. Visserligen - om man nu skulle ha försökt att tvinga fram något, så hade han fått total panik och kanske också reagerat häftigare. Han satt i princip i sitt rum i två eller tre år, gick upp 50 kilo. Sedan vände det långsamt. Han fick också en "coach" genom soc. som inte heller kom särskilt långt med honom. Kontaktperson hade han också innan. 

    Det man bör göra först är medicinering, dvs. en antidepressiv medicin. Har han centralstimulerande? Även om man nu skulle tycka att man inte vill ta medicin jämt - just nu bör man göra det. Och någon slags terapi kanske, en samtalskontakt? 

    Försök hävda dig mot honom också, han ska inte vara otrevlig mot dig. Men, med optimal medicinering blir det lättare att prata med honom och att kräva att han beter sig som folk ändå. Skolan är sedan en annan fråga. Jag skulle tro på en slags specialskola, det finns ju några såna. Jag vet inte var ni bor, jag känner mest dem i Stockholmsområdet.

  • Wed 11 Dec 2019 16:23
    #4

    Du har väl redan slängt er Wifiutrustning och sagt upp er internetuppkoppling?

Svar på tråden Min 17 årige son är så elak mot mig