• Anonym (trådskaparen)

Sälja bostadsrätt med förlust?

Hej! Vi vill gärna (och skulle behöva) flytta men så som marknaden ser ut så kommer vi tyvärr gå med förlust i så fall. Det handlar om typ 2-3 hundra tusen i förlust.. Vi har aldrig sålt med förlust tidigare så jag är inte helt insatt i påverkan av förlust affär och så. Vad säger ni med kunskap/erfarenhet? Sälja med förlust eller vänta på bättre tider?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-12-12 14:56
    Följdfråga! Om vi säger att vi köpte nuvarande bostad för 1 900 000 och har 1 500 000 i lån på den och säljer den för 1 700 000 - får vi då ut 200 000 kronor vid försäljning som vi kan använda som handpenning för nästa bostad?

• Svar på tråden Sälja bostadsrätt med förlust?
  • Nymphaea

Jag förmodar att bostaden tappat i värde på grund av en sjunkande bostadsmarknad rent generellt och inte på grund av egen åverkan. I så fall har ni inget att oroa er över, så länge ni flyttar till en bostad med högre värde, vilket jag förmodar att ni planerar då ni flyttar till större.

Om bostadsmarknaden sjunkit med säg 10% så sparar ni ju mer pengar på den bostad ni köper än vad ni förlorar på den ni säljer. Förenklat kan man säga att man tjänar på att flytta till dyrare bostad i en sjunkande marknad, och på att flytta till billigare boende i en stigande marknad.

• Anonym (så brått?)
    Anonym (trådskaparen) skrev 2019-12-12 15:23:31 följande:
    Det tråkiga är att vi bara får tillbaka hälften av kontantinsatsen om vi säljer till det uppskattade värdet. Vi har tyvärr inte mycket sparat då vi behövt köpa ny bil samt amorterat av en hel del. Vet inte hur vi ska få ihop allt för vi behöver verkligen flytta i och med att vi snart är 4 personer som trängs i en tvåa
    Hur ni bedömer det är självklart upp till er, vet ju inte hur ert eget behov av yta och avskildhet ser ut. Vill dock lyfta att två vuxna och två små barn inte är något omöjligt. Jag hade gärna fått större tidigare men här är svårt att få hyresbostäder och köpa en större lägenhet för uppåt tre miljoner var inget alternativ för oss. Vi bodde kvar i vår tvåa tills våra två barn gick på lågstadiet. Hade funkat bättre om vi haft mindre prylar men funkade för oss också. (Och gnällde vi kunde vi höra på äldre granne som vuxit upp i en etta med kök med många syskon...) .
    Jag tycker väl inte heller det är optimalt med en tvåa för en tvåbarnsfamilj med dagens antal av prylar, teknikpark o s v men  det verkar lite överdrivet att panikflytta bara för att man får en ny bebis när ni inte har några ekonomiska marginaler att tala om.
  • Anonym (milas)
    Anonym (så brått?) skrev 2019-12-12 18:02:43 följande:

Hur ni bedömer det är självklart upp till er, vet ju inte hur ert eget behov av yta och avskildhet ser ut. Vill dock lyfta att två vuxna och två små barn inte är något omöjligt. Jag hade gärna fått större tidigare men här är svårt att få hyresbostäder och köpa en större lägenhet för uppåt tre miljoner var inget alternativ för oss. Vi bodde kvar i vår tvåa tills våra två barn gick på lågstadiet. Hade funkat bättre om vi haft mindre prylar men funkade för oss också. (Och gnällde vi kunde vi höra på äldre granne som vuxit upp i en etta med kök med många syskon...) .

Jag tycker väl inte heller det är optimalt med en tvåa för en tvåbarnsfamilj med dagens antal av prylar, teknikpark o s v men  det verkar lite överdrivet att panikflytta bara för att man får en ny bebis när ni inte har några ekonomiska marginaler att tala om.

Nog för att man inte ska bo större och bättre än vad man har råd med men för de flesta är det påfrestande och ohälsosamt att leva trångbott.
  • Anonym (Ö)

Säljer ni billigt så köper ni väl billigt?

• Anonym (v)
    Anonym (Ö) skrev 2019-12-12 18:45:47 följande:

Säljer ni billigt så köper ni väl billigt?

Det är inte självklart. Vi har inte nedåtgående priser generellt sett, så risken är stor att de vill köpa något som gått upp pris.
  • Anonym (Utanför boxen)
    Anonym (trådskaparen) skrev 2019-12-12 14:52:05 följande:

Hej! Vi vill gärna (och skulle behöva) flytta men så som marknaden ser ut så kommer vi tyvärr gå med förlust i så fall. Det handlar om typ 2-3 hundra tusen i förlust.. Vi har aldrig sålt med förlust tidigare så jag är inte helt insatt i påverkan av förlust affär och så. Vad säger ni med kunskap/erfarenhet? Sälja med förlust eller vänta på bättre tider?

Om ni behöver flytta och kan klara det rent ekonomiskt så flytta. Visst är det surt med en ekonomisk smäll men oftast är det bättre att skriva av förlusten och gå vidare än att vänta på bättre tider som kanske eller kanske inte kommer.
  • Anonym (trådskaparen)

Tack för era svar och kloka råd! Förstår inte riktigt varför en del av mina meddelanden i denna tråd fått tumme ner men så är det väl på familjeliv. Tusen tack till er som bidragit med råd! Trevlig lucia!

• MrsAJ88
    Anonym (trådskaparen) skrev 2019-12-12 16:07:10 följande:

Vi har amorterat ca 15000 i månaden ett tag nu så visst klarar vi av att leva på relativt liten budget. Vi tjänar ca 80 000 i månaden.

Eventuellt att vi skulle kunna få tag på en hyresgäst, har aldrig tänkt tanken

Men om ni amorterat så mycket (beroende på hur länge) så borde ni ju rimligen gått ner era lån motsvarande summa och då få mer emellan vid försäljning? Eller var ni högt belånade från början?
  • Anonym (trådskaparen)
    MrsAJ88 skrev 2019-12-13 23:58:16 följande:

Men om ni amorterat så mycket (beroende på hur länge) så borde ni ju rimligen gått ner era lån motsvarande summa och då få mer emellan vid försäljning? Eller var ni högt belånade från början?

Relativt högt belånade. Vi får tillbaka ca hälften av kontantinsatsen som de ser ut nu
  • Kverulant67
    fröken88 skrev 2019-12-12 17:14:09 följande:
    Hur mycket kommer ni ha i insats (efter en försäljning)?

Jag antar att ni vill köpa minst en trea? Var kan ni tänka er att bo? För priserna ligger tyvärr högt överhuvudtaget i Stockholmsområdet. Har ni tittar på vad en trea skulle kosta och hur mycket ni behöver ha i insats? Om ni är så desperata skulle jag överväga att flytta ex till Uppsala. 490 min med tåg, billigare bostäder, lugnare. 
    Varför läser du inte tråden innan du ställer frågor??? Det är andra gången du frågar något som ts redan har berättat....

490min med tåg, låter inte så lockande!
  • Kverulant67
    Anonym (trådskaparen) skrev 2019-12-12 16:07:10 följande:
    Vi har amorterat ca 15000 i månaden ett tag nu så visst klarar vi av att leva på relativt liten budget. Vi tjänar ca 80 000 i månaden.
    Eventuellt att vi skulle kunna få tag på en hyresgäst, har aldrig tänkt tanken
    Har ni 80 000 i inkomst så borde ni ha ut ca mellan 29-30 000 per man. Då borde ni ha en väldigt bra marginal att kunna spara!
    Jag vet ju inte hela eran budget, men det mest nödvändiga lär ju inte ligga på över 25 000. Så ca minst 35 000 i månaden borde ni lätt kunna spara!

Vad är kostnaden för det boendet ni tittar på? Antar att det minst är en 4:a om ni tänkt ha 2 barn. 
    Bor själv i ett mindre radhus på 86kvm som är en 4a med en halv-vuxen som som bor här ibland. Den kostade ca 4 500 000kr (2017) och avgiften är 4600kr/mån. Jag jobbar som egen konsult och tar ut 40 000 i månaden (för att slippa statlig skatt). Jag la in 2 200 000kr som insats, lån på resten, Jag klarar mej utmärkt med ett överskott på 6-10 000kr/mån, då är jag ändå själv! Så jag tror ni kommer klara er bra med ett bättre större boende!
Svar på tråden Sälja bostadsrätt med förlust?