• Agag9494

    Sömnbrist

    Håller på att bli galen. Jag har sån tur en dotter på 7 månader som sover genom hela natten. Somnar vid nio på kvällen och vaknar vid 7 på morgonen. Jag och min man går och lägger oss strax där efter. Han somnar alltid DIREKT han lägger huvudet på kudden och börjar snarka. Jag vänder och vrider på honom och han slutar inte. Han har kontaktat öron, näsa, hals och dom anser det inte vara bråttom så han måste vänta flera månader till för att få hem en sån apparat som ska mäta hans snarkningar. Alltså jag sover kanske 2-3 h om natten och så fort jag lyckats somna till ibland snarkar han till högt som f*n och jag vaknar igen och måste vända på honom och blir pigg och stressad igen. Detta har pågått i flera månader och innan vår dotter föddes fick jag bara sova när han inte sov helt enkelt dom dagar jag inte jobbade då. Men nu vet jag om att hon vaknar exakt samma tid varje morgon och då har jag nästan precis somnat. Vi har bara en tvåa och vi båd har ont i kroppen av att ligga på soffan så ingen vill helst det. Ibland offrar han sig för att jag ska få sova ut men 1-2 dagar k veckan räcker inte. Jag är helt förstörd. Någon som har tips?

  • Svar på tråden Sömnbrist
  • Tiffany

    Öronproppar? Eller de kanske inte funkar när du har barn o måste vakna om hen skriker. Min kille snarkat ocksp men jag har turen att sova med öronproppar el i annat rum

  • Tiffany

    Sömn är superviktigt. Ta en madrass o sov t ex i köket om de går ta bort madrassen på morgonen. Paniklösning

  • Sommarskuggan

    Turas om att sova i soffan, ni vänjer er kanske. Jag sover nästan aldrig med min man pga hans snarkningar. Soffan är för kort och smal så jag ligger jätte obehagligt, men jag har vänjt mig. Det är viktigare att jag får sova.

  • Maily

    Köp en extrasäng. Värt det för några månader. När barnet blir ~3 år kan hon ta över sängen.

  • sofiec5

    Helt sjukt ju.. du kommer bli utbränd.. bra öronproppar och hörselkåpor över det. Jag är själv sjukt känslig mot ljud även fast jag bor själv. När jsg bott med ngn som snarkat har vi bott i olika rum för det funkar inte att inte få sova. Gör det som krävs istället för att försöka stå ut bara för att verka normala. Kanske bäddsoffa i vardagsrummet?

    Hur mår du egentöigen på att ensast sova så där lite? Det måste va fruktansvärt...

  • Fjäril kär

    Har ni provat såna där snarkclips? Finns på Apoteket. Testa!

    Nästa steg är öronproppar eller hörlurar för din del

    Kanske värt att köpa en tältsäng/extra madrass för att bädda ner dig i vardagsrummet så du får sova. Alternativt investera i en bra bäddsoffa.

    Sluta att väcka honom och vända på honom för det hjälper ju inte ett dugg.

  • Agag9494

    Tack så jättemycket för alla svar. Detdär med öronproppar kan ej leva utan dom i vanliga fall men har min lilla tjej så kan ej trycka in dom helt så jag hör henne fallifall det skulle vara något. Då hör jag honom ändå. Hon sover i sin säng precis bredvid mig så funkar bra så sett. Tack och lov störs inte hon utan sover som en stock. Önskar jag var likadan. Omg ja kommer inte ihåg hur det var att vara utvilad och ?normal? eller sova en hel natt utan att vakna. Det är som att man har vant sig vid att vara utbränd. Tro mig det syns och märks på en att man inte sovit ordentligt på ett bra tag och man märker hur viktigt sömn är för en. Kommer nog bli en extrasäng i vardagsrummet eller något tills vi hittat större boende

  • Poolskötaren

    Det är hemskt att inte få sova. Här hemma kan vi inte alls sova tillsammans. Han snarkar som ett tåg.

    Vi har olika sovrum idag och när vi hade färre rum sov han på en madrass i vardagsrummet. Att man inte sover ihop betyder inte att man inte kan bedriva ett bra liv ändå. Vi har mys tillsammans ändå. Bara inte nattetid när vi ska jobba dagen efter.

    Så en madrass/extrasäng i vardagsrummet eller köket är att rekommendera. Sömn är så viktigt för att fungera normalt.

Svar på tråden Sömnbrist