• Anonym (Förvirrad och ledsen tjej)

    Behöver en skillsmässa alltid skada barnen för livet?

    Jag vet snart inte in eller ut...
    Jag inser att jag har fått väldigt starka känslor för en kollega och fick veta för ca 1,5 månad sen att det är besvarat. I normala fall är detta underbart. Båda har på varsitt håll har känslor för varandra som vi aktivt försökt kväva under 1,5 år men inte lyckats och får sen veta att känslorna är besvarade. Men givetvis är det inte så enkelt...
    Det är så att han är gift och har barn. Det är svårt att beskriva. Det var som om man lyftes av en löjligt stor glädje, kärleksrus, för att sedan lika snabbt behöva komma ner på jorden och se det försvinna för att det inte kan ske.
    Han säger att han vill välja mig, att han aldrig har känt såhär för någon annan, att jag är hans tvillingsjäl. Men han kan inte. Han kan inte göra sina barn till skilsmässobarn eller tvingas vara utan dem på halvtid. Och tro mig jag förstår verkligen på många sätt...
    Men samtidigt kan jag inte förstå. Är det alltid det bästa för barnen? Att föräldern "offrar" sin lycka? Behöver en skilsmässa alltid skada barnen för livet? Jag förstår att det skapar mycket sorg för dem och att det är viktigt att det ska vara genomtänkt, få ta tid där barnens välmående är i fokus. Hans föräldrar gick igenom en hemsk skilsmässa när han var liten vilket har färgat honom.
    Vi har skrivit och pratat en del under de här månaderna, men också tagit avstånd/avslutat kontakten flera gånger. För två veckor sen bröt jag igen. I ett av de sista meddelandet jag har fått står det bland annat: Efter avslutet visste jag varken in eller ut, svårt att minnas när jag var så ledsen. Är kvar däri. Känner mig riktigt svinig, feg och självisk. Det jag känner, känner jag ju men jag kommer inte att göra några livsomställningar nu.
    I alla fall. Jag vet att jag känner så otroligt mycket för honom och jag vet att han känner samma för mig. Men jag vet också att han inte kommer att lämna och välja mig. Jag bröt med min dåvarande sambo när allt med min kollega kom upp till ytan. Jag visste att jag inte skulle byta honom mot en annan, men det blev uppenbart att det inte var rätt mot någon att vi skulle fortsätta vara tillsammans.
    Så därför måste jag hitta ett sätt att gå vidare och våga öppna hjärtat för någon annan. Jag har inte känt såhär för någon sen min första pojkvän (vi gjorde slut för 7år sen på ett traumatiskt sätt) trots flera pojkvänner mellan. Jag tror att en anledning till att jag kunde känna såhär för min kollega är för att det har fått komma över tid utan press som dejtning kan innebära. Förstår att det vore smart att byta jobb, men det vill jag verkligen inte. Trivs på alla sätt och det är inte lika lätt att få jobb i min bransch längre.

    Hur blir allt det här bättre igen?

  • Svar på tråden Behöver en skillsmässa alltid skada barnen för livet?
  • Anonym (A)

    Men du har ju redan startat en tråd om detta. Räcker inte det?

    Svaret är nej, det behöver inte skada barnen för alltid.

  • Anonym (000)

    Nej det behöver inte skada barn för livet, men det handlar inte om det tycker jag. Du försöker tänka ur olika vinklar för att hantera situationen, gott så, men dra inte in barnfrågan i detta.
    Det handlar om att du tycker mer om honom än han om dig, tex. Han är i alla fall inte beredd att bryta upp sitt äktenskap för din skull. Och helt rätt - ska man skilja sig, ska man göra det för att man vill det oavsett om det finns någon annan eller inte. Om du inte fanns och han ändå ville skilja sig  - då är det rätt. Förstår du? 

  • smulpaj01

    Som jag skrev i din andra tråd (fler trådar kommer inte ge dig andra svar då er "relation" inte är äkta utan bara smutsig), han HADE brutit med sin fru och skiljt sig OM han hade känt mer för dig än för sin fru.

    Att han drar till med att det är pga av barnen han inte kan skiljas är nog den absolut vanligaste bortförklaringen av otrogna män. Men sanningen ligger inte där, han har sagt att han älskar sin fru och DÄRFÖR inte kommer skilja sig och lämna sin familj. Varför vägrar du att höra det? Förstår du inte?

    Du har mycket mer känslor för honom än han har för dig så sluta inbilla dig annat.

    Byt jobb!

  • Mrs Moneybags

    Vissa saker blir inte bättre. 

    Ibland får man bara konstatera att livet suger och gå vidare.

    Han har klart och tydligt sagt att han inte kommer att lämna sin fru och sina barn. Det är vad du har att gå efter. Sedan får du själv bestämma om du vill vara den eviga älskarinnan eller om du vill gå vidare och hitta en egen man, som inte tillhör någon annan. 

    Han är ju pappan, så han får själv avgöra vad som är bra för hans barn och i hans fall känner han att han inte vill skiljas. That's it. 

  • Anonym (Sara)

    Det klassiska, man som är sugen på lite raj-raj och skaffar en side-chick på jobbet. De här männen skiljer sig inte. De vill ha både sin fru och sin älskarinna kvar.

    På frågan om barnen alltid skadas så är svaret nej. Allt beror på situationen. Men män som är som mannen du träffat skiljer sig sällan, i praktiken aldrig.

  • Anonym (skilsmässobarn)

    Undantag finns såklart, men generellt ja.

  • Plupp73

    Du har inte så många val här:

    Komma över honom endera genom att helt enkelt besluta dig, eller genom att byta jobb.

    Barn eller inte. Han är inte beredd att lämna sin tillvaro för dig. Han blev kåt och förälskad. Han älskar sin fru.

    Han är egentligen inte värd någon av er.

  • Anonym (förbjuden lust)

    I många fall kan det vara bättre för barnen att föräldrarna skiljs när dom har en dålig relation, då alla påverkas. Men i detta fall så tror jag inte det handlar om det.

    Jag har själv vart den som var otrogen under en längre period. Det kanske låter dumt, men jag älskar min man. Han är min bästa vän och personen jag vill bli gammal med. Vi har skapat hela vårt liv ihop med barn, hus och vardag. Alla relationer hamnar i en berg och dalbana med svackor, utmattning, minskad lust etc. Ibland känns vardagen lite väl mycket som ett ekorrhjul, och ett ständigt arbete. Jag föll för frestelsen, var kär i en kollega som också var gift. Efter en lång tids  flirtande så gav vi vika. Och det är av ren egoism, jag hade inte haft det nykära pirret sen min ungdom! Det där fjantiga leendet, attraktionen och lusten. Vi hade ihop det i drygt ett års tid, men när den där nykära fasen lagt sig så blev det "vardag" med honom med. Och jag börja reflektera över vad jag hade gjort, hur skulle livet med honom skilja sig vs med min man jag har idag? Är han värd att offra halva mina barns uppväxt? Och jag insåg att jag gjort helt fel, vi har en sexbubbla och inte en relation. Så jag avbröt och bytte jobb. Jag har inte berättat för min man, för han skulle bli så besviken och ledsen och det skulle skada vår relation för gått. Jag får leva med detta på mitt egna dåliga samvete och har arbetat mer på vår egna relation istället. Även om detta var helt fel av mig så fick det mig att uppskatta det jag har och inse vad jag riskerar att förlora. 


    Och jag får känslan av att det är detsamma för din älskare. Du är hans pirr och förbjudna glädje, men hans liv har han med sin fru. Hade han verkligen mått så dåligt i sin relation så borde dem båda tagit beslutet att gå vidare från varandra. 

  • Anonym (Hur)
    Anonym (skilsmässobarn) skrev 2020-01-08 17:29:38 följande:

    Undantag finns såklart, men generellt ja.


    Utveckla gärna
Svar på tråden Behöver en skillsmässa alltid skada barnen för livet?