• Fri 13 Dec 2019 15:34
    2764 visningar
    41 svar
    41
    2764

    Sova över i skolan

    Hej,
    vi är två tjejer som går i 9:an. Vi vill göra något roligt nu innan vi slutar, och ha som ett minne för livet. I vår skola har vi en källare. Ingen är någonsin där, men vi har hittat en ingång. Nu har vi fått den geniala (eller idiotiska) iden att sova över där. Vi tänker gå ner dit och låsa in oss i ett litet förråd, och inte komma ut förres morgonen. Vi vet att det är olagligt, men det är minimal risk att vi blir upptäckta. Det finns visserligen både säkerhetskameror och rörelsesensorer, men inga i källaren. Vad borde vi tänka på? Finns det någon risk vi inte haft i beräkningen?
  • Svar på tråden Sova över i skolan
  • Anonym (Rätt trist)
    Fri 13 Dec 2019 16:43
    #1
    +3

    Ja, ni bör på något sätt försäkra er om att era föräldrar (eller andra som kan bli oroliga) inte har någon anledning att oroa sig. Ni bör ha med er mobiler (och laddare) så att ni kan ringa på hjälp ifall ni behöver.

    Var beredda på att det kommer att vara kul i fem minuter och väldigt långtråkigt i 12 timmar.

    Ta med mat. Ta med något mjukt att sova på.

    Det ni gör är ju troligen olagligt så var beredda på att ta konsekvenserna. I värsta fall kan det kanske bli dagsböter (ni är ju straffmyndiga) och som en konsekvens problem med lämplighetsintyg när ni ska ta körkort.

    Utlöser ni larmet kan det komma att kosta rätt många tusenlappar beroende på skolans avtal med säkerhetsföretaget som era föräldrar får betala.

  • Anonym (Anony­m)
    Fri 13 Dec 2019 16:53
    #2

    Hmm.. detta fick mig att tänka på den gamla tv-serien "dårfinkar och dönickar". Gjorde dom inte så där?

  • Anonym (lärar­e)
    Fri 13 Dec 2019 16:59
    #3

    de flesta skolor har larm, har ni tänkt på det? 

  • Anonym (Nja..­.)
    Fri 13 Dec 2019 17:01
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-13 16:53:31 följande:

    Hmm.. detta fick mig att tänka på den gamla tv-serien "dårfinkar och dönickar". Gjorde dom inte så där?


    Nja...huvudpersonen släppte lös en flock änder i klassrummet, vilka hon fångat och burit in i bonuspappans femmannatält 
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 13 Dec 2019 17:02
    #5
    Anonym (lärare) skrev 2019-12-13 16:59:39 följande:

    de flesta skolor har larm, har ni tänkt på det? 


    Ja det är inte 80-tal längre som i dårfinkar och dönickar
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 13 Dec 2019 17:03
    #6
    Anonym (Nja...) skrev 2019-12-13 17:01:40 följande:

    Nja...huvudpersonen släppte lös en flock änder i klassrummet, vilka hon fångat och burit in i bonuspappans femmannatält 


    Just det. Men jag har för mig om att de även övernattade på skolan? Jag älskade den serien.
  • Fri 13 Dec 2019 17:06
    #7

    Finns det toalett i källaren? För det kommer ni behöva under dom timmar ni är där. Ni kan ju inte gå upp i själva skolan på toa för då går larmet. Mat och vatten behöver ni också såklart. Dock förstår jag inte det spännande att sova i skolan när man inte kan gå runt i korridorerna på natten.

  • Anonym (Nja..­.)
    Fri 13 Dec 2019 17:07
    #8
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-13 17:03:32 följande:
    Just det. Men jag har för mig om att de även övernattade på skolan? Jag älskade den serien.
    Möjligt, länge sedan jag såg den.

    Nu är vi knappast till någon hjälp, snarare tvärtom, men både tv-serie och bok är helt underbara! Skrattar fortfarande åt en del formuleringar i boken, som när bonuspappan råkar köra igenom grannens staket Skrattande
  • Anonym (Anony­m)
    Fri 13 Dec 2019 17:15
    #9
    Anonym (Nja...) skrev 2019-12-13 17:07:04 följande:

    Möjligt, länge sedan jag såg den.

    Nu är vi knappast till någon hjälp, snarare tvärtom, men både tv-serie och bok är helt underbara! Skrattar fortfarande åt en del formuleringar i boken, som när bonuspappan råkar köra igenom grannens staket 


    Har bara sett serierna men ja, riktigt rolig film fast lite sorglig också.
  • Anonym (Nja..­.)
    Fri 13 Dec 2019 17:19
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-13 17:15:13 följande:
    Har bara sett serierna men ja, riktigt rolig film fast lite sorglig också.
    De kunde sådant på den tiden, kombinera humor och allvar - många Astrid Lindgren-filmer har ju också mörka sidor, om man tänker efter
Svar på tråden Sova över i skolan