• emmirein

    Kräva ränta på pengar som arbetsgivare är skyldig?

    Hej!
    Min förra arbetsgivare gav mig under några månader färre timmar än vad som stod i mitt kontrakt att jag hade rätt till. När jag slutade på det jobbet i Augusti bestämdes det att chefen skulle kontakta mig för att boka möte för att reda ut hur många timmar som saknades. Chefen kontaktade aldrig mig och jag behövde jaga i flera veckor innan mötet blev av. Väl på det mötet blev jag lovad att lönekontoret skulle kontakta mig angående exakt uträkning av hur mycket pengar de är skyldiga mig. Detta är snart två månader sedan och trots att jag har kontaktat dem har jag inte fått någon återkoppling. 


    Jag undrar om jag har rätt att kräva ränta (och i så fall hur mycket) på pengarna de är skyldiga mig, i och med att jag har försökt lösa detta i 4 månader och arbetsgivaren bara skjuter upp det?

  • Svar på tråden Kräva ränta på pengar som arbetsgivare är skyldig?
  • Anonym (op)

    Prova, men kan bli jobbigt om du har kommunal, då de inte hjälper till så mycket som de borde alltid.

    Min arbesgivare var 8 månader sen med viss lön, det var två år sedan, inget har hänt.

  • Anonym (Siri)

    Du kan skicka ett betalningsföreläggande (tror att det heter så) via kronofogden till din arbetsgivare och då kräva ränta. Förvänta dig ingen hög ränta men skadar ju inte att kräva lite extra.
    Facket bör hjälpa, att inte betala ut rätt lön är ett grovt kollektivavtalsbrott om dem har kollektivavtal.

  • viseversa

    Jösses vad arg jag hade varit. Är säker på att chefen är asnoga med att få hela sin höga lön men dina pengar och tid är inte viktigt. Hade kontakat facket på stört. Det är inte okej.

Svar på tråden Kräva ränta på pengar som arbetsgivare är skyldig?