• Anonym (Trött)

    Svärmor frågar alltid om mannens ex

    Min man och hans ex har ett barn ihop. Jag har funnits med i bilden i ca 3 år. Varje gång vi träffar mannens mamma (som han har väldigt dålig kontakt med) så frågar hon hur barnets mamma mår, vad hon gör osv. Mannen och barnets mamma kommer inte överens överhuvudtaget och hon har betett sig väldigt illa mot mig. Jag tycker att de är fruktansvärt jobbigt att behöva sitta och lyssna på mannens mammas frågor om henne. Överreagerar jag? Har ni några tips?

  • Svar på tråden Svärmor frågar alltid om mannens ex
  • Roxwell

    Känns lite elakt att låta dig lyssna på det, det kan väl hon fråga honom när dom är ensamma kan man tycka.

  • Roxwell

    Känns lite elakt att låta dig lyssna på det, det kan väl hon fråga honom när dom är ensamma kan man tycka.

  • Anonym (Trött)
    Roxwell skrev 2019-12-13 23:57:47 följande:

    Känns lite elakt att låta dig lyssna på det, det kan väl hon fråga honom när dom är ensamma kan man tycka.


    Jag känner lite att hon kan väl fråga henne själv. Mannen vill inte heller prata om henne men har svårt att säga emot och sätta ner foten (varför vet jag inte, tycker att han borde säga ifrån men icke). Jag vet ju att mannens mamma är vän med barnets mamma på Facebook så är hon intresserad av hennes liv kan hon ju bara skriva till henne där kan jag tycka. Att tillägga är att vi träffar mannens mamma kanske 2 gånger om året, och då borde hon kanske intressera sig mer i vårt liv än i hans ex?
  • Anonym (Anna)

    Jag förstår att det är jobbigt för dig, att påminnas och ständigt känna sig jämförd med mannens ex. Hur beter sig svärmor i övrigt mot dig? Är hon nyfiken och positivt i övrigt gentemot dig? Rent krasst så tror jag dock, att även om hon tycker du är underbar, så frågor hon. Då det är hennes barnbarns mamma.

    Jag skulle nog pratar med min sambo och säga att du upplever det jobbigt att hon vill prata om hans ex när du är med. Även ifall du dom har barn ihop. Detta är säkerligen något som även din sambo tycker är jobbigt. Kanske kan han prata med sin mamma och säga att han inte tycker det känns särskilt respektfullt gentemot honom när hon tar och pratar om exet i din närvaro. 

  • FuckGoggleAskMe

    För mannens mamma, är denna kvinna mamma till barnbarnet, så hon är viktig pga det. Be mannen prata med sin mamma, antingen får hon ha koll på barnbarnets mamma direkt med henne, eller också fråga sonen enskilt.

  • Anonym (Trött)
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-14 00:00:47 följande:

    Jag förstår att det är jobbigt för dig, att påminnas och ständigt känna sig jämförd med mannens ex. Hur beter sig svärmor i övrigt mot dig? Är hon nyfiken och positivt i övrigt gentemot dig? Rent krasst så tror jag dock, att även om hon tycker du är underbar, så frågor hon. Då det är hennes barnbarns mamma.

    Jag skulle nog pratar med min sambo och säga att du upplever det jobbigt att hon vill prata om hans ex när du är med. Även ifall du dom har barn ihop. Detta är säkerligen något som även din sambo tycker är jobbigt. Kanske kan han prata med sin mamma och säga att han inte tycker det känns särskilt respektfullt gentemot honom när hon tar och pratar om exet i din närvaro. 


    Hon är inte speciellt intresserad alls, i varken mig eller hennes son. De har en väldigt speciell relation. Mamman är inte heller svensk så har lite annan kultur där man inte är så kärleksfull.

    Jag har pratat med mannen. Han förstår och håller med men vet inte vad han ska säga menar han på. Jag känner att jag inte ens vill träffa henne faktiskt, överhuvudtaget.
  • Anonym (Trött)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-12-14 00:03:07 följande:

    För mannens mamma, är denna kvinna mamma till barnbarnet, så hon är viktig pga det. Be mannen prata med sin mamma, antingen får hon ha koll på barnbarnets mamma direkt med henne, eller också fråga sonen enskilt.


    Jag hade kunnat förstå det om mamman hade tyckt hennes egen son som är pappa till barnet var viktig, kan anse att han borde vara viktigare för henne. Men hon är totalt ointresserad av honom.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Trött) skrev 2019-12-14 00:04:00 följande:
    Hon är inte speciellt intresserad alls, i varken mig eller hennes son. De har en väldigt speciell relation. Mamman är inte heller svensk så har lite annan kultur där man inte är så kärleksfull.

    Jag har pratat med mannen. Han förstår och håller med men vet inte vad han ska säga menar han på. Jag känner att jag inte ens vill träffa henne faktiskt, överhuvudtaget.
    Jag förstår dig! Tycker att du ska säga till sambon att han får prata med honom på telefon innan ni träffar henne nästa gång. Att han inte känner att hon respekterar dig och hans val av partner när han pratar om hans ex i din närvaro. Har hon någon fråga om hur det är med exet så får hon ta det på telefon innan, alternativt efter. 
  • EmberEyes

    Om du inte vill lyssna på/vara delaktig i konversationen är det väl bara att gå därifrån, eller låta bli att gå dit alls. Bandet mellan denna kvinna och mannens ex kommer alltid vara viktigare än bandet till dig, du är ju bara sonens nya och kommer aldrig kunna bli mamman till sonens första barn.

  • Kusinen

    Jag tycker inte att en frågo om hur barnbarnets mamma har det är miinst lilla konstig i sig. Träffas ni däremot ofta, tex varje vecka och hon frågar detta varje gång känns det lite märkligt.

    Om hon och sonen har dålig relation kanske det är svårt att komma på samtalsämnen och så blir det några standardfrågor som hon liksom säger varje gång per automatik?

Svar på tråden Svärmor frågar alltid om mannens ex