• Sun 15 Dec 2019 02:30
    1393 visningar
    12 svar
    12
    1393

    Hjälp mig hitta sagan som gjorde ett outplånligt intryck

    Som barn på 80-talet läste och lyssnade jag på en saga som gjorde ett outplånligt intryck. Jag upplevde den som en  folksaga men den var betydligt mörkare och otäckare än många andra  folksagor.

    Två unga kvinnor, har för mig att de hette Karin och Lena blir djupt förälskade i samma man. Han är intresserad av bägge, men då den ena blir gravid efter en dansbanekväll tar han sitt ansvar och gifter sig med henne . De får en son och minns jag rätt fick han heta Carl. Den andra kvinnan utbildar sig till lärarinna och då Carl så småningom börjar skolan plågar och misshandlar hon honom på alla sätt hon kan för att komma åt hans mamma, som "stal" hennes livs kärlek.

    När Carls mamma får veta vad som pågår svär hon på att om hon dör först ska hon hämnas gruvligt på kvinnan som varit så grym mot hennes son. Så blir det också. Hämnden består i att alla kläder i lärarinnans garderob blir sönderskurna om nätterna. Resten av livet , det spelar ingen roll hur mycket hon lagar eller köper nytt.

    Knappast en typisk barnsaga alltså , men den fanns förutom i bokform också på en sagokassett för barn, tillsammans med lite "snällare" historier. Tyvärr kan jag inte hur mycket jag än funderar minnas vad sagan heter.

    Men någon mer måste ha hört eller läst den! Snälla, hjälp mig att hitta sagan som gjorde ett så outplånligt intryck.

  • Svar på tråden Hjälp mig hitta sagan som gjorde ett outplånligt intryck
  • Sun 15 Dec 2019 12:17
    #5
    bananman skrev 2019-12-15 08:52:33 följande:

    Efter lite googling så hittade jag Greg Bengtsson och kärleken.

    Kan det vara den?


    Den utspelar sig väl under tidigt  50-tal i Stockholm?

    Sagan jag tänker på utspelar sig nog snarare  ute på landet eller i en mindre stad under sent 1800-tal eller tidigt 1900-tal. "På den här tiden fanns inga preventivmedel" är en mening jag minns. Det känns inte riktigt som Stockholm tidigt 1950-tal.

    Men tack för att du försökte hjälpa. Greg Bengtsson och kärleken verkar vara en spännande bok.
  • Sun 15 Dec 2019 12:39
    #7
    Magical skrev 2019-12-15 08:29:24 följande:
    Du måste skoja? Bröderna Grimm reste runt på landsbygden för flera hundra år sedan och skrev ner de sagor som folk berättade, Hans & Greta m. flera. Givetvis finns inget i deras sagor om moderna företeelser som lärare, dansbanor mm.

    Detta är ingen folksaga, det är möjligen en konstsaga (så kallas modernare sagor) och det nu ens är en saga. 
    Det var ju som barn jag upplevde den som en folksaga. Idag inser jag att den utspelar sig alldeles för sent i tiden för att vara en äkta folksaga. Sent 1800-tal /tidigt 1900-tal någon gång.
  • Sun 15 Dec 2019 19:48
    #8
    myskmalva skrev 2019-12-15 12:22:03 följande:

    Vad var det mer för sagor på kassetten/i boken? Det kanske är lättare att hitta den enskilda sagan om man först letar efter hela samlingen.


    Tyvärr sviker mig minnet här. Den enda ytterligare saga i samma samling jag minns något av handlar om en Alfred som inte får ro i sin grav.
  • Thu 6 Feb 2020 16:54
    #12
    Bleha skrev 2019-12-16 08:17:33 följande:

    Jag hade den sagan på ett band tillsammans med andra sagor. Det var även en om Tomlin och Johanna, någon mångubbe, troll och en med något skelett. 

    Trodde att de var unika för det bandet men sagorna kanske är tagna från olika ställen. 


    Tack för hjälpen! Glad
Svar på tråden Hjälp mig hitta sagan som gjorde ett outplånligt intryck