• Anonym (Dotte­r och mamma)
    Sun 15 Dec 2019 07:46
    1553 visningar
    24 svar
    24
    1553

    Bryta ett medberoende

    Är det vanligt att män stänger av känslorna och bryter helt med de missbrukande parterna?

    Lång historia kort:

    Uppvuxen med blandmissbrukande mor, i bakgrunden fanns en morbror med tungt missbruk och tung kriminalitet.

    Mor umgicks med likasinnade.

    Vid 12 års ålder blev jag sexuellt utnyttjad av 4 män som mor dragit hem. Hon sov.

    16 år flyttade jag hemifrån. Hon är två personer, den elaka tyrannen och den omtänksamma/ångestfyllda modern.

    Jag flyttar 70 mil från min hemstad och får barn vid 22 , lever ett Svenssonliv med pappan i 19 år.

    När första barnet är 14 fattar jag misstankar om droginblandning och det visar sig att så är fallet. Kopplade in alla instanser och kämpade mig blå i 6 år. Nu orkar jag inte med mer och har brutit med både mor och barn.

    Måste fokusera på de andra barnen och mitt liv.

    Är det vanligt att man bryter . Gör det mig till en dålig människa?

    Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Bryta ett medberoende
  • Anonym (Anony­ma)
    Sun 15 Dec 2019 08:01
    #1
    +1

    Jag tror du gör rätt. Ibland måstem man anpassa sig efter verkligheten o sina förutsättningar. Du måste räcka till för flera barn. Du har gjort ett fantastiskt jobb med ditt liv hittills med tanke på vad du har gått igenom!

    Fortsätt fokusera på det goda, som du har gjort så bra hittills, även för missbrukaren så så är det bra att se att du fokuserar på det som är bra, ett bra exempel. Det kommer att ordna sig för alla dina barn såsmåningom.

    Heja heja!

  • Sun 15 Dec 2019 08:28
    #2

    I min värld bryter man aldrig med ett barn. Barnet är bara 20 år. Väldigt tidigt att ge upp måste jag säga. Däremot måste man inte vara medberoende och sponsra med pengar etc. Men det är ens jäkla plikt som förälder att finnas där, stötta, motivera, tjata och störa missbruket. Och först och främst visa kärlek.

    Så ja, jag tycker det är skitdåligt att som förälder bryta med en 20 åring som har allvarliga problem.

  • Sun 15 Dec 2019 08:31
    #3

    Och nej det är inte vanligt att föräldrar bryter med så unga människor som har allvarliga problem. De allra flesta föräldrar finns kvar och kämpar eftesom de förstår att ungdomen inte har en chans att klara av sina problem utan sin familj.

  • Anonym (op)
    Sun 15 Dec 2019 08:42
    #4

    Det gör dig till svag människa. Jga fattar det är tungt, me det är ditt barn, som dessutom inte är så gammalt.

    Jag hade aldrig övergivit ett barn.

  • Anonym (Dotte­r och mamma) Trådstartaren
    Sun 15 Dec 2019 09:38
    #5
    +1

    Barnet går på behandling idag och är välkommen när hen är ren igen.

    Ni kan tycka att det är dåligt att vända ryggen till ett barn som har det jobbigt.

    När barn fyller 18 har man som förälder inget att säga till om och barnet gör egna val.

    Jag har dragit i drogtester, kontaktpersoner, samtalsterapi för barnet 3 dagar i veckan under 4 år , hängt timmavis på stan för att leta rätt på hen , åkt land och rike runt för att hämta hem.

    Rutiner och struktur finns och ja jag hade säkerligen kunnat gjort något annorlunda .

    Nu finns det fler barn i bilden som får illa när storasyskonet stjäl deras födelsedagspengar, säljer deras ps4, Tv:n, slår sönder saker under rus. Drar hem kleti och pleti mitt i natten.

    Det är inte rätt mot de yngre att acceptera sådant beteende.

    Vill hen ha hjälp så är hen välkommen in i gemenskapen igen . Innan dess får hen hålla sig ifrån framförallt syskonen.

  • Anonym (op)
    Sun 15 Dec 2019 09:40
    #6
    Anonym (Dotter och mamma) skrev 2019-12-15 09:38:37 följande:

    Barnet går på behandling idag och är välkommen när hen är ren igen.

    Ni kan tycka att det är dåligt att vända ryggen till ett barn som har det jobbigt.

    När barn fyller 18 har man som förälder inget att säga till om och barnet gör egna val.

    Jag har dragit i drogtester, kontaktpersoner, samtalsterapi för barnet 3 dagar i veckan under 4 år , hängt timmavis på stan för att leta rätt på hen , åkt land och rike runt för att hämta hem.

    Rutiner och struktur finns och ja jag hade säkerligen kunnat gjort något annorlunda .

    Nu finns det fler barn i bilden som får illa när storasyskonet stjäl deras födelsedagspengar, säljer deras ps4, Tv:n, slår sönder saker under rus. Drar hem kleti och pleti mitt i natten.

    Det är inte rätt mot de yngre att acceptera sådant beteende.

    Vill hen ha hjälp så är hen välkommen in i gemenskapen igen . Innan dess får hen hålla sig ifrån framförallt syskonen.


    Ja, men det är ju inte att överge, om personen går på behandling. Ska du bryta kontakten är det inte samma sak som att hen är välkommen in i gemenskapen som drogfri.
  • Anonym (Dotte­r och mamma) Trådstartaren
    Sun 15 Dec 2019 09:46
    #7
    Anonym (op) skrev 2019-12-15 09:40:12 följande:

    Ja, men det är ju inte att överge, om personen går på behandling. Ska du bryta kontakten är det inte samma sak som att hen är välkommen in i gemenskapen som drogfri.


    För mig är det det. Jag tar ju avstånd från barnet medan det är i sitt beroende.

    Stöttar inte med pengar och bjuder inte hem över jul mm
  • Sun 15 Dec 2019 10:25
    #8
    -1
    Anonym (Dotter och mamma) skrev 2019-12-15 09:38:37 följande:

    Barnet går på behandling idag och är välkommen när hen är ren igen.

    Ni kan tycka att det är dåligt att vända ryggen till ett barn som har det jobbigt.

    När barn fyller 18 har man som förälder inget att säga till om och barnet gör egna val.

    Jag har dragit i drogtester, kontaktpersoner, samtalsterapi för barnet 3 dagar i veckan under 4 år , hängt timmavis på stan för att leta rätt på hen , åkt land och rike runt för att hämta hem.

    Rutiner och struktur finns och ja jag hade säkerligen kunnat gjort något annorlunda .

    Nu finns det fler barn i bilden som får illa när storasyskonet stjäl deras födelsedagspengar, säljer deras ps4, Tv:n, slår sönder saker under rus. Drar hem kleti och pleti mitt i natten.

    Det är inte rätt mot de yngre att acceptera sådant beteende.

    Vill hen ha hjälp så är hen välkommen in i gemenskapen igen . Innan dess får hen hålla sig ifrån framförallt syskonen.


    Det är stor skillnad på att acceptera sådant beteende som du beskriver och att vända barnet ryggen. Det är ingen som säger att du ska acceptera missbruk och beteendet som följer med det, men det finns andra alternativ till att vända barnet ryggen och säga upp kontakten. Så gör man bara inte.
  • Anonym (Hh)
    Sun 15 Dec 2019 11:11
    #9

    Har din mor, din dotters mormor introducerat din dotter för droger?

    Jag tycker du gör helt rätt i att bryta helt med din mor i så fall, totalt alltså.

    När det gäller din dotter tycker jag du gör rätt i att säga att hon är välkommen när hon är drogfri igen, dvs inte bryta helt.

  • Anonym (Dotte­r och mamma) Trådstartaren
    Sun 15 Dec 2019 12:08
    #10
    Anonym (Hh) skrev 2019-12-15 11:11:10 följande:

    Har din mor, din dotters mormor introducerat din dotter för droger?

    Jag tycker du gör helt rätt i att bryta helt med din mor i så fall, totalt alltså.

    När det gäller din dotter tycker jag du gör rätt i att säga att hon är välkommen när hon är drogfri igen, dvs inte bryta helt.


    Min mor köpte cigg till barnet från att hen var 13 . Sen har hon gett pengar och betalt skulder som barnet dragit på sig genom sitt leverne.

    Så hon har underlättat för barnet men inte introducerat. Kanske romantiserat
Svar på tråden Bryta ett medberoende