• Anonym (Ts)

    Får man alltid ha mer än 1 jobb?

    Åh fy är så dålig på sådan här information..

    Jag jobbar heltid via kommunen på en förskola som förskollärare. Får jag bara sådär börja passa barn via en hemsida på kvällar utan att uppge det till nuvarande chefen? Det kommer ju innebära att jag jobbar mer än 40 Tim i veckan. Är det tillåtet?

  • Svar på tråden Får man alltid ha mer än 1 jobb?
  • Praktisk58

    Du kan behöva tillstånd av din chef.

    Folk som dubbeljobbar jobbar ofta sämre.

  • Anonym (C)

    Du måste uppge din bisyssla, om du arbetar i offentlig sektor.

  • Nonym

    Du får bara ha jobb inom samma genre med din arbetsgivares tillstånd, har du däremot ett extrajobb inom något annat har de ingen talan

  • Anonym (Linda)

    Det kan vara ok, men du måste kolla med kommunen/din chef. Som lärare får man tex inte ha privat läxläsning med sina elever som bisyssla, men vet inte hur det är med förskollärare.

  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-15 14:05:01 följande:

    Åh fy är så dålig på sådan här information..

    Jag jobbar heltid via kommunen på en förskola som förskollärare. Får jag bara sådär börja passa barn via en hemsida på kvällar utan att uppge det till nuvarande chefen? Det kommer ju innebära att jag jobbar mer än 40 Tim i veckan. Är det tillåtet?


    Hej ts. Du har faktiskt skyldighet att uppge för ag om du har ett extraarbete. Anledningen är att ditt extraarbete inte får vara konkurrerande verksamhet ( vilket det inte är i ditt fall ) men också för att ditt andra arbete inte får påverka negativt på ditt huvududsakliga arbete. Eftersom huvudarbetsgivaren har rehab ansvar om du t.e.x skulle bli sjuk i något som kan relateras till jobbet som t.e.x utbrändhet så är det viktigt för ag att faktiskt ha information om hur mycket du jobbar. Det är därför vi har arbetstidslagar. Så det några säger här ovan stämmer alltså inte men kontakta ditt fack så får du all information.
  • Nonym
    Anonym (H) skrev 2019-12-15 15:11:45 följande:

    Hej ts. Du har faktiskt skyldighet att uppge för ag om du har ett extraarbete. Anledningen är att ditt extraarbete inte får vara konkurrerande verksamhet ( vilket det inte är i ditt fall ) men också för att ditt andra arbete inte får påverka negativt på ditt huvududsakliga arbete. Eftersom huvudarbetsgivaren har rehab ansvar om du t.e.x skulle bli sjuk i något som kan relateras till jobbet som t.e.x utbrändhet så är det viktigt för ag att faktiskt ha information om hur mycket du jobbar. Det är därför vi har arbetstidslagar. Så det några säger här ovan stämmer alltså inte men kontakta ditt fack så får du all information.


    Man är inte alls skyldig att uppge för arbetsgivaren att man har ett extraarbete, det är bara om det är inom konkurrerande verksamhet som man MÅSTE ha sin arbetsgivares tillstånd..

    Nej, arbetstidslagstiftningen finns till av en helt annan anledning, annars skulle det ju vara olagligt (alltså straffbart på individnivå) att ha mer än ett jobb eller att jobba extra när man studerar (heltid) på tex högskola.. den finns till för att arbetsgivaren inte ska kunna utnyttja sina anställda (tex genom begränsningar i övertid, hur många timmar en heltidsanställning är, osv)
  • Nonym
    Anonym (H) skrev 2019-12-15 15:11:45 följande:

    Hej ts. Du har faktiskt skyldighet att uppge för ag om du har ett extraarbete. Anledningen är att ditt extraarbete inte får vara konkurrerande verksamhet ( vilket det inte är i ditt fall ) men också för att ditt andra arbete inte får påverka negativt på ditt huvududsakliga arbete. Eftersom huvudarbetsgivaren har rehab ansvar om du t.e.x skulle bli sjuk i något som kan relateras till jobbet som t.e.x utbrändhet så är det viktigt för ag att faktiskt ha information om hur mycket du jobbar. Det är därför vi har arbetstidslagar. Så det några säger här ovan stämmer alltså inte men kontakta ditt fack så får du all information.


    Konstigt att du försöker slå folk på fingrarna när du är så ute och cyklar om VARFÖR vissa lagar finns till och VAD de reglerar..
  • Anonym (Bisyssla)
    Nonym skrev 2019-12-15 16:35:40 följande:

    Konstigt att du försöker slå folk på fingrarna när du är så ute och cyklar om VARFÖR vissa lagar finns till och VAD de reglerar..


    Nej men nu har ju du fel. Eftersom ts är anställd i kommunal verksamhet och lyder under kollektivavtalet AB "allmänna bestämmelser" . Enligt kollektivavtalet AB så har medararbetare SKYLDIGHET att informera arbetsgivaren om en bisyssla och då kan arbetsgivaren godkänna eller neka den. Det innebär att om ts har en bisyssla som gör att hen jobbar mer än det lagen tillåter kan arbetsgivaren hävda att bisyssla påverkar ts arbetsuppgifter i form av ex prestation (om dem påverkar der alltså) eller att det är en konkurrerande verksamhet och förbjuda den.

    Så här står det i AB

    § 8 Bisysslor

    Mom. 1 Arbetstagare som har en bisyssla ska anmäla denna och lämna de uppgifter, som arbetsgivaren anser behövs för bedömning av bisysslan. Arbetsgivaren ska medvetandegöra arbetstagaren om skyldigheten att anmäla bisysslan

    och lämna uppgifter.

    Arbetsgivaren kan förbjuda bisysslan om arbetsgivaren finner att den kan

    a) inverka hindrande för arbetsuppgifterna,

    b) innebära verksamhet som konkurrerar med arbetsgivarens.

    Anmärkning

    Förtroendeskadlig bisyssla för arbetstagaren inom kommun, landsting eller kommunalförbund regleras i 7 § lagen om offentlig anställning (LOA).

    För arbetstagare anställd hos annan arbetsgivare än kommun, landsting eller kommunalförbund gäller även att bisyssla kan förbjudas av arbetsgivaren om den kan

    C) påverka arbetstagarens handläggning av ärenden i sitt arbete hos arbetsgivaren.

    Mom. 2 Förtroendeuppdrag inom fackliga, politiska eller ideella organisationer räknas inte som bisyssla enligt detta avtal.
  • Anonym (yes)
    Anonym (Bisyssla) skrev 2019-12-15 17:06:12 följande:
    Nej men nu har ju du fel. Eftersom ts är anställd i kommunal verksamhet och lyder under kollektivavtalet AB "allmänna bestämmelser" . Enligt kollektivavtalet AB så har medararbetare SKYLDIGHET att informera arbetsgivaren om en bisyssla och då kan arbetsgivaren godkänna eller neka den. Det innebär att om ts har en bisyssla som gör att hen jobbar mer än det lagen tillåter kan arbetsgivaren hävda att bisyssla påverkar ts arbetsuppgifter i form av ex prestation (om dem påverkar der alltså) eller att det är en konkurrerande verksamhet och förbjuda den.
    Precis. Jag arbetar inom en kommunal verksamhet och varje år tar chefen upp det någon gång och påminner oss om att de som har en bisyssla måste fyra i en blankett och lämna in. Om man är osäker på om det man gör räknas som bisyssla, ska man fråga honom/facket, så att allt blir rätt. 
  • Nonym
    Anonym (Bisyssla) skrev 2019-12-15 17:06:12 följande:

    Nej men nu har ju du fel. Eftersom ts är anställd i kommunal verksamhet och lyder under kollektivavtalet AB "allmänna bestämmelser" . Enligt kollektivavtalet AB så har medararbetare SKYLDIGHET att informera arbetsgivaren om en bisyssla och då kan arbetsgivaren godkänna eller neka den. Det innebär att om ts har en bisyssla som gör att hen jobbar mer än det lagen tillåter kan arbetsgivaren hävda att bisyssla påverkar ts arbetsuppgifter i form av ex prestation (om dem påverkar der alltså) eller att det är en konkurrerande verksamhet och förbjuda den.

    Så här står det i AB

    § 8 Bisysslor

    Mom. 1 Arbetstagare som har en bisyssla ska anmäla denna och lämna de uppgifter, som arbetsgivaren anser behövs för bedömning av bisysslan. Arbetsgivaren ska medvetandegöra arbetstagaren om skyldigheten att anmäla bisysslan

    och lämna uppgifter.

    Arbetsgivaren kan förbjuda bisysslan om arbetsgivaren finner att den kan

    a) inverka hindrande för arbetsuppgifterna,

    b) innebära verksamhet som konkurrerar med arbetsgivarens.

    Anmärkning

    Förtroendeskadlig bisyssla för arbetstagaren inom kommun, landsting eller kommunalförbund regleras i 7 § lagen om offentlig anställning (LOA).

    För arbetstagare anställd hos annan arbetsgivare än kommun, landsting eller kommunalförbund gäller även att bisyssla kan förbjudas av arbetsgivaren om den kan

    C) påverka arbetstagarens handläggning av ärenden i sitt arbete hos arbetsgivaren.

    Mom. 2 Förtroendeuppdrag inom fackliga, politiska eller ideella organisationer räknas inte som bisyssla enligt detta avtal.


    Jag har inte kommunals enskilda kollektivavtal, men det du började blanda in var arbetstidslagstiftningen, och enligt DEN är det verkligen inte som du försöker få det att framstå.

    Enligt de allmänna bestämmelser som du hänvisar till nu, så ja, absolut, men inte till det du hänvisade först.

    Men ja, absolut, inom kommunal är man tydligen skyldig till det, men det har ingenting med någon arbetstidslagstiftning att göra..
  • Anonym (Bisyssla)
    Nonym skrev 2019-12-15 18:36:36 följande:

    Jag har inte kommunals enskilda kollektivavtal, men det du började blanda in var arbetstidslagstiftningen, och enligt DEN är det verkligen inte som du försöker få det att framstå.

    Enligt de allmänna bestämmelser som du hänvisar till nu, så ja, absolut, men inte till det du hänvisade först.

    Men ja, absolut, inom kommunal är man tydligen skyldig till det, men det har ingenting med någon arbetstidslagstiftning att göra..


    Nej nu blev det fel igen, du blandar du ihop mig med signaturen H som skrev om arbetstidslagen. :) Och du har rätt i att bisyssla inte är reglerat i arbetstidslagen. Men en arbetsgivare kan ändå anse att man bryter mot reglerna kring bisyssla om du har en heltidsanställning och sedan en annan anställning ovanpå det utifrån det arbetsmiljöansvar som arbetsgivaren har, där arbetstid är en del.
  • Nonym
    Anonym (Bisyssla) skrev 2019-12-15 18:51:00 följande:

    Nej nu blev det fel igen, du blandar du ihop mig med signaturen H som skrev om arbetstidslagen. :) Och du har rätt i att bisyssla inte är reglerat i arbetstidslagen. Men en arbetsgivare kan ändå anse att man bryter mot reglerna kring bisyssla om du har en heltidsanställning och sedan en annan anställning ovanpå det utifrån det arbetsmiljöansvar som arbetsgivaren har, där arbetstid är en del.


    Blev galet då du citerade mig då jag citerade denne..

    Både ja och nej.. arbetsgivaren är bara ansvarig för det som sker på dennes arbetsplats, sålänge du har en bisyssla som inte går ut över denna spelar det faktiskt ingen roll..

    Vi hade detta uppe på en facklig utbildning, och det är tydligen ganska vanligt att arbetsgivare vill inskränka på de anställdas rätt till bisyssla för att försöka hålla dem mer tillgängliga för denne själv (för exempelvis övertid)

    För att arbetsgivaren ska få rätt i sådana här ärenden i rätten krävs det i princip att den anställde missköter sitt ordinarie jobb, inte bara att chefen kommer med luddiga argument om arbetsmiljön..
  • Anonym (qwerty)
    Nonym skrev 2019-12-15 19:12:57 följande:
    Blev galet då du citerade mig då jag citerade denne..

    Både ja och nej.. arbetsgivaren är bara ansvarig för det som sker på dennes arbetsplats, sålänge du har en bisyssla som inte går ut över denna spelar det faktiskt ingen roll..

    Vi hade detta uppe på en facklig utbildning, och det är tydligen ganska vanligt att arbetsgivare vill inskränka på de anställdas rätt till bisyssla för att försöka hålla dem mer tillgängliga för denne själv (för exempelvis övertid)

    För att arbetsgivaren ska få rätt i sådana här ärenden i rätten krävs det i princip att den anställde missköter sitt ordinarie jobb, inte bara att chefen kommer med luddiga argument om arbetsmiljön..
    Men sluta att skylla på alla andra. Det är du som har fel här, var vuxen och stå för det!
    Allt annat är bara sjukt irriterande och omoget.
  • Nonym
    Anonym (qwerty) skrev 2019-12-15 20:23:13 följande:

    Men sluta att skylla på alla andra. Det är du som har fel här, var vuxen och stå för det!

    Allt annat är bara sjukt irriterande och omoget.


    Fast så jävla fel har jag faktiskt inte, visst att det verkar vara så inom kommunal verksamhet att man är skyldig att anmäla bisyssla (vilket jag inte visste då jag inte jobbar kommunalt) det har jag erkänt att jag hade fel om, men det har ingenting med arbetstidslagen vilket anonym (H) påstod..

    Jag är vuxen och står för det, något som är sjukt irriterande, omoget och väldigt ovuxet är att inte ens kunna uttrycka sina åsikter och stå för dem med sitt riktiga nick på ett anonymt forum på nätet..
  • Anonym (Bisyssla)
    Nonym skrev 2019-12-15 19:12:57 följande:

    Blev galet då du citerade mig då jag citerade denne..

    Både ja och nej.. arbetsgivaren är bara ansvarig för det som sker på dennes arbetsplats, sålänge du har en bisyssla som inte går ut över denna spelar det faktiskt ingen roll..

    Vi hade detta uppe på en facklig utbildning, och det är tydligen ganska vanligt att arbetsgivare vill inskränka på de anställdas rätt till bisyssla för att försöka hålla dem mer tillgängliga för denne själv (för exempelvis övertid)

    För att arbetsgivaren ska få rätt i sådana här ärenden i rätten krävs det i princip att den anställde missköter sitt ordinarie jobb, inte bara att chefen kommer med luddiga argument om arbetsmiljön..


    Alltså nu är du facklig representant vad jag förstår? Och jag är arbetsgivarrepresentant och jag tänker att vi säkert ser det lite olika. Men jag tittade snabbt på ad-domar och där fanns just iaf där arbetsgivaren förbjudit heltidsanställd att ha en timanställning hos annan arbetsgivare och där Kommunal och vårdförbundet drog fallet till Arbetsdomstolen och förlorade.

    Du kan läsa domarna här:

    lagen.nu/dom/ad/1999:27

    lagen.nu/dom/ad/1997:18

    De handlar både om offentlig sektor och det kan säkert finnas andra fall för har inte läst igenom alla domar, bara de som rörde bissysleförbud och offentlig sektor. Här är en annan bra sida där man kunde filtrera domarna. www.sorenoman.se/arbetsdomstolen-sokord/bisyssla/
Svar på tråden Får man alltid ha mer än 1 jobb?