Inlägg från: Huehue123 |Visa alla inlägg
  • Huehue123

Får inte tillbaka handpenningen

Hej ! Jag är ingen jurist men jag går på juristutbildningen. 

Du har rätt till fullgörelse eftersom du har ingått ett avtal med denna person, du kan utan tvekan kräva att få tillbaka handpenningen. 

Jag skulle behöva veta om det är en privatperson du köper av och i så fall om denne har en historik av att föda upp och sälja valpar eller om denne redan har ett företag som gör detta? anledningen är för att veta om det är konsumentköplagen eller köplagen som blir aktuell, om det rör sig om en van uppfödare så är "3 §   Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen." tillämplig, och den biten som du skrivit på som är till nackdel för dig är inte relevant längre då. skulle behöva mer info som sagt. :)  Lyssna inte på folk som sitter och säger " skyll dig själv " dom har ingen aning.

• Huehue123
    Anna60 skrev 2019-12-16 12:47:35 följande:

Läste resten av tråden nu. Defekt valp. Ni tingade en frisk. Är det en SKK-registrerad uppfödare så kontakta SKK. (Svenska Kennelklubben). I vilket fall som helst så har SKK en jurist du kan ringa och fråga. De har full koll på sånt här.

Skitsnack. det finns ingenting som säger för att varan är defekt att kunden inte har rätt att få den.
  • Huehue123
    LoveRain skrev 2019-12-17 07:59:49 följande:
    Fast om den andra parten vägrar att betala tillbaka trots att TS har rätt till pengarna behöver TS ändå lägga både tid och pengar på att ta hjälp av KFM och TR för att få sina pengar. Det handlar om 3 500 kr så det är troligen inte värt att dra det så långt.

Det är skillnad på vad man kan göra och vad man bör göra.