Inlägg från: Huehue123 |Visa alla inlägg
  • Huehue123

Får inte tillbaka handpenningen

Hej ! Jag är ingen jurist men jag går på juristutbildningen. 

Du har rätt till fullgörelse eftersom du har ingått ett avtal med denna person, du kan utan tvekan kräva att få tillbaka handpenningen. 

Jag skulle behöva veta om det är en privatperson du köper av och i så fall om denne har en historik av att föda upp och sälja valpar eller om denne redan har ett företag som gör detta? anledningen är för att veta om det är konsumentköplagen eller köplagen som blir aktuell, om det rör sig om en van uppfödare så är "3 §   Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen." tillämplig, och den biten som du skrivit på som är till nackdel för dig är inte relevant längre då. skulle behöva mer info som sagt. :)  Lyssna inte på folk som sitter och säger " skyll dig själv " dom har ingen aning.

• Huehue123
    Anna60 skrev 2019-12-16 12:47:35 följande:

Läste resten av tråden nu. Defekt valp. Ni tingade en frisk. Är det en SKK-registrerad uppfödare så kontakta SKK. (Svenska Kennelklubben). I vilket fall som helst så har SKK en jurist du kan ringa och fråga. De har full koll på sånt här.

Skitsnack. det finns ingenting som säger för att varan är defekt att kunden inte har rätt att få den.
  • Huehue123
    LoveRain skrev 2019-12-17 07:59:49 följande:
    Fast om den andra parten vägrar att betala tillbaka trots att TS har rätt till pengarna behöver TS ändå lägga både tid och pengar på att ta hjälp av KFM och TR för att få sina pengar. Det handlar om 3 500 kr så det är troligen inte värt att dra det så långt.

Det är skillnad på vad man kan göra och vad man bör göra.
    Det är en mycket större kostnad för dom andra om dom inte betalar, jag anser därför att det är rimligt att TS skickar dom ett meddelande där hon visar att hon kan sina rättigheter och därmed ger dom en möjlighet att betala, annars kan hon skicka in en stämningsansökan, väldigt få av dessa ärenden går till domstol utan man avgör det före det kommer dit och TS kommer därför inte behöva betala något stort belopp öht med största sannolikhet.  Du bör inte prata om saker du inte har någon aning om.
  • Huehue123
    EmberEyes skrev 2019-12-17 11:18:01 följande:
    TS skriver att handpenning inte återbetalas vid ånger enl. kontraktet, Räcker det för att handpenningen behålls av säljaren om "varan inte är defekt".
    Varför skriver du när du inte har någon aning öht om konsumentköplagen? kommentera på saker som du kan istället.
  • Huehue123
    EmberEyes skrev 2019-12-17 08:14:13 följande:
    Det är sällsynt att riktiga uppfödare driver sin kennel/katteri som ett företag.
    Har ytterst svårt att tänka mig att en buskavlare skulle göra det, betvivlar att de ens deklarerar vinst för hobbyverksamhet.

Eftersom vi inte vet vad som står i kontraktet TS har skrivit på så kan vi bara spekulera i vad som gäller. Det skulle kunna stå att en "defekt produkt ersätts" t. ex. (ny valp i nästa kull). Det kan också vara så att vissa "defekter" inte är defekter, t. ex. en svans-knick eller felfärgade ögon eller teckning eller liggande öron ist för stående osv, då det inte är en rashund som följer en standard.
    Det kvittar om dom bedriver ett företag  det viktiga är att dom har detta som sin primära inkomst och det inte är en engångsförteelse snälla sluta skriva, blir bara irriterad när människor som inte har någon aning om lagen öht kommenterar smörja som inte alls stämmer när TS frågar om folk som kan hjälpa henne, du har uppenbarligen ingen aning om lagen.
  • Huehue123
    Huehue123 skrev 2019-12-17 11:20:48 följande:
    Det kvittar om dom bedriver ett företag  det viktiga är att dom har detta som sin primära inkomst och det inte är en engångsförteelse snälla sluta skriva, blir bara irriterad när människor som inte har någon aning om lagen öht kommenterar smörja som inte alls stämmer när TS frågar om folk som kan hjälpa henne, du har uppenbarligen ingen aning om lagen.
    Avtalsvillkor som avviker från lagen

3 §   Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

Kan du läsa detta i några timmar så du fattar vad det betyder och sen säga till TS att hen inte kan göra något?

• Huehue123
    Kjell2 skrev 2019-12-17 11:30:19 följande:
    Finns det något i Konsumentköplagen som reglera handpenning och vad som gäller vid fel på varan? Eller ska man gå tillbaka till Köplagen?
    Det gör ingen skillnad om det är handpenning som är problemet, det relevanta i detta fallet är att när TS ger handpenningen och motpart accepterar så formas ett avtal, när säljaren sen inte levererar varan så bryter hen mot avtalet och det blir dröjsmål eftersom den andre part inte vill leverera varan, det är Konsumentköplagen som blir aktuell om denna person har en historik av att sälja valpar och detta inte är en engångsförteelse, det kvittar om detta är ett registrerat företag eller inte, TS har rätt att få ersättning för dröjsmålet i form av eventuellt skadestånd samt ränta på handpenningen från den dag hon gav denna.  
  • Huehue123
    Kjell2 skrev 2019-12-17 11:39:13 följande:
    Det är jättesvårt att säga om det enligt en domstol skulle vara tillräckligt allvarligt fel för att ni har ska ha rätt att häva köpet.

Ni sitter i en jobbig sits. Om ni häver köpet och säljaren vägar betala tillbaka handpenningen är det ni som måste driva detta till kfm och tingsrätt för att få tillbaka pengarna. 
    Det gör ingen skillnad om hunden har ett fel eller inte, TS har köpt en vara och hon har inte fått denna vara.  TS kan däremot när hon får hunden åberopa Fel och reklamera och få en ny frisk hund eller pengarna tillbaka med ränta.
  • Huehue123
    Kjell2 skrev 2019-12-17 11:45:45 följande:
    Men om TS häver köpet och säljaren hävdar att hunden är felfri?
    Det är upp till säljaren att bevisa att hunden är felfri enl konsumentköplagen de första 6 månader av köpet, och eftersom detta inte går av uppenbara anledningar i detta fall så kommer TS att få rätt.

Jag kan inte sitta här och förklara allt i KKPL och KPL till dig men jag vill hjälpa TS i detta fall av personliga anledningar.
  • Huehue123
    Kjell2 skrev 2019-12-17 11:56:40 följande:
    Om TS inte tar emot hunden och inte betalar slutlikvid utan hävdar fel på varan och säljaren vägrar betala tillbaka handpenningen. Vad tycker du TS ska göra?

Släppa sina 3500 kr och ta det som lärpengar?
    Gå till kfm och vara beredd att ta striden i tingsrätten?
    Jag tycker det bästa vore att hävda dröjsmål och på så sätt kräva tillbaka handpenningen för att köpet inte fullgörs, TS bör informera motparten om sina rättigheter och kräva tillbaka handpenningen, om denna inte gör det så skickar hen en stämningsansökan, jag har väldigt svårt att föreställa mig att säljaren vill gå till domstol när denne får betala för TS advokatkostnader och andra avgifter. 
  • Huehue123
    EmberEyes skrev 2019-12-17 12:12:03 följande:
    Inget i den länken är relevant för ditt argument.

"Vare sig konsumentköplagen eller köplagen blir tillämplig beror på om du har sålt valpen i egenskap av näringsidkare eller inte."
    En uppfödare brukar inte klassas som näringsidkare.

"I båda fallen kommer dock du som säljare ansvara för eventuella dolda del."
    Detta gäller inte ett dolt fel, eftersom den sk defekten upptäckts vid besiktning.
    Du sa - Eftersom du inte är insatt i uppfödning så ska jag förklara för dig. Uppfödare generellt har inte sin uppfödning som primär inkomst, även om de skulle ta både två och fyra kullar om året. I alla dispyter jag har hört talas om under de senaste drygt 15 åren, så har avtal och jurister inom SKK (och SVERAK om det nu har betydelse) behandlats inom kategorin privatperson-privatperson.

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om, om man kollar på länken som jag skickade dig så kan du läsa att - Konsumentköplagen blir tillämplig om du är hunduppfödare och bedriver denna verksamhet som näringsidkare.

Har du istället sålt valpen som privatperson till en annan privatperson, det vi säga inte som uppfödare, gäller köplagen istället. 

Poängen blir med andra ord att eftersom TS har fått sålt en hund från en person som är uppfödare, och agerar i form av uppfödare och inte privatperson så blir Konsumentköplagen aktuell. Det är inte relevant att det rör sig om ett dolt fel, poängen var att understryka att konsumentköplagen är det som skall tillämpas här.
  • Huehue123
    EmberEyes skrev 2019-12-17 12:12:03 följande:

"Vare sig konsumentköplagen eller köplagen blir tillämplig beror på om du har sålt valpen i egenskap av näringsidkare eller inte."
    En uppfödare brukar inte klassas som näringsidkare.

"I båda fallen kommer dock du som säljare ansvara för eventuella dolda del."
    Detta gäller inte ett dolt fel, eftersom den sk defekten upptäckts vid besiktning.

kan du inte sluta posta bara? du vet ju uppenbarligen ingenting om den lagliga sidan, vilket är vad TS vill ha hjälp med.
  • Huehue123

Kjell2 skrev 2019-12-17 12:04:16 följande:
    Dröjsmål? Säljaren är beredd att leverera.

Med tanke på att felet inte är jätteallvarligt, är det säkert att domstolen kommer ge TS rätt att häva köp och få handpenningen tillbaka. Finns det inte en risk att de går på säljaren linje och sen får TS betala kostnaderna?
    TS skrev -> Vi skulle köpa en valp, men nu blir det inte av och de vägrar lämna tillbaka handpenningen.

Vad kan vi göra? Vad händer om vi polisanmäler? Det finns kontrakt påskrivet.

Du har rätt i en sak här, jag har nog missuppfattar att det var säljaren som inte ville fullfölja köpet, har läst nu vad TS skrev i sina andra svar och tror att det rör sig om TS inte vill fullfölja avtalet på grund av att varan ( hunden ) erhåller ett fel.

Då blir det istället som så att konsumenten (TS )  måste reklamera felet, jag kan inte se att TS inte skulle få tillbaka sina pengar då varan uppenbarligen erhåller ett fel som inte fanns med vid ursprungsavtalet.  
  • Huehue123
    Kjell2 skrev 2019-12-17 13:18:01 följande:
    TS har reklamerat till säljaren och säljaren vägar betala tillbaka handpenningen.

Så ditt råd baserat på det TS skrivit är att ta detta till domstol då domstolen kommer döma till TS fördel?
    Tror det blir nog med ett brev till säljaren där hon informerar om hennes rättigheter, jag tror inte detta kommer gå till domstol.
  • Huehue123
    Anonym (ARN) skrev 2019-12-18 09:59:37 följande:

Fick tips om denna tråd och jösses vad fel de flesta har. Så här är det, oavsett vad andra har skrivit:

1. Oavsett om du driver uppfödning som ett företag eller ej kan du ses som motsvarande näringsidkare i lagens mening. Det räcker med att du tar mer än enstaka kullar för att så ska vara fallet. Med tanke på att TS skriver att uppfödaren har gott rykte utgår jag från att denne har haft flera kullar och konsumentköplagen bör vara tillämplig. Observera bör. Det är inget som går att avgöra utan mycket mer information. Därav punkt 3 nedan.

2. Felet som beskrivs är för TS av avsevärd betydelse. Det innebär att TS har rätt att få felet åtgärdat. Detta kan t.ex. ske genom att uppfödaren erbjuder en annan valp. Annars har TS rätt att få handpenningen tillbaka.

3. Första steget är alltid att vända sig till ARN. ARN avgör då om det lyder under konsumentköplagen och därefter om uppfödaren är skyldig till att återbetala handpenningen eller ej. Det kostar inget att anmäla till ARN.

4. ARNs beslut är inte ett domstolsbeslut. Så om uppfödaren inte följer beslutet får man stämma uppfödaren. Följer inte uppfödaren ARNs beslut hamnar denne på svarta listan.

5. Det finns en mindre avgift vid stämningsansökan. Avgiften för småmål har jag för mig är 900 kronor om det inte ändrats de senaste åren. Se till att stämma på tingningsavgiften, eventuella övriga omkostnader inkl avgiften för stämningsansökan.

finns inget krav på att det ska vara "avsevärd betydelse" 

Varan skall anses felaktig, 3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

TS har rätt till -  Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

---Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.  ----

Svar på tråden Får inte tillbaka handpenningen