• Anonym (Anita)

Övernattningslägenhet Stockholm?

Är precis färdigutbildad inom ett specifikt yrke men det finns inga jobb längre i närheten av där jag bor. Ser på Bl.a platsbanken att det finns massor av jobb i Stockholmsområdet och kan tänka mig att pendla men då tillkommer ju en kostnad för boende vilket inte får bli alltför dyrt. Ni som bor där, vart kan jag söka något ev boende som övernattningslägenhet el liknande? Jag behöver egentligen bara en äng, kokvrå, toa och dusch. Tanken är att åka hem över helgerna. Vet inte vart jag ska börja leta :/

• Svar på tråden Övernattningslägenhet Stockholm?
  • Minimalen
    Anonym (Anita) skrev 2019-12-15 19:40:13 följande:

Max 2500:- hade jag tänkt mig :) är ju lite beroende på lönen också såklart, men jag står ju med ett hus samt lån på det som också ska amorteras samt bil osv osv.

Den som hyr ut till dig ska väl inte behöva ta hänsyn till om du har lån på hus. Du kan skatta dig lycklig om du kan hitta ett inneboendekontrakt på mindre än 4500 kr.
  • Anonym (Kimmen)
    Max 2500:- hade jag tänkt mig :) är ju lite beroende på lönen också såklart, men jag står ju med ett hus samt lån på det som också ska amorteras samt bil osv osv.
    Min lägenhet jag hade under studenttiden kostade nästan dubbelt så mycket. 16 kvadrat i en närförort.

Det låter mycket orealistskt att få tag på en lägenhet i Stockholmsområdet för mindre 2500 kr.
  • Anonym (A)

Kolla på möjlighet till skatteavdrag för dubbelt boende och för resekostnader.

Du kan ringa Skatteverket och fråga exakt vilka avdrag du kan ha rätt till.

Det som kan bli aktuellt om du ska ligga kring 2500-3000 kr blir inneboendekontrakt, inte egen lägenhet. Eventuellt går det få ner hyran lite om du samtidigt gör lite extrajobb som viss barnpassning, hjälper någon äldre etc.

Sök på Blocket så får du en idé om prisbilden.

• Mrs Moneybags

Jaaa du, på Blocket hittar jag rum för inneboende från 2000/månad (ett rum i Norsborg) upp till 9000/månad. 

Det är som du förstår inte billigt. Jag skulle satsa på en halvstor stad med större möjligheter till billigt boende. 

• Anonym (juni)

Vilket yrke är det du är utbildad inom? Jag skulle kolla på kommuner runt om Stockholm och inte bara Stockholm kommun, men det kanske du menar underförstått när du pratar om att söka jobb i Stockholm. Många vill arbeta centralt men du kan faktiskt få bättre lön inom vissa angränsande kommuner som inte är lika attraktiva att jobba i. Inom mitt yrke tex vet jag att Upplands Väsby betalar bättre än andra kommuner eftersom att inte många vill sitta och pendla dit. Samtidigt kan det även vara billigare att hitta boende där vilket skulle va ett plus för dig. Tänk på att det är extremt drygt att pendla inom Stockholm så skaffa ett boende nära jobbet om du kan! Inom vissa kommuner finns det väldigt bra cykelvägar också så det är inte säkert att du måste ha månadskort året runt. Jag kan lätt cykla till mitt jobb i Tyresö kommun och det ligger 1 mil enkel väg för mig. Jag har en kollega som skaffade elcykel och nu endast har accesskort(sl-kort) som hon fyller på vid behov. 

Om varje tusenlapp räknas så kan det även vara intressant att titta på skillnader i kommunalskatt. Danderyd har tex 29,20 % skatt medan Tyresö har 32,02 %.  Med en lön på tex 30000 blir det en skillnad på 846kr / månad. 

• Pope Joan II
    Hehe. 
  • viseversa
    Du är alltså inte det minsta insatt i vad det kostar att bo i Sthlm. Dessutom är det i stort sett OMÖJLIGT att få tag på lägenhet till och med utanför tullarna. Du får väl bo inneboende någonstans. 
  • Anonym (Anita)

Som svar till alla;

Jag ska förtydliga att jag borde skrivit övernattningsRUM och inte lägenhet. Har kollat runt på airbnb osv.

Jag vet om priserna i Stockholm men uttryckte mig klumpigt. Tack för alla tips!

• viseversa
    Anonym (Anita) skrev 2019-12-17 18:36:19 följande:
    Som svar till alla;
    Jag ska förtydliga att jag borde skrivit övernattningsRUM och inte lägenhet. Har kollat runt på airbnb osv.
    Jag vet om priserna i Stockholm men uttryckte mig klumpigt. Tack för alla tips!
    Så du tror du ska kunna få kokvrå badrum och sovrum i ett rum? Erkänn att du hade noll koll istället. För nu blir det bara larvigt när du försöker rädda situationen fast du försagt dig i tråden. 
  • Anonym (mysan)
    viseversa skrev 2019-12-17 18:46:50 följande:

Så du tror du ska kunna få kokvrå badrum och sovrum i ett rum? Erkänn att du hade noll koll istället. För nu blir det bara larvigt när du försöker rädda situationen fast du försagt dig i tråden. 

Haha skadeglädje. Jag betalar sjukt hög hyra för jag är dum nog att bo i Stockholm och haha för dig som trodde du kunde hitta boende för skäligt pris i Stockholm. Haha.
  • viseversa
    Anonym (mysan) skrev 2019-12-17 20:09:42 följande:
    Haha skadeglädje. Jag betalar sjukt hög hyra för jag är dum nog att bo i Stockholm och haha för dig som trodde du kunde hitta boende för skäligt pris i Stockholm. Haha.
    Jag tycker priserna i Sthlm är SJUKT överpris. Men det är inte jag som bestämmer priserna. Däremot vet jag vad det kostar och att tro att man ska få en etta med konvrå och dusch för 2500 i månaden ÄR extremt naivt. Dessutom är bostadsbristen enorm i Sthlm. Det står inga tomma lägenheter redo att hyras ut bara man fått för sig att man ska jobba i Sthlm. Ska man bo innanför tullarna får man se till att ha flera miljoner på banken eller stått i bostadskö i ca40 år eller hyra svart och osäkert. Så ja jag finner det ganska roande att folk fortfarande tror det bara är ett flytta till stockholm och att man snabbt ska hitta en liten etta på söder för 2500 i månaden. 
  • Anonym (Anita)
    viseversa skrev 2019-12-17 18:46:50 följande:

Oj oj här hade vi en liten besserwisser som trodde sig veta att jag hade noll koll på läget! Ingen vidare holidayspirit för dig va? Man kan göra/säga fel, det är en del av livet men du verkar ödmjuk och felfri!
Svar på tråden Övernattningslägenhet Stockholm?