• Apricospaj

    Skulle ni klara er om krisen kommer?

    Med tanke på broschyren som man fick hem förut.

    Har ni så ni så att ni klarar er? Och i så fall vad har ni förberett efter ni fick broschyren?

  • Svar på tråden Skulle ni klara er om krisen kommer?
  • MotorcycleEmptiness
    Apricospaj skrev 2019-12-15 23:16:45 följande:

    Med tanke på broschyren som man fick hem förut.

    Har ni så ni så att ni klarar er? Och i så fall vad har ni förberett efter ni fick broschyren?


    Krisen, vilken? Om kaoset i exempelvis Malmö sprider sig över hela Sverige?

    Jo, jag har farfars salongsgevär samt ammunition på väl förvarad plats.
  • EmberEyes

    Husdjuren har alltid mat/sand/etc för 2-3 månader,
    Jag har väl i skåpen så jag klarar mig ca 2 veckor, och jag har en "vattenrensar-sugrörs-pryl" och ett stormkök, så på kort sikt klarar vi oss nog.

  • Åsa

    Inte så bra tror jag. Vattendunkarna står där tomma. Trangiaköket i förrådet har jag aldrig använt. Inte mycket till konserver att öppna.Värmekälla? Inte tänkt på det, blir nog kallt även om vi bygger koja under köksbordet och både bottnar och täcker över med filtar. Inte har vi påsar som håller att samla bajs i tills det kan grävas ner heller tror jag. Har en vevradio men ingen laddare som inte kräver elnät. Har än så länge kvar fast telefon som klarar sig bättre vid avbrott än bredbandstelefon och mobiler. Tror inte jag har någon aktuell telefonbok dock.
    Men vi har god kontrakt med grannarna, det är ju en av grundpelarna vid kriser.

  • Dr Nail

    Hela samhället är i princip byggt på att de flesta inte kommer klara sig. Fråga dig själv t

    .ex. varför vanligt folk inte får bära vapen, när det är just vapen som man kommer att behöva i en sån situation?

  • 2barnsmorsan

    Inte så bra. Man bör ju ha ett lager konserver, torrvaror, och ett ansenligt förråd med vatten om man ska kunna överleva mer än ett par dagar ens och det har jag inte. Det blir svårt att hålla värmen om det är vinter också. Ingen fast telefon heller, eller radio.... hyfsat bra kontakt med gradnnarna iaf.

  • PappaAnnorlunda

    Ja, jag antar att det är Zombieapokalypsen vi talar om?

    (inom parentes sagt är ordet "Zombieapokalypsen" det sk. "Preppers" kallar varje typ av samhällshotande katastrof som kan tänkas inträffa någon gång i famtiden, naturkatastrof, att jorden träffas av en meteorit, epidemi där många dör, krig osv. Ett dumt ord för något väldigt allvarligt)

    Nej, vi är totalt oförberedda, men jag funderar rätt ofta över vad som skulle kunna tänkas inträffa som kan hota vårt samhälle. Möjligtvis har jag en viss mental beredskap och ett visst lager av vitaminer.

Svar på tråden Skulle ni klara er om krisen kommer?