• zivv

    Kläderna under jul

    Vilka kläder ska era barn ha under jul och nyår. Tänker småbarn som inte är så medvetna ännu om vad det är för högtider. Klär ni upp dom med helt nya kläder inhandlade för dessa specifika högtider, eller bara tar nåt som känns passande av " vardagskläder"

  • Svar på tråden Kläderna under jul
  • Alexi

    Mitt tips är att passa på och klä upp dem när de är för små för att ha egna åsikter om kläderna.

  • Fosse

    Alla barnen kläs i ?finkläder? under juldagarna och nyårsafton.

    Brukar inhandla något nytt plagg, men använder även befintligt i garderoben.

  • Magical
    zivv skrev 2019-12-16 14:40:28 följande:

    Vilka kläder ska era barn ha under jul och nyår. Tänker småbarn som inte är så medvetna ännu om vad det är för högtider. Klär ni upp dom med helt nya kläder inhandlade för dessa specifika högtider, eller bara tar nåt som känns passande av " vardagskläder"


    När mina barn var så små så hade de bara sina vanliga kläder. De kräktes ändå.
  • Pimpinellan

    Julafton när vi bara är vi själva hemma klär ingen av oss upp sig. Juldagen borta blir det finkläder. Dock inte nyinköpta utan second hand. När de ändå ska kladdas ner på 3 sekunder behöver de inte kosta flera hundra nya. Tungan ute 

  • Maddi

    Jag köper något juligt till mina barn, detta år ett set från hm på 99 till yngsta på 1 år för jag tyckte den va söt. Dom andra två kan fortfarande ha kläder sen förra året, vilket beror på att jag köpte en storlek större då för att kunna ha en jul extra. Sen kommer liten ärva.

  • zivv

    Har dom det bara julafton då eller samma alla dagarna. Nyår nåt annat?

    Är det " finkläder" spm man kan ha året runt, eller typiska tomtekläder

  • Pimpinellan
    zivv skrev 2019-12-16 20:32:20 följande:
    Har dom det bara julafton då eller samma alla dagarna. Nyår nåt annat?

    Är det " finkläder" spm man kan ha året runt, eller typiska tomtekläder
    Finbyxor och långärmad skjorta de kan ha hela vintern. Tomteluva julafton bara. Nyår firar vi inte- vi orkar inte sitta uppe till 12 med en liten som sover som en kratta nattetid.
  • Fosse

    Absolut inga ?tomtekläder?. Jag klär upp mina barn, inte ut dem...

    Skjorta, chinos och en kofta/tröja, kanske fluga om sonen är på humör. Tjejerna har klänning och strumpbyxor och rosetter i håret.

    Köper ofta en en juligt rutig klänning/skjorta till julafton men sen återanvänds andra finkläder som redan finns, så det blir olika outfits.

    Jag är uppvuxen med att man klär upp sig på högtider, på juldagen var det tom mörk kostym som gällde, men det gör vi inte längre.

    Men jag tycker det är kul, båda att själv klä upp mig och att klä upp barnen, de gillar det också, att känna sig extra fina. Tycker man bara att det är jobbigt så struntar man i det!

  • Elin P

    Vi kommer bara att vara hemma familjen på jul och på nyår så kommer bara barnens morföräldrar. Så vi klär inte upp oss särskilt. Brukar göra det om vi har fler gäster men det blir inte så i år. Brukar dock oftast ta något befintligt ur garderoben, inte köpa nytt.

  • Daffodils

    Hej, en Mormor här.

    Jag har flera barn/syskonbarn med småbarn. Vi firar flera helger och bemärkelsedagar ihop. Vi har aldrig haft någon ?regel? om hur helgklädda vi ska vara. Jag har dock lagt märket till att ju mer måna föräldrarna är om finkläder/julutstyrsel, ju mer kontroll känner de att de måste ha på barnen för att de inte ska smutsa ner kläderna. Jag och min man ich förmodligen alla andra vuxna bryr ju oss mycket mer om att bara få träffa alla barn/barnbarn, inte deras ?gullighetsfaktor?.

  • nernu

    Juliga finkläder på dagarna och tomte/pepparkaksdrkt som pyjamas. Bara för att det är mysigt.

Svar på tråden Kläderna under jul